معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، از اجرای طرح باروری ابرها برای نخستین بار در تهران خبر داد و گفت: این امر در ارتفاعات شمال و شمال غرب تهران با توجه به فراهم شدن شرایط مطلوب انجام گرفت. به گزارش وزارت نیرو، محمدرضا عطارزاده با بیان این‌که باروری ابرها با ورود سامانه ابرها از روز یکشنبه با پرواز هواپیمای ویژه انجام شده است، افزود: باروری ابرها در تهران هفته گذشته انجام شده ضمن این‌که تاکنون در سال‌جاری باروری ابرها در استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و تهران اجرایی شده و امیدواریم در استان گلستان نیز انجام شود.
کد خبر: ۳۷۳۸۴۲

وی تصریح کرد: در چند روز آینده و با تحلیل گزارش‌های بارش در نقاطی که باروری ابرها اجرا شده، می‌توان درباره نتایج آن اظهارنظر کرد و البته باید توجه داشت که وضعیت مطلوب ابر و شرایط جوی شامل نقطه شبنم، سرمای کافی داخل ابر، سرعت و جهت باد و نیز زمان عملیات در باروری ابر موثر است.

عطارزاده گفت: هدف وزارت نیرو از باروری ابرها تشدید باران‌زایی است به طوری که می‌توان میزان بارندگی آن را 15 تا 18 درصد افزایش داد.

عطارزاده، باروری ابر در یک نقطه و بارش باران در نقطه دیگر را خطای محاسبه ذکر و اظهار کرد: ممکن است در سال‌های گذشته این اتفاق رخ داده باشد اما با همکاری متخصصان امر و انتقال کامل این دانش به کشور و نیز دقت‌های لازم، این احتمال بسیار پایین است و معادلات همه جانبه و نیز کنترل‌های لازم انجام شده تا محل شلیک و بارش براساس برنامه صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها