با غلامرضا کرمی ، رئیس‌کمیته دفاعی‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

ایران از نظر دفاعی در بهترین وضعیت قرار دارد

اشاره: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند منطقه که نقش ویژه‌‌ای را در حفظ امنیت و راهبردهای سیاستی در حوزه خلیج فارس بر عهده دارد، دکترین سیاستی خود را بر مبنای دفاع از تمامیت ارضی و حفظ اقتدار کشور پایه‌ریزی کرده است.
کد خبر: ۳۷۸۰۲۶

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحت فرماندهی کل قوا، پس از جنگ تحمیلی تلاش گسترده خود را بر افزایش سطح و ارتقای توان نظامی گذاشته است.

مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار و نظارت‌کننده نیز با اطلاع کافی از اقدامات مسوولان دفاعی، امنیتی به عنوان بازویی سیاستگذار در بخش‌های بودجه‌ای و نظارت‌کننده بر امور این تشکیلات، در کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جریان گزارشات و مباحث جاری و ساری در مقاطع مختلف قرار دارد.

غلامرضا کرمی، نماینده کرمان و رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم شورای اسلامی که در دوران دفاع مقدس یکی از فرماندهان جبهه و جنگ بوده و جانشینی فرمانده لشکر 41 ثارالله استان کرمان را بر عهده داشته است، عقیده دارد که توان نظامی کشور در دفاع از تمامیت ارضی ، به همت پرنسل توانمند نیروهای مسلح هم‌اکنون باعث شده که تمامی تهدیدات خارجی جز یک جنگ تبلیغاتی اثر دیگری نداشته باشند.

در تشکیلات دفاعی کشور که در خط مقدم آن ارکان نظامی قرار دارند نقش کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چیست؟

کمیته امور دفاعی زیر مجموعه‌ای از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است و یکی از وظایف آن پیگیری مسائلی است که در حوزه نیروهای مسلح به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع داده می‌شود. ترکیب اعضای کمیته در مجلس هشتم شامل نمایندگانی است که از سابقه دفاعی و نظامی برخوردارند و پس از بازنشستگی وارد مجلس شده‌اند.

لذا در ابتدای مجلس هشتم کمیته دفاعی چارچوبی برای کار دفاعی خود در 2 حوزه ترسیم کرد که اولین کار تقنین و دوم نظارت بود.به هر حال برای تقنین و مواردی که نیاز به قانونگذاری بود کمیته، فعالیت جدی خود را آغاز کرد وبه عنوان مثال به صورت جدی وارد مساله سربازی و اصلاح قانون نظام وظیفه شد و قانون مربوط به سربازی را که به 20 سال پیش بازمی‌گشت و در دوره‌های مختلف مجلس باقی مانده بود در دوره هشتم رسیدگی کرد.

در بعد نظارت هم موارد گوناگونی چون تماس با نیروهای مسلح، حضور در ستاد نیروهای مسلح و رزمایش‌ها و ارتباط با نیروهای مسلح و بررسی نیازهای کشور در حوزه دفاعی از موارد کاری این کمیته بوده است.

با این توضیح در سومین سال کاری مجلس هشتم می‌توانیم بگوییم که بر مبنای روش‌های پیش‌بینی شده، کمیته دفاعی کار خود را پیش برده و ارتباط خوب و صمیمی میان این کمیته با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در جهت قانونگذاری برای مشکلات نیروهای مسلح و نظارت در جهت سرعت بخشیدن به مصوباتی که تصویب شده، انجام گرفته است.

اطلاعاتی که کمیسیون از امورات دفاعی و امنیتی و مسائل مربوط به آن در کشور دارد تا چه میزان است؟

اطلاعات کمیسیون امنیت ملی و به طور مشخص کمیته امور دفاعی، بسیار جامع است و دلیل آن رفت و آمدهای تنگاتنگ میان فرماندهان و اعضای نماینده عضو کمیسیون و کمیته است. به هر حال مسوولان در مناسبت‌‌های مختلف در مجلس حاضر می‌شوند و نمایندگان نیز در تمامی امورات نقش دارند، لذا به دلیل ارتباطات موجود، اطلاعات ارائه شده به مجلس بسیار دقیق، کامل و به روز است.

با توجه به تهدیدات مکرری که از سوی برخی کشورها ازجمله رژیم صهیونیستی و در راس آن آمریکا صورت می‌گیرد، کمیته دفاعی مجلس چه اطلاعی از وضعیت تجهیزات دفاعی کشور برای مقابله با حمله احتمالی دشمن دارد؟

همان طور که می‌دانید فعالیت نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران به طور مشخص در راستای دکترین دفاعی است و در دکترین جمهوری اسلامی مبنای اقدامات نظامی مشخصا دفاعی تعریف شده و بحث تهاجم وجود ندارد، بر این مبنا کشور ما برای این که بتواند در مقابل هر گونه تجاوز از خود دفاع کند خودش را مجهز کرده و خوشبختانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به دلیل تجربه 8 سال دفاع مقدس و جنگ‌هایی که طی سال‌های بعد از دفاع مقدس در حوزه‌های پیرامونی جمهوری اسلامی در عراق و افغانستان صورت گرفته، توانسته است اطلاعات جامعی به مسائل منطقه‌ای داشته باشد و در مورد چگونگی اقدامات دشمن سعی کرده با ارتقای توانمندی‌های داخلی و استفاده از دانشمندان متعهد، عرصه تجهیز دفاعی خود را به گونه‌ای بالا ببرد که بتواند در مقابل هر گونه تهدیدی از کشور دفاع کند. خوشبختانه در بحث زمین، دریا و هوا و انواع پدافندهایی که باید شکل بگیرد، با توجه به اطلاعاتی که به کمیسیون داده شده و ما در جریان آن هستیم در وضعیت خوبی به سر می‌بریم. بر این اساس باید تاکید کرد که جمهوری اسلامی از نظر دفاعی در بهترین وضعیت قرار دارد و مردم هم گهگاهی شاهد رزمایش‌های متعدد نیروهای مسلح در زمین، دریا و هوا هستند.

در بحث تهدیدات دشمنان علیه کشور، آیا طرح مباحثی چون حمله نظامی یک جنگ تبلیغاتی است یا احتمال آن وجود دارد؟

یکی از شگردهای دشمن جنگ روانی است که معمولا مورد توجه جدی دشمنان قرار دارد و سعی می‌کنند با اجرای آن به اهداف موردنظر دست یابند.در همین راستا پروژه ایران‌هراسی را باید بخشی از جنگ روانی و شگردهای منطقه‌ای دشمن دانست چون ایجاد جنگ روانی و ایران‌هراسی توسط دشمن باعث شده که کارخانه‌های اسلحه‌سازی آنها همچنان فعال باشند تا با فروش میلیاردی تجهیزات نظامی به کشورهای منطقه بتوانند هم حضور خود را توجیه کنند و هم به اقتصاد کشور خود رونق دهند.

امسال، آنچه در مجموع بودجه نیروهای مسلح در سقف بودجه عمومی دیده شده، 5‌/‌10 درصد از کل بودجه است که خوشبختانه در مصوبه برنامه پنجم مقرر شد هر سال 2 درصد به بودجه نیروهای مسلح اضافه شود که با عملیاتی شدن آن نگرانی در مورد بودجه‌ها برای مقابله با دشمنان برطرف خواهد شد

در مجموع باید گفت دشمن از توانمندی جمهوری اسلامی ایران اطلاع کافی دارد و ایران هم برای این که توانمندی خود را نشان دهد در رزمایش‌هایی که برپا کرده قصد داشته قدرت بازدارندگی خود را به نمایش بگذارد.

با توجه به همه جوانب قطعا دشمنان این مساله را درک کرده‌اند که ایران کشوری نیست که براحتی بتوانند به آن حمله نظامی داشته باشند. لذا به همین دلیل جنگ روانی‌ را علیه ایران به راه انداخته‌اند تا فضاسازی‌هایی علیه کشور داشته باشند.

در راستای مباحث دفاعی که دکترین نظامی کشور را تعریف کرده قرار بود سامانه‌های اس 300 از روسیه خریداری شود، اما این قرارداد عملیاتی نشد و طرف روسی به تعهد خود عمل نکرد و لذا بحث شکایت حقوقی از این کشور مطرح شد، کمیته دفاعی در این خصوص چه اطلاعاتی از جوانب امر دارد؟

قرارداد سامانه دفاعی اس 300 بین وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران و روسیه امضا شد و براساس آن باید دولت روسیه به تعهد خود عمل می‌کرد و این سامانه را در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌داد. این تعهد روس‌ها به ایران در شرایطی بود که هنوز قطعنامه‌ای هم علیه کشور صادر نشده بود، بنابراین دولت روسیه باید به تعهد خودش عمل می‌کرد و با این اقدام توافقنامه را نقض کرده است.

2 راهکار در این زمینه پیش‌بینی می‌شود؛ یکی این‌که رایزنی‌هایی به وسیله وزارت دفاع صورت گیرد که قطعا در حال انجام است و نکته دوم این‌که اگر رایزنی‌ها به یک نتیجه مثبت نرسید باید براساس قراردادها که معمولا مسائل حقوقی لازم هم در آن پیش‌بینی شده مراجع قانونی به مساله رسیدگی کنند. در مجموع آنچه به نظر می‌رسد، بهتر است وزارت دفاع براساس تجاربی که دارد مباحث را در این زمینه پیگیری کند تا به نتیجه لازم برسیم.

این تصمیم روسیه آیا تحت تاثیر قطعنامه‌هایی که علیه ایران توسط غرب شکل گرفته اتخاذ شده است؟

قطعا همین‌طور است و معتقدم دولت روسیه به این قرارداد باید به موقع خودش عمل می‌کرد. به هر حال تعهدی بین دولت روسیه و ایران وجود دارد و دولت روسیه به تعهدش باید عمل می‌کرد و نمی‌گذاشت این قرارداد که به صورت قانونی است به این نقطه ختم شود. به نظر می‌رسد دولت روسیه باید منافع بلندمدت خودش را با کشور قدرتمندی همچون ایران بسنجد تا جامعه ایران نسبت به این کشور بدبین نشود. قطعا تاثیر آن به نفع این کشور نخواهد بود.

با توجه به نزدیکی فصل بودجه آیا میزان بودجه نظامی کشور به میزانی است که بتواند پاسخگوی نیاز کشور در مقابل تهدیدات باشد و آیا بودجه پنهانی هم برای مباحث دفاعی در نظر گرفته می‌شود؟

در بحث بودجه باید به جمیع جهات توجه کرد و از آنجا‌ که مسائل دفاعی یک بعد قضیه است نمی‌توان توجه به زیرساخت‌ها را نادیده گرفت. بر این اساس طبیعی است که سهمی به مباحث دفاعی داده می‌شود. درخصوص این‌که پرسیده شد آیا بودجه مخفی هم وجود دارد، باید گفت خیر هیچ بودجه پنهانی وجود ندارد و همه چیز به صورت آشکار در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. بودجه نیروهای مسلح در بخش‌های گوناگون از جمله تقویت بنیه دفاعی که تامین اقلام عمده و خرید، نوسازی و بازسازی تجهیزات و تحقیقات دفاعی است و بودجه عمومی که شامل حقوق و مزایا و ... است، تقسیم‌بندی می‌شود.

امسال آنچه در مجموع بودجه نیروهای مسلح در سقف بودجه عمومی دیده شده، 5‌/‌10 درصد از کل بودجه است که خوشبختانه در مصوبه برنامه پنجم مقرر شد هر سال 2 درصد از بودجه عمومی به بودجه نیروهای مسلح اضافه شود که با عملیاتی شدن آن طی 5 سال، نگرانی نیروهای مسلح در مورد میزان بودجه‌ها برای مقابله با دشمنان برطرف خواهد شد و امیدواریم در پایان 5 سال سهم بودجه نیروهای مسلح از بودجه عمومی به 2 برابر میزان فعلی خود برسد.

پس از تغییر وزیر امور خارجه آیا مجلس در جریان رایزنی‌ها برای انتخاب وزیر جدید برای این پست قرار دارد؟ احتمال معرفی چه کسی می‌رود؟

به هر حال از اختیارات رئیس‌جمهور این است که به مدت 3 ماه پس از برکناری وزیر، سرپرستی را برای اداره وزارتخانه‌ای مشخص کند، اما به هر حال آقای صالحی چهره شناخته‌شده‌ای میان اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است که از جایگاه مناسبی برای تصدی این پست برخوردار است، چنانچه ایشان به عنوان وزیر امور خارجه به مجلس معرفی شوند. اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و اکثر نمایندگان مجلس نسبت به ایشان که فرد دنیادیده‌ای است و جایگاه مناسبی هم در مجلس دارد رای اعتماد بالایی خواهند داد تا بتواند سکان وزارت خارجه را به دست گیرد.

فاطمه امیری
گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها