jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۳۸۵۲۵۴   ۲۴ بهمن ۱۳۸۹  |  ۰۸:۲۴

آخرین ساخته اصغر فرهادی اتفاقی در سینمای ما محسوب می‌شود. هم به لحاظ داستان و هم به لحاظ پرداخت ، جدایی نادر از سیمین ، فیلم کاملا متمایزی است.

فیلم به وضوح حضور یک سینماگر هوشمند و خلاق را که بر اجزای مختلف کارش مسلط است، فریاد می‌کند. «جدایی نادر از سیمین» در زمره آن دسته از فیلم‌هایی قرار می‌گیرد که در ظاهر یک داستان کاملا معمولی و حتی پیش‌پا افتاده را روایت می‌کند، اما در واقع در لایه‌های زیرین به حقایق بسیار مهم‌تری اشاره می‌کند که در نگاه اول ممکن است چندان به چشم نیاید.

اما فیلمساز نشان می‌دهد که با دقیق شدن بر این جزئیات پیش پاافتاده و سطحی رفتارهای فردی می‌توان الگوی رفتارهای جمعی را تجسم بخشید. داستان فیلم از دادگاه شروع می‌شود و از جایی که سیمین تقاضای طلاق را در دادگاه مطرح می‌کند، موضوعی که با مخالفت نادر ـ همسرش ـ روبه‌رو می‌شود. ادامه داستان پیامدها و تبعاتی است که این ماجرا در خانواده آنها به وجود می‌آورد. اما خیلی زود با ورود شخصیت‌های تازه، ماجرا اساسا شکل دیگری به خود می‌گیرد. فرهادی در این میان بیشترین تلاشش را برای شخصیت‌پردازی آدم‌های داستانش انجام می‌دهد و آنقدر نکات ریز و جزئی از آنها به دست می‌دهد که مخاطب را غافلگیر می‌کند. او برای شناخت بیشتر آدم‌هایش کلیدهایی ارائه می‌دهد مثلا در صحنه پمپ‌بنزین شخصیت نادر به تمامی معرفی می‌شود. او آدمی تصویر می‌شود که خارج از قانون و چارچوب تعیین شده که البته معمولا خودش آنها را تشخیص می‌دهد، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند در مقابل او سیمین قرار دارد که آدمی است که به گونه‌ای دیگر مشکلاتش را حل می‌کند. شخصیت او در صحنه بالا بردن پیانو توسط کارگردان بخوبی به مخاطب معرفی می‌شود. او آدمی است که معمولا در مقابل دیگران کوتاه می‌آید حتی اگر حق با او باشد. باوجود آن‌که فیلم به طور ذاتی در زمره آثار روشنفکری ما جای می‌گیرد، اما برخلاف بسیاری از این دسته فیلم‌ها؛ سردی و تفرعن این گونه آثار را ندارد و برعکس فیلم بسیارجذاب، گیرا و پرتعلیق درآمده است؛ تعلیقی که حتی تا پایان فیلم مخاطب را آسوده نمی‌گذارد. مطمئنا در زمان اکران فیلم بیش از اینها از آن خواهند گفت و خواهیم شنید.

مهدی غلامحیدری 
گروه رادیو و تلویزیون

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
نشانه‌گذاری‌ های غدیر

نشانه‌گذاری‌ های غدیر

واقعه غدیرخم را نمی‌توان صرفا یک اتفاق در بستر زمان دانست که اگر چنین باشد، ما که سال‌ها و قرن‌ها پس از این واقعه زندگی می‌کنیم، ناگزیریم آن را در بستر تاریخ بنگریم و چگونگی این رویداد را در زمان، مکان و شرایط تاریخی مورد نقل یا حداکثر نقل و بررسی قرار دهیم، اما به درستی باید به غدیر نگریست و درباره آن سخن گفت.

بازخوانی شکست خط نفاق

بازخوانی شکست خط نفاق

سازمان مجاهدین خلق روز چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1357 هجری شمسی (سه روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی) اقدام به برگزاری راهپیمایی مسلحانه و اجرای نمایش قدرت از حد فاصل دانشگاه تهران تا خیابان تخت‌ جمشید (طالقانی) کرد.

گفتگو

بیشتر
كودكان دلتایی؛ مبتلا و ناقل

بررسی‌ها نشان می‌دهد سویه دلتای ویروس كرونا نسبت به انواع قبلی مسری‌تر بوده و كودكان بیشتری را به‌صورت علامت‌دار مبتلا می‌كند

كودكان دلتایی؛ مبتلا و ناقل

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر