
هر چند برنامههای محدود فرهنگی در دانشگاهها تاکنون از جذابیت ویژهای برخوردار نبوده و نتوانسته دانشجویان را با سلایق مختلف به خود جلب کند، اما نبود سرانه فرهنگی برای دانشجویان در دوره شبانه و دانشگاههای غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد به طور عملی دانشگاهها را بیش از سایر حوزهها با مشکل فرهنگی روبهرو میکند.
به نظر میرسد مسوولان وزارت علوم، دانشگاه را تنها محیطی آموزشی میدانند و فرصتهای برنامهریزی و اثرگذاری فرهنگی را در محیط دانشگاهی درک نمیکنند چراکه حوزه فعالیتهای فرهنگی در بیشتر دانشگاهها همچنان در حوزه دانشجویی و رفاهی ادغام شده است و بهطور مستقل دیده نمیشود. پیشبینی میشود چنین رویکردی دانشگاهها را با چند مشکل روبهرو کند: نخست این که برنامه فرهنگی در پی اثرگذاری بر رفتار و نگرش دانشجویان است و اگر به طور جامع تمام دانشجویان را تحتپوشش قرار ندهد عقیم میماند، چون آموزش فرهنگی قابل حصر به گروه خاصی نیست و محرومیت جمع زیادی از دانشجویان بخش شبانه و غیردولتی علاوه بر اعمال تبعیض منجر میشود تا میزان تاثیرگذاری برنامههای فرهنگی کم شود.
از سوی دیگر وزارت علوم با جذب دانشجو در دورههای شبانه و غیرانتفاعی و بتازگی به صورت پولی درصدد تامین هزینههای دانشگاهها بوده و حذف عده زیادی از این دانشجویان از برنامههای فرهنگی، اعتبار و منزلت این دانشگاهها را زیر سوال میبرد.
و بالاخره این که برنامههای متنوع فرهنگی فضای دانشگاهها را پربار میکند و سطح خودانگیختگی دانشجویان ارتقا میدهد چرا که بیتوجهی به این بخش بر غنای آموزشی دانشگاهها نیز تاثیر میگذارد.
کتایون مصری / گروه جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
تهیهکننده، نویسنده و بازیگران مجموعه شبکه سه، از چالشهای تولید یک قصه اجتماعی میگویند
در گفتوگو با یک جامعهشناس، تهدیدات و فرصتهای هوش مصنوعی برای خانوادههای ایرانی را بررسی کردهایم
سعید شیخزاده در گفتوگو با «جامجم» عنوان کرد