اولین پایگاه خبری تحلیلی رصد اندیشکده‌های استراتژیک با هدف آشناسازی مخاطبان با اتاق فکرهای تأثیرگذار در سیاست خارجی دولت‌های غربی بویژه آمریکا با عنوان "اِشراف" راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۳۸۴۴۳۹

به گزارش اِشراف، بی‌تردید بیش از 80 درصد اتاق فکر دولت آمریکا در زمینه سیاست خارجی و ارائه راهکارهای مقابله با مخالفان این کشور در اندیشکده‌ها و مراکز مطالعات استراتژیک آمریکا طراحی می‌شود. به عبارت دیگر این مراکز بخش اعظمی از رفتارهای آمریکا در نظام بین الملل و راهکارها و راهبردهای این کشور برای نفوذ در افکار عمومی و ورود به دیگر کشورها را طراحی و جهت دهی می‌کنند.

لذا با توجه به اخبار و گزارش‌های راهبردی ارسال شده بصورت پراکنده در برخی رسانه‌های فارسی زبان و استقبال گسترده سایر رسانه‌های داخلی بویژه صدا و سیما و همچنین نبود منابع مدون و مشخص برای مسؤلان و دانشجویان و افسران جوان جنگ نرم و ابعاد ناشناخته این موضوع در کشور، سایت خبری تحلیلی اِشراف فعالیت خود را به منظور رصد فعالیت‌های اندیشکده‌های آمریکا آغاز می‌کند.

تشکیل کمیسیون دیپلماسی عمومی در کنگره حاکی از تقویت و زمینه رو به رشد این ماجرا بویژه علیه ایران خواهد بود.

خلأیی که در اینترنت فارسی زبان است، اینکه هیچ مرکزی که بصورت منظم این اندیشکده‌ها را رصد کند و مستمر برآورد مقابله دهد و اطلاع رسانی کند و رسانه‌ها را تغذیه کند، وجود ندارد. متاسفانه در این زمینه هیچ‌گونه آگاهی بخشی از سوی رسانه‌ها به مسئولان و افکار عمومی صورت نگرفته درحالی که از طرف دولت آمریکا تعداد زیادی مقاله، کتاب، گزارش راهبردی و سایت‌های اینترنتی به این موضوع اختصاص یافته است.

در چنین فضایی که اندیشکده‌ها نقش فعال و موثری را در جنگ نرم علیه ایران بازی می‌کنند، بی تردید رصد فعالیت‌های آنها و نحوه آشنایی با سیاست‌های اعلامی آنها برای مقابه با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به اتخاذ واکنش و تصمیمات مناسب از سوی مسئولان منجر شود.

پس از انتخابات و به تازگی مراکز مطالعات استراتژیک و اندیشکده‌های آمریکا گزارش‌های متعدد منتشر و جلسات ویژه‌ای را با موضوع جنگ نرم آمریکا در قبال ایران در محورهای دیپلماسی عمومی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برگزار کردند و راهکارهای تقویت و بهبود دیپلماسی آمریکا علیه ایران را بررسی کردند.

به پیشنهاد برخی از این مؤسسات و پژوهشکده‌ها اخیراً یک کمیسیون دیپلماسی عمومی و ارتباطات راهبردی در کنگره آمریکا برای مطالعه و تحقیق و سیاست‌گذاری بهتر در این زمینه تشکیل شد که تاکنون گزارش‌های زیادی از راهبردهای دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز ارائه کرده است.

در بیان تأثیرگذاری این اندیشکده‌ها همین بس که بخش قابل توجهی از مباحث جنگ نرم را طراحی می‌کنند و آمریکا برای پیش بردن اهدافش در دنیا بویژه در جهان اسلام و خصوصاً جمهوری اسلامی ایران از این ابزار استفاده کرده و می‌کند و پس از 11 سپتامبر و حتی پس از ریاست جمهوری این ماجرا به شدت تأکید شد.

تمامی مطالب این پایگاه به مناسبت ایام دهه فجر به مدت یک ماه بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها