دهه های 40 و 50 خورشیدی (70 میلادی)‌ در نقاشی معاصر ایران دوره متفاوتی به شمار می‌رود؛ سال‌هایی که در آن هنرمندان نسل اول و دوم نقاشی ایران با نگاهی به گذشته، آثاری را پدید آوردند که در بسیاری موارد متاسفانه آن‌طور که باید دیده نشدند. عوامل زیادی برای دیده‌نشدن این آثار در آن زمان وجود داشت که همیشه بحث‌های زیادی را برانگیخته است.
کد خبر: ۳۷۶۱۵۶

هفته گذشته نمایشگاهی در نگارخانه خانه هنر تهران برپا شد که در آن همین موضوع مورد بررسی قرار گرفت؛ نقاشی‌های دیده نشده دهه 70 که در آن آثاری متفاوت از هنرمندان بزرگ نقاشی ایران به نمایش در آمد.

در این نمایشگاه آثاری از محمد رادوند، مهدی حسینی، فریدون مام‌بیگی، سرژ آواکیان، ناصر عصار، حسن قایمی،آشور بانیپال، خانم قاضی نور،س. سیادتی، پرویز شاپور، محسن وزیری‌مقدم، عباس کیارستمی، هانیبال الخاص و فریدون آو به نمایش درآمده بود که قابل بحث و توجه هستند.به عنوان مثال در این نمایشگاه نقاشی‌های ناصر عصار از مجموعه «مینیاتورهای ژاپنی» این هنرمند انتخاب شده است. از حسن قایمی که همدوره سهراب سپهری است و با سبک هنر عصر پهلوی کار کرده، مجموعه نقاشی‌ زنان قاسم‌آبادی نمایش داده شده است. تصاویر کتاب کودک نیز کارهایی از قاضی نوراست و در کنار آن یک اثر از آشور بانیپال که از هنرمندان کارگاه نمایش بود، دیده می‌شود. یک نقاشی قدیمی نیز از عباس کیارستمی در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.این نمایشگاه از آن رو به عنوان یک پیشنهاد برای بازدید معرفی می‌شود که همان‌طور که گفته شد برخی از آثار آن تاکنون به نمایش در نیامده است و از سویی دیگر با بازدید از این نمایشگاه می‌توان روند رو به رشد برخی از هنرمندان بزرگ امروز ایران را نیز از نزدیک مشاهده نمود. نگارخانه خانه هنر در خیابان شریعتی تقاطع پل صدر واقع شده است.

شمس لنگرودی در خانه!

چند وقتی است که برپایی نمایشگاه پرتره برخی از مشاهیر هنر و ادب در میان عکاسان جا افتاده است. هنوز چندی از برپایی نمایشگاه عکس‌های چهره احمد شاملو و محمود دولت‌آبادی نمی‌گذرد که این بار نمایشگاه عکس‌های گرفته‌شده از شمس لنگرودی در نگارخانه آشیانه نقش و مهر برپا شده است.

نمایشگاه «سخت، مثل آب» در واقع شامل عکس‌ ـ نقش‌های این شاعر معاصر است که توسط علی‌محمد مسیحا ، عکاس معاصر و به مناسبت 60 سالگی این شاعر برپا شده است.

نگارخانه «آشیان نقش و مهر» در میدان آرژانتین، خیابان بخارست، خیابان هجدهم، بن‌بست گل‌محمدی، پلاک 4 در معرض نمایش قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها