تیم ملی در جدیدترین رده‌بندی فیفا با 21 پله صعود در مکان 44 ایستاد

بیشترین جهش فوتبال ایران در 15 سال اخیر

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)‌ پاداش 3 پیروزی پیاپی تیم ملی کشورمان در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا را با امتیازاتی که به حساب ایران واریز کرد، به نحو مطلوبی داد تا شاهد صعود 21پله‌ای این تیم در جدیدترین رده بندی فیفا باشیم.قرار گرفتن در رده چهل‌وچهارم هرچند برای فوتبال ایران تازگی ندارد، اما این صعود 21 پله‌ای در نوع خود اتفاق تازه‌ای است، چراکه در 10 سال اخیر، هیچ گاه برای فوتبال ایران شکل نگرفته بود.آخرین جهش چشمگیر فوتبال ایران در رنکینگ فیفا به خرداد ماه سال 87 برمی‌گردد که تیم ملی با هدایت علی دایی، دور اول از مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 را با 3 پیروزی پیاپی به پایان برد تا به عنوان سرگروه، جواز حضور در مرحله نهایی مسابقات انتخابی را به دست آورد. در آن ماه، تیم ملی از رده 48 به 37 آمد.
کد خبر: ۳۸۳۸۰۹

این جهش 11 پله‌ای بیشترین صعود فوتبال ایران از سال 1998 تا آن زمان بود. اما تیم ملی در سال 98 (1377) صعود چشمگیرتری را تجربه کرد. 2 ماه پس از پایان جام جهانی 98 و بازی‌های خاطره‌انگیز تیم ملی مقابل یوگسلاوی، آمریکا و آلمان، فوتبال ایران از رده 44 تا مکان 27 که تا آن زمان، بهترین رتبه تاریخ فوتبال ایران در جهان به شمار می‌رفت، صعود کرد. تیم ملی یک سال قبل از آن، دو جهش خوب دیگر را هم تجربه کرد؛ در فروردین 76 از رده 87 به 73 (14 پله) و در اردیبهشت همان سال از 73 به 56 (17 پله). این دو افزایش رنکینگ فوتبال ایران در رده‌بندی فیفا زمانی بود که تیم ملی دور رفت از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 98 را با مربیگری محمد مایلی‌کهن با سرگروهی به پایان برده بود که البته پس از آن با چند نتیجه ضعیف شانس صعود مستقیم را از دست دادیم و قدم در مسیر پلی‌آف گذاشتیم.اما از اردیبهشت ماه سال 76 تا به امروز (13 سال و 9 ماه)‌ هیچ گاه تیم ملی جهشی بیشتر از 17 پله را در رده‌بندی فیفا تجربه نکرده بود که این اتفاق دیروز و با اعلام رنکینگ جدید فدراسیون جهانی فوتبال رخ داد؛ 21 پله صعود و قرار گرفتن در مکان 44.

در واقع این بیشترین صعود فوتبال ایران در رده‌بندی فیفا از سال 1996 تا به امروز است. تیم رویایی محمد مایلی‌کهن با نمایش خیره‌کننده خود در جام ملت‌های سال 96 آسیا کاری کرد تا فیفا مجبور شود در فاصله یک ماه فوتبال ایران را از رده 122 در رتبه 57 قرار دهد. بعد از آن صعود 65 پله‌ای که تا آن زمان در رنکینگ فیفا بی‌سابقه بود، حالا شاهد صعود 21 پله‌ای هستیم که البته آن نیز به واسطه نتایج تیم ملی در جام ملت‌های قطر رقم خورده است.البته با وجود تغییر مکان 21 پله‌ای جایگاه ایران در رده‌بندی فیفا، موقعیت‌مان در میان تیم‌های آسیایی تغییری نکرد تا همچنان پایین‌تر از ژاپن، استرالیا و کره جنوبی در مکان چهارم قرار بگیریم. در این رده‌بندی ژاپن با 882 امتیاز و 12 پله صعود به رتبه 17 رده‌بندی فیفا رسید و بالاتر از استرالیا ایستاد که تا ماه پیش، بهترین تیم آسیا بود. استرالیا در این رنکینگ با 847 امتیاز و 5 پله صعود رتبه 21 را در اختیار دارد و کره جنوبی با 735 امتیاز و 7 پله صعود نسبت به ماه گذشته در رده 32 رنکینگ فیفاست. در میان تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آسیا نیز دو تیم، جهشی بیشتر از ایران در رنکینگ فیفا داشتند؛ اولی ازبکستان با 33 پله و دومی اردن با 23.در رده‌بندی جدید فیفا، جایگاه تیم‌های برتر جهان نیز بدون تغییر ماند تا اسپانیا، هلند، آلمان، برزیل، آرژانتین، انگلستان، اروگوئه، پرتغال و کرواسی، همچون ماه گذشته رده‌های اول تا نهم را به خود اختصاص دهند. در این رده‌بندی روسیه، حریف تدارکاتی روز 20 بهمن تیم ملی، بالاتر از ایتالیا، در مکان 12 قرار دارد تا پس از برزیل و آلمان، سومین حریف رنکینگ بالای تاریخ دیدارهای دوستانه ایران لقب بگیرد.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها