محصولی تاکید کرد:

حمایت بیمه ها از طرح پزشک خانواده

وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفت: بیمه ها از طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع حمایت خواهند کرد ، زیرا در این طرح به سلامت بیشتر از درمان توجه می شود.
کد خبر: ۳۸۵۰۹۲

به گزارش واحد مرکزی خبر ، صادق محصولی در مراسم افتتاح برنامه پزشک خانواده در مناطق شهری سه استان چهارمحال و بختیاری، خوزستان و سیستان و بلوچستان گفت: پیشرفت هایی که تاکنون برای اجرای این طرح حاصل شده، ناشی از همکاری نزدیک دو وزارتخانه بهداشت و رفاه و همچنین پشتیبانی دولت بوده است.

وی با بیان این که سلامتی یکی از نیازهای اساسی انسان است، افزود: سلامت فرد و جامعه در گروی ارایه خدمات با کیفیت، مناسب و متناسب با نیاز مردم است.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به ارتباط مستقیم سلامت و توسعه پایدار افزود: همه جوامع به بهداشت و سلامت جامعه انسانی خود حساس هستند و منابع لازم را به بهداشت و سلامت اختصاص می دهند.نگاه جمهوری اسلامی ایران به مقوله سلامت به حدی رفیع است که در سند چشم انداز هم به این موضوع پرداخته شده است.

وی با تشریح برنامه های دولت برای ارتقای سلامت جامعه افزود: در شرایط کنونی، نظام سلامت کشور درگیر مشکلاتی است که همانند دیگر نظام های سلامت جهان عمده ترین آنها افزایش روزافزون انتظارات مصرف کنندگان، افزایش هزینه های بهداشت و سلامت، بروز بیماری های جدید، سالمند شدن جمعیت کشورها و ورود فناوری های جدید در طب است.

محصولی با اشاره به ارتقای شاخص های بهداشت کشور در سال های اخیر گفت: با این حال همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم که شاید بتوان مهم ترین آن را بی عدالتی در دسترسی به خدمات سلامت دانست.

وی افزود: دستیابی به جایگاه اول سلامت منطقه که در سند چشم انداز قید شده، نیازمند بازطراحی و مهندسی مجدد در نظام سلامت کشور به نحوی است که بتواند برخورداری عادلانه آحاد مردم را از خدمات سلامت تضمین، نظام سلامت را در برابر انتظارات منطقی مردم پاسخگو و مشارکت مالی خانوارها را در هزینه سلامت عادلانه کند. تجربه های جهانی نشان می دهد یکی از مهم ترین ابزارها برای ایجاد چنین نظامی، برقراری نظام ارجاع و پزشک خانواده است.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفت: نظام ارجاع سامانه دسترسی افراد به خدمات نظام سلامت در قالب مسیر هدایت شده و سطوح تعریف شده خدمات است.در این سامانه، آحاد مردم برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی در سطح اول به پزشک خانواده به عنوان واحد اصلی ارایه و ثبت خدمات مراجعه می کنند. در صورتی که پزشک خانواده نتواند خدمات مورد نیاز را ارایه دهد، بیمار را به مراجع تخصصی معرفی می کند.

محصولی گفت: در این نظام برای هر فرد پرونده سلامتی تشکیل می شود و افراد برای مدت معینی زیر نظر پزشک عمومی به نام پزشک خانواده، به انتخاب خود قرار می گیرند.

وی افزود: اطلاعات بهداشتی، درمانی و هزینه ای در پرونده هر فرد ثبت می شود و در صورت تغییر پزشک خانواده، بیمار پرونده خود را به پزشک جدید انتقال می دهد. هدف غایی نظام ارجاع این است که پزشک خانواده به جای آنکه در انتظار مراجعه بیمار باشد، خود به بیماریابی و پیش گیری از بروز آن بپردازد.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی با تاکید بر این که اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع زمینه پایش را فراهم می کند ، گفت: این برنامه موجب می شود تدابیر سیاستگذاران ، ضمانت اجرایی پیدا کند ، همچنین پوشش کامل دسترسی به خدمات بهداشتی را برای آحاد جامعه فراهم می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها