بصیرت موضوعی است که رهبر انقلاب بارها برآن تاکید داشته‌اند

نقش بصیرت دینی و انسجام اسلامی‌ در پیروزی انقلاب

انقلاب اسلامی برای تحقق آرمان‌های خود و تشکیل تمدن عظیم اسلامی نیاز به سازوکارهای هماهنگ و مناسب برای ایجاد ساختار تمدنی دارد و بدیهی است برای عملی شدن و استمرار آرمان‏های انقلاب و تحقق اهداف آن لزوما نیازمند شاخص‌هایی در مسیر پیشرفت و رسیدن به قله‌های تعالی است. در همین راستا از شاخص‌های مهم و اساسی در این مسیر که به فراخور زمان، رهبر معظم انقلاب نیز به طور ویژه‌ای بر آن تاکید داشته‌اند به «بصیرت دینی، انسجام اسلامی و استکبارستیزی» می‌توان اشاره کرد. در واقع 3 دهه از عمر بابرکت نظام اسلامی و برگزاری جشن 32 سالگی و شروع بهار 33سالگی انقلاب اسلامی کلید واژه‌هایی همچون بصیرت دینی، انسجام اسلامی و استکبارستیزی را بیش از پیش مطرح کرده و گذر از حوادث و وقایع مختلف تلخ و شیرین انقلاب نیز اهمیت این موضوعات را بیشتر از گذشته نمایان کرده است.
کد خبر: ۳۸۴۷۴۰

لذا در واکاوی شاخص‌های مطروحه آنچه بیش از هر مطلبی نیازمند تبیین و بررسی است، شاخص و کلیدواژه بصیرت دینی و ضرورت برخورداری از آن در جامعه است؛ چرا که به‌دنبال وجود این عنصر در جامعه داخلی و جهان اسلام، انسجام اسلامی شکل خواهد گرفت و در سایه این انسجام فرآیند استکبارستیزی کلید خواهد خورد. دقیقا موضوعی شبیه به انقلاب اسلامی ایران که با بصیرت و بیداری مردم ایران آغاز شد و به‌دنبال این بصیرت و بیداری انسجام دل‌ها و قلوب پیوند خورده و آنگاه فریادهای استکبارستیزی دستاوردی عظیم به نام انقلاب اسلامی را به ارمغان آورد.از این رو بصیرت به‌عنوان لازمه حرکت در ایجاد انسجام و ایستادگی و استکبارستیزی موضوعی است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) با روشن‌بینی الهی خویش همواره بویژه طی حوادث بعد از انتخابات در بیشتر فرمایشاتشان به‌طور جدی برآن تاکید داشته و مطرح فرموده و به‌عنوان یکی از اصول رویارویی با طرح‌ها و نقشه‌های دشمنان انقلاب اسلامی مطرح کرده‌اند.

با بررسی اجمالی حوادث و مشاهده فراز و فرود‌های تاریخ اسلام از دوران پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین(ع) تا انقلاب اسلامی و دوران حاضر و نیز آنچه بیش از هر عاملی در رسیدن یا نرسیدن به پیروزی و موفقیت تاثیر داشته، میزان بهره‌مندی و برخورداری مردم و نخبگان از «بصیرت» بوده است. به این معنی که در هر برهه‌ای که مردم و نخبگان جامعه از بصیرت بهره برده‌اند، راه درست انتخاب شده، انسجام قلوب مومنین شکل گرفته و امور به نحو احسن پیش رفته است و برعکس در مواقعی که مردم بدون بصیرت عمل کرده‌اند، در مسیر دفاع از حق از انسجام کافی برخوردار نبوده و فتنه‌ها تزلزل ایجاد کرده و روحیه استکبارستیزی را نیزتخریب کرده و هم خودشان و هم جامعه را با مشکلاتی روبه‌رو کرده‌اند. به جرات می‌توان گفت دلیل همه انحرافات سیاسی و اعتقادی که تاکنون امت‌ها با آن روبه‌رو بوده‌اند و بعضا به نابودی و انحطاط آنان نیز منجر شده، رفتارها، تصمیم‌گیری‌ها و موضع‌گیری‌های بدون بصیرت بوده است. لذا تاکید معظم له بر بصیرت‌زایی آن هم با تلاش جوانان چیزی به جز درک ضرورت بصیرت زائی در جامعه و تعمیق بینش و آگاهی افراد در شناخت عرصه و بهره‌مندی از انسجام صفوف و حفظ وحدت برای دفع فتنه‌ها‌ست.

از این‌رو در بررسی مفاهیم «بصیرت دینی، انسجام اسلامی و استکبارستیزی» این‌چنین می‌توان عنوان کرد که بصیرت دینی یعنی شناخت حقایق دین و داشتن آگاهی همه‌جانبه و ژرف‌ به امور، فریب ظواهر امر را نخوردن و مشاهده سرانجام کار پیش از اقدام به آن که وقتی در زمینه‌های مختلف و محیط جامعه اعمال شود، انسان را راهنمایی و ارشاد می‌کند و انسجام و وحدت در مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار را رقم می‌زند؛ همچنان‌که امیرالمؤمنین(ع) سر موفقیت در همه زمینه‌ها را داشتن بصیرت می‌داند.

به عبارت دیگر مقصود امیرالمؤمنین از عبارت لا یحْمِلَ هذَا الْعَلَمِ اِلَّا اَهْلُ الْبَصَرِ وَ الْصَّبْرِ که در جنگ صفین مطرح نمودند خطاب به عده‌ای از افراد سپاه بود که از جنگیدن با مسلمانان اِبا داشتند. برای آنها بسیار سنگین بود که با مسلمانان بجنگند، زیرا مشاهده می‌کردند که آنها نیز نماز و قرآن می‌خوانند و دعوت به حق می‌کنند.

لذا می‌بینیم که عدم برخورداری از بصیرت دینی و شناخت امام حق، انسجام صفوف لشکر امیر المومنین را نیز دچار تزلزل می‌کند و در صحنه جنگ و پیکار حق علیه باطل تزلزل در انسجام و روحیه استکبارستیزی بی‌بصیرتان، نتیجه نبرد صفین را تغییر داده و پیروزی حتمی را به شکست مبدل می‌سازد و فضاسازی و فتنه‌انگیزی‌های معاویه را در برهم زدن اتحاد و انسجام صفوف مسلمین به وجود می‌آورد. لذا امیرالمؤمنین در خطبه 173 نهج‌البلاغه می‌فرماید: وَ قَد فُتِحَ بابُ الْحَرْبِ بَینَکُمْ وَ بَینَ اَهْلِ الْقِبْلَه؛ درِ‌ جنگ میان شما و اهل قبله ـ کسانی که رو به قبله نماز می‌خوانند ـ یعنی مسلمان‌ها باز شده است. لا یحْمِلَ هذَا الْعَلَمِ اِلَّا اَهْلُ الْبَصَرِ وَ الْصَّبْرِ وَالْعِلْمِ بِمَواضِعِ الْحَقِّ؛ این پرچم را تنها کسانی می‌توانند بر دوش بگیرند که اهل بینش، پایداری و آگاه به مواضع حق باشند؛ یعنی بصیرت دینی در شناخت حق از باطل انسجام صفوف را تقویت می‌کند.

برهمین اساس شاید بتوان گفت داشتن بصیرت در تاریخ اسلام و ایران به عنوان یکی از سرنوشت‌سازترین خصوصیات افراد محسوب می‌شده است که به کرات نداشتنش باعث گمراهی و بدنامی و داشتنش باعث مجد و سر بلندی و موفقیت بوده است.

لذا در مرور تاریخ می‌بیینم که عدم برخورداری از بصیرت دینی به دفعات بسیار انسجام صفوف مسلمین را برهم زده و در نتیجه دشمن نیز با تضعیف و تخریب روحیه استکبارستیزی در مسلمانان یا ایجاد فتنه و شبهه در شناخت حق از باطل بهره‌برداری خود را انجام می‌دهد. البته در مواردی نیز برخورداری مردم از بصیرت دینی و سیاسی نیز انسجام قلوب و روحیه استکبارستیزی عجیبی را بوجود می‌آورد که نتایجی همچون پیروزی انقلاب اسلامی دستاورد آن است.

در همین راستا نیز می‌توان به حرکت‌های مردم در کشورهای عربی منطقه نیز اشاره کرد که به برکت صدور انقلاب اسلامی و الگوسازی در بیداری مسلمانان جهان، بصیرت دینی و انسجام اسلامی در کشورهایی همچون تونس، مصر، یمن و دیگر بلاد اسلامی شکل گرفته است و با شکل‌گیری روند استکبارستیزی، ‌حکومت‌های غیردینی وابسته به غرب را در تنگنا قرار می‌دهد. لذا با بررسی اجمالی روند تاریخی و مراجعه به تاریخ معاصر و مرور حوادث کنونی جهان اسلام می‌توان به چیدمان و ترکیب کلیدواژه‌های بصیرت دینی، انسجام اسلامی و استکبارستیزی اشاره کرد که بهره‌مندی و برخورداری مردم جامعه در هر عصری از این عوامل، پیشرفت و تحقق آرمان‌های آنان را در مسیر رسیدن به اهداف به ارمغان می‌آورد.

برهمین اساس با توجه به تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب ضرورت بصیرت و بصیرت‌زایی و تبیین حقایق در آحاد جامعه، به‌منظور انسجام صفوف و ایجاد وحدت در نظام لازمه برانگیختن روحیه استکبارستیزی و دشمن‌شناسی قلمداد می‌گردد.

علی قاسمی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها