چیغ بافی و گلیم بافی کرمانشاه ثبت ملی شدند

در دومین همایش ثبت آثار ملی، چیغ بافی و گلیم بافی کرمانشاه ثبت ملی شدند.
کد خبر: ۳۸۵۵۴۷

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام دفتر ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور، 14 پرونده صنایع‌دستی ایران مجوز ثبت در فهرست ملی را دریافت کرد.

چادرشب بافی گیلان، چیغ بافی و گلیم بافی کرمانشاه، مهارت ساخت چنگ سنتی، زره بافی، پن بافی و موج بافی قزوین، سوزندوزی بلوچ، سفال کلپورگان و زیور آلات سیستان و بلوچستان، عبا بافی بوشهر، پرورش کرم ابریشم(ابریشم کشی و ابریشم بافی) مازندران و مهارت سنتی فیروزه کوبی و نقاشی لاکی(پاپیه ماشه) اصفهان، 14 پرونده ثبتی صنایع‌دستی در دومین همایش ملی ثبت هستند.

چیغ یا‎ ‎چیخ عبارت از حصیری به پهنای تقریبی 150 سانتی متر است که روی آن نقش‌های متفاوتی‎ ‎به وسیله نخ‌های رنگارنگ پشمی ایجاد می‌شود. از چیغ برای حفاظت اطراف سیاه چادرها‎ ‎استفاده می شود و گاهی نیز برای تقسیم داخل چادرهای عشایری به چند بخش جدا از هم‎ ‎کاربرد دارد.

گلیم بافی نیز به عنوان یکی از انواع صنایع دستی خانگی در بیشتر نقاط استان کرمانشاه رواج دارد. گلیم به شکل سنتی‌اش، معمولاً برای پوشاندن زمین، دیوار و یا رواندازی برای حیوانات باربر استفاده می‌شود ولی امروزه به عنوان یک پوشش مدرن برای خانه‌های شهری نیز خریداری می‌شود. گلیم در سایز‌های مختلفی به شکل مستطیل بافته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها