شاید شما افرادی را دیده باشیدکه به آداب تکرار مبتلا هستند، آنها احساس می‌کنند که ناچارند حرکات ساده‌ای را چندین بار انجام دهند؛ مانند وارد شدن به اتاق، شستن بخشی از بدن خود یا شانه کردن موهای سر به دفعات مشخص. این افراد ممکن است تا زمانی که این حرکات را به همان تعداد انجام ندهند احساس راحتی نکنند و ممکن است فکر کنند در صورتی که این اعمال را به تعداد «درست» انجام ندهند، حادثه‌ای برای خودشان یا شخص مورد علاقه‌شان رخ می‌دهد.
کد خبر: ۳۷۴۶۸۷

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید خرافات و موهوماتی از این دست در نتیجه بروز اختلالات وسواسی رخ می‌دهد که در علم روان‌شناسی به آن اختلال وسواس اجبار یا OCD می‌گویند. برای چنین افرادی عادت به انجام برخی اعمال خاص، باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره می‌شود.تمام زندگی افراد مبتلا به اختلال وسواس اجباری، با رفتارهای تکرارشونده پر می‌شود. آنها پریشانی، افکار ناخواسته یا تصاویری در ذهن دارند که برایشان مفهومی ندارند؛ این افکار یا تصاویر با وجود تلاش برای نایده گرفتنشان به طور مداوم تکرار می‌شوند.

اختلال وسواس یک نوع اختلال اضطرابی است و بسیار شایع‌تر از آن است که تصورش را می‌کنید و از آنجا که رهایی از وسواس‌ها و تکرارها بسیار مشکل است، OCD می‌تواند ناتوان‌کننده و مزمن باشد؛ در عین حال درمان می‌تواند کمک کند تا اختلال وسواس را تحت کنترل قرار دهد.

علائم اختلال وسواس هر دو نوع وسواس فکری و وسواس جبری را شامل می‌شود. علائم OCD می‌توانند شدید و وقت‌گیر باشند. به عنوان مثال، کسی که احساس می‌کند دستهایش به میکروب آلوده شده (وسواس فکری) ممکن است هر روز ساعت‌ها به شستن دست‌هایش مشغول شود (تکرار جبری) و ممکن است تمرکز وی روی شست‌وشو آنقدر زیاد باشد که نتواند کار دیگری را به اتمام برساند.

زمانی تصور می‌شد که اختلال وسواس حالت نادری است، اما در حال حاضر می‌دانیم که از سایر بیماری‌های مغزی شایع‌تر است.اختلال وسواس تنها بالغین را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد؛ اختلال اغلب در دوره بلوغ یا اوایل کودکی، معمولا حدود سن 10 سالگی شروع می‌شود و در بالغین، حدود 21سالگی آغاز می‌شود.

خیلی از افراد فکر می‌کنند اختلال وسواس اجباری در خانم‌ها بیشتر است، اما برخلاف تصور عموم احتمال ابتلای مرد و زن به OCD (اختلال وسواس اجباری) یکسان است، اما در گروه سنی نوجوانی، میزان ابتلای پسران از دختران بیشتر است و منشاء ژنتیک دارد؛ از سوی دیگر میزان ابتلای افراد مجرد به این اختلال، بیشتر از متاهل‌هاست و به طور کلی میزان شیوع اختلال وسواس اجباری، 2 تا 3 درصد است. ممکن است خرافات بر همه زندگی مبتلایان به اختلال وسواس ـ اجبار سایه بیندازد؛ به طور معمول، وسواس‌های خرافی بر ترس از مرگ و نمادهای آن متمرکزند. اگر شما به این نوع اختلال وسواس ـ اجبار مبتلا باشید، میان اشیایی که از آنها می‌ترسید، ارتباط‌هایی برقرار می‌کنید، یعنی چیزهای خاصی را با بدشانسی مرتبط می‌شمارید و سپس از فعالیت‌ها و مکان‌های خاصی که گمان می‌کنید موجب بدشانسی می‌شوند اجتناب می‌کنید. به هر حال اگر شما در خود نشانه‌هایی از تشویش و نگرانی و تنش می‌بینید و احساس می‌کنید این رفتارها از کنترل شما خارج هستند، حتما به پزشک مراجعه کنید تا پیش از توسل به خرافات و موهومات، به درمان این بیماری‌های وسواس‌گونه بپردازید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها