مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت:

ورود ایمپلنت‌های چینی به کشور دروغ است

این روزها بازار عوامفریبی به حوزه سلامت که مستقیما با جان مردم در ارتباط است هم کشیده شده؛ چندی پیش عضو هیات موسس انجمن ایمپلنت لوژی (کاشت دندان) ایران از غیراستاندارد بودن ایمپلنت‌های ایرانی خبر داده بود و این‌که ایمپلنت‌های چینی وارد بازار شده است.
کد خبر: ۳۸۷۳۳۲

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت روز گذشته در واکنش به این خبر اعلام کرد: ورود ایمپلنت‌های چینی به کشور کذب محض است و افراد مغرض و منفعت طلب با بیان این مطالب کذب قصد تشویش اذهان عمومی را دارند و وزارت بهداشت موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کند.

رضا شاهمرادی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: هفته گذشته خبر کذبی در رسانه‌ها مبنی بر ورود ایمپلنت‌های چینی به کشور منتشر شد که موجب نگرانی مردم شد. وی ادامه داد: ما در وزارت بهداشت بعد از انتشار این خبر موضوع را پیگیری کردیم و متوجه شدیم که وزارت بهداشت به هیچ عنوان تاکنون مجوز ورود ایمپلنت‌های دندانی را از کشور چین صادر نکرده و اساساً چنین درخواستی نیز در وزارت بهداشت مطرح نبوده است، بنابراین یا اساساً ورود ایمپلنت‌های چینی به کشور دروغ است یا در مواردی به صورت قاچاق وارد شده که نمی‌تواند موضوع گسترده‌ای باشد. وی گفت: وزارت بهداشت از 3 سال پیش برای جلوگیری از ورود و مصرف تجهیزات پزشکی قاچاق در کشور کار هولوگرام‌دار کردن تجهیزات پزشکی مجاز و قانونی را آغاز کرد و اتفاقاً اجرای این طرح از کالاهای دندانپزشکی آغاز شد و اکنون همه کالاها و تجهیزات دندانپزشکی مجاز کشور، با هولوگرام مورد تأیید وزارت بهداشت در بازار وجود دارد و هر کالای قاچاق به سرعت شناسایی می‌شود.

شاهمرادی افزود: بررسی‌های وزارت بهداشت نشان داد فردی که ورود ایمپلنت‌های چینی به کشور و عوارض آن را برای بیماران اعلام کرده، خودش وارد کننده این کالاها به کشور و ذی نفع است و اتفاقاً یک شرکت واردات تجهیزات پزشکی دارد و احتمالاً با بیان این اخبار دروغ در پی خراب کردن رقبا و تبلیغ برندی است که خودش آن را وارد می‌کند.

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: این فرد در مصاحبه یاد شده از ایجاد کمیته بین‌المللی ITI درباره تجهیزات پزشکی خبر داده در حالی که ITI نام یک برند تجهیزات پزشکی است و یک برند و شرکت تولید کننده نمی‌تواند کمیته بین‌المللی داشته باشد یا چنین کمیته‌ای جایگاه معتبری ندارد. وی افزود: کمیته‌های معتبر جهانی مثلاً می‌توانند ایزو یا FDA باشد که وزارت بهداشت هم آ‌نها را قبول دارد اما اعلام کمیته بین‌المللی تجهیزات پزشکی از سوی یک برند خاص در واقع تبلیغ غیر مسقیم آن است که منافع افراد خاصی را تأمین می‌کند. شاهمرادی اضافه کرد: معیار وزارت بهداشت برای تأیید ورود تجهیزات پزشکی به کشور، استاندارد بودن آن کالاست و چینی یا اروپایی بودن آن ملاک و شاخص اصلی نیست، ضمن این‌که از چند سال پیش برای دادن مجوز ورود به یک کالای پزشکی علاوه بر دقت در داشتن استانداردهای معتبر برای کالاهای حساس مثل ایمپلنت با کمک دانشکده‌های دندانپزشکی، آن کالاها به صورت پایلوت تست کلینیکی می‌شود و بعد از تأیید آن اجازه واردات داده می‌شود و ملاک اصلی وزارت بهداشت مرغوبیت کالاست.

شاهمرادی گفت: فرد مصاحبه شونده که ادعای ورود ایمپلنت‌های چینی به کشور را داشته است در اسناد وزارت بهداشت به عنوان مدیر عامل یک شرکت واردات تجهیزات پزشکی با مدرک دیپلم ثبت شده است، در حالی که در این مصاحبه وی به عنوان مهندس پزشکی صحبت کرده است و معلوم نیست چطور این فرد طی 2 سال توانسته است مدرک مهندسی پزشکی بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها