نمد ، نماد هنر اصیل کرمانشاهی

نمد مالی ، کهن‌ترین شیوه و روش تهیه‌ زیرانداز است که تاکنون شناخته شده است. هنرمندان کرمانشاهی از روزگاران کهن تا امروز همواره این هنر اصیل خود را حفظ کرده‌اند.
کد خبر: ۳۸۳۹۵۸

به گزارش ایسنا، نمد نوعی بافته‌ سنتی زیراندازی است که با پشم تولید می‌شود. واژه‌ نمد در لغت به پارچه‌ای کلفت گفته می‌شود که از پشم یا کرک تهیه شده باشد. نمد ساده‌ترین نوع کف‌پوش است. در نمدمالی از خاصیت طبیعی پشم که عبارت از درهم پیچیدن الیاف بر اثر رطوبت و فشار است، استفاده می‌شود.

احتمال دارد نخستین‌بار بافندگانی که الیاف پشمی خود را شسته و برای گرفتن رطوبت آن با چوب ‌دستی ضربه‌ هایی به‌پشم می‌زدند، موفق به کشف این خصوصیت پشم و در نتیجه، موفق به به‌وجود آوردن صنعت نمدمالی شده باشند.

نصرت‌الله سپهر ـ معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه ـ درباره‌ هنر نمدمالی در این استان، گفت: نمدمالی در استان کرمانشاه پیشینه‌ای طولانی دارد و همواره هنرمندان بنامی در این استان مشغول به کار در این هنر صنعت کهن بوده‌اند.

وی افزود: هنر نمدمالی یکی از هنرهای اصیل و بومی منطقه است که شاید به جرأت بتوان گفت، از ابتدای زندگی بشر همواره در صحنه‌ زندگی مردم حضور داشته است و قدمتی به بلندای تاریخ دارد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه اظهار کرد: نمد جزو مصنوعاتی است که بر اثر درگیری و متراکم شدن پشم و کرک در شرایط فنی مناسب و از طریق ورز دادن تهیه می‌شود. به‌دلیل مرغوب بودن مواد اولیه و در دسترس بودن آن، محصولات متنوعی از نمد تولید می‌شود.

وی بیان کرد: به‌تازگی یکی از صنعتگران کرمانشاهی به نام مهرعلی نجفیان موفق به تولید یک نوع نمد به‌عنوان فیلتر برای توربین کشتی‌های باربری در خلیج فارس شده است. این ابتکار نشان از ذوق، هنر و استعداد هنرمندان کرمانشاهی دارد. این فیلتر توربین کشتی به‌صورت تک‌رنگ سفید است و گاهی با توجه به نوع سفارش، ابعاد آن متفاوت است. این توربین در کرمانشاه تولید می‌شود و به دست کشتی‌سازان در جنوب کشور می‌رسد.

سپهر افزود: این محصول نمدی بسیار مرغوب‌تر از نوع محصولات وارداتی است و به‌دلیل مقاومت بالای آن، حتا قابل شست‌وشو با مواد شیمیایی خاص صنعت کشتی‌سازی است. این محصول توسط مهندسان کشتی‌ساز ایرانی طراحی و توسط هنرمند کرمانشاهی اجرا شده و حتا قیمت آن بسیار پایین‌تر از محصولات خارجی و قابل رقابت با آن‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها