به منظور آماده‌سازی برای ثبت جهانی انجام می‌شود

یازدهمین فصل کاوش در باغ عباس آباد بهشهر

مدیرپایگاه پژوهشی باغ‌های تاریخی بهشهر از انجام فصل یازدهم کاوش باستان شناسی مجموعه باغ عباس آباد بهشهر استان مازندران خبر داد.
کد خبر: ۳۸۷۵۵۸

سرپرست هیأت باستان شناسی عباس آباد شهرستان بهشهر در گفتگو با میراث آریا با بیان این مطلب افزود: فصل یازدهم کاوش باستان شناسی باغ عباس آباد بهشهر به منظور آماده سازی پرونده ثبت جهانی این باغ انجام می‌شود.

عبدالوهاب موسوی نسب با بیان این‌که فصل یازدهم کاوش باستان شناسی عباس آباد بهشهر از اواسط ماه گذشته آغاز شده است، گفت: پیش بینی می‌شود این فصل از کاوش تا یک ماه دیگر به پایان برسد.

وی با اشاره به تأمین اعتبارات این فصل از کاوش از محل اعتبارات استانی، بیان کرد: این کاوش در صورت تخصیص کامل اعتبارات تا دو ماه دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

این مقام مسوول هدف از کاوش یاد شده را شناسایی نحوه خروج آب از باغ به سمت کاخ واقع در فاصله 5/1کیلومتری شمال باغ عنوان کرد و گفت: آب یکی از چهار عامل مهم در شکل گیری باغ ایرانی است.

وی با بیان این‌که تاکنون 10 فصل کاوش باستان شناسی در این مجموعه انجام شده است، یادآور شد: در این مجموعه کاوش ها، بخشی از سیستم آب رسانی باغ و محورهای آن به طور کامل شناسایی شد.

موسوی نسب مجموعه تاریخی عباس‌آباد را شامل بخشهای مختلفی چون باغ، کاخ، سد، محورهای آبرسانی و حمام توصیف کرد و اظهار کرد: باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر بر بالای تپه‌ای طبیعی ساخته شده است.

وی مساحت کل باغ را در حدود 530 هکتار بیان کرد و خاطرنشان کرد: این مجموعه در تاریخ 20 تا 21 هجری قمری همزمان با تأسیس شهر اشرف به دستور پادشاهان صفوی ساخته شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها