تاتنهام در لیگ قهرمانان اروپا نمره قبولی گرفت

رنسانس کوچک «فان‌درفارت» هلندی در لندن

وقتی رافائل فان‌درفارت به عنوان بازیکن برتر ماه (اکتبر)‌ لیگ برتر فوتبال انگلیس انتخاب شد، هیچ‌کس تعجب نکرد، زیرا این هلندی چپ پا بلافاصله بعد از انتقال از تیم بیش از حد پرمهره رئال‌مادرید به تاتنهام تبدیل به یکی از بهترین‌های این تیم لندنی شده و هرچند اخیرا «گرت بیل» گوش چپ بنیان برافکن ولزی گوی سبقت را از او ربوده و تبدیل به خبرسازترین مرد تیم «هری ردنپ» شده، اما فان‌درفارت هم نوعی انقلاب کوچک و رنسانس تازه را لااقل در زندگی خودش در «وایت هارت لین» پایه‌گذاری کرده است.
کد خبر: ۳۷۲۱۴۶

این ایراد به فان‌درفارت لابد وارد است که به رغم نداشتن بیش از 27 سال سن 5 بار تغییر باشگاه داده و هیچ‌گاه تداوم حضور در یک تیم ـ که از خصایل لازم فوتبالیست‌های بزرگ است ـ‌ را نداشته است. عضویت او در آژاکس، هامبورگ، رئال مادرید و اینک تاتنهام گویای همین مساله است. اما وی در لندن طوری توفانی و موثر برای یاران دفو و کراوچ بازی کرده که انگار سال‌هاست یار آنها بوده است.

او در فصل جاری تقریبا در هر مسابقه خانگی تاتنهام گلزنی کرده و اگر هم این کار را نکرده باشد، این پاس‌های گل او بوده که پاولیوچنکو روسی و کراوچ 2 متری را در شرایط گلزنی قرار داده است.

فان‌درفارت پنجمین مرد هلندی در 2 دهه اخیر است که به کسب عنوان بازیکن برتر ماه انگلیس نایل می‌شود و 4 نفر قبلی دنیس برگ‌کمپ، رود فان نیستل‌روی، آری‌ین روبن و رابین فان‌پرسی بوده‌اند.

سبب اصلی

برخی می‌گویند دلیل اصلی رویکرد تاتنهام به فان‌درفارت در اواخر تابستان امسال تجربیات حضور او در لیگ قهرمانان اروپا بوده که برای تیمی که امسال برای اولین بار از اوایل دهه 1960 به بعد حضور در چنین جامی را تجربه می‌کرد، چنین امری واقعا الزامی بود. حتی اگر این فرضیه صحت نداشته باشد تاتنهام با همت فان‌درفارت چپ پا حضوری بسیار موفق و دور از انتظار در گروه اول لیگ قهرمانان اروپا داشته و چهارشنبه‌شب 3 آذر که وردربرمن را شکست داد و با 10 امتیاز و رکوردی بهتر در تلاقی‌های رودررو با اینترمیلان مجوز صعود به مرحله حذفی را همراه با قهرمان سال پیش این رقابت‌ها دریافت کرد، مشخص شد که برنامه‌ریزی ردنپ و یارانش در این زمینه موثر بوده و عناصر و برنامه‌های موثری را به خدمت گرفته‌اند.

فان‌درفارت می‌گوید: «من تجربیات زیادی در جام قهرمانان اروپا دارم و با تیم‌های آژاکس، هامبورگ و رئال این لیگ را تجربه کرده‌ام، حال آن که یارانم در وایت هارت لین تا قبل از شروع فصل جاری این پیکارها کاملا در این زمینه فاقد تجربه بودند. دیدید که ما در مرحله نخست پیکارها حتی موفق‌تر از اینترمیلان که قهرمان دوره گذشته این پیکارها است، عمل کردیم و فکر می‌کنم در مرحله حذفی هم حضوری موفق داشته باشیم. هر کس فکر کند ما در این جام به سرعت حذف خواهیم شد، اشتباه بزرگی کرده است.»

ردنپ کهنه‌کار و 63 ساله نیز این نکته را پنهان نمی‌‌کند که در ماه‌های نخست فصل جاری وامدار «فان‌درفارت» شده که هر موقع کار یارانش گره‌خورده با یک شوت محکم یا ضربه به موقع از پشت یا درون 18 قدم روند بازی را به سود تاتنهام تغییر داده است.

وی می‌گوید: «فان‌درفارت واقعا اسباب رضایت من شده است. او هم خوب و فنی بازی می‌کند و هم اشتیاق و شور زیادی به کسب پیروزی دارد و از هیچ فرصتی در این ارتباط نمی‌گذرد. او در این سن و سال نه‌چندان بالا پیشینه 80 بازی ملی را برای هلند دارد و در کشوری که نایب قهرمان جام‌جهانی اخیر شده است، شما چنین کارنامه‌ای را بی‌خود و بیهوده به دست نمی‌آورید.»

مثل هافبک کروات

فان‌درفارت به قولی نسخه چپ پای لوکامودریچ هافبک کروات و موفق سال‌های اخیر تاتنهام بوده و اگر مودریچ کوتاه قد با تکنیک غنی پای راستش حلال مشکلات مردان وایت هارت لین بوده، فان‌درفارت همان کار را با پای چپ قدرتمندش صورت داده است.

نقش فان‌درفارت، مودریچ و همچنین گرت بیل در این فصل به این سبب بارزتر شده که تاتنهام چند مصدوم و غایب در خط دفاعی‌اش داشته و ردنپ به این نتیجه رسیده که بهترین راه برای رفع این نقیصه عمده‌تر کردن برنامه‌های تهاجمی و افزایش حجم حملات تیم است تا به این ترتیب رقبا کمتر فرصت تست توان ناقص دفاعی تیم او را بیابند و بیشتر در فکر حفظ خط دفاعی خود باشند. از طرف دیگر «لنون» نیز در ماه‌های اخیر فرم قبلی‌اش را تکرار نکرده و اگر «بیل» تبدیل به بارزترین عنصر تهاجمی تیم و حتی به یکی از پدیده‌های فصل جاری بدل شده، به همین خاطر است.

کافی است متذکر شویم آسیب‌دیدگی‌ها باعث شد تاتنهام در ماه‌های مهر و آبان در اکثر اوقات از عناصری تدافعی مثل مایکل داوسون، جاناتان وودگیت، یونس کابل و ویلیام گالاس که آخری یک فرانسوی آشنای کوچ کرده از آرسنال در اواسط تابستان امسال بوده و پیشینه چند سال بازی در چلسی را هم دارد، بی‌بهره بوده و به این خاطر خط دفاعی‌اش دستخوش تغییراتی اساسی شده و با ترکیبی موقتی و هر روز به شکلی متفاوت به میدان آمده است.

بسیار پرتلاش

ردنپ که تیمش در ماه‌های اخیر لدلی کینگ «اغلب مصدوم» را نیز فقط به شکلی یک در میان در خدمت داشته است، می‌گوید: «آنچه باعث بارزتر شدن نقش و رنگ امثال فان‌درفارت و بیل در ترکیب ما در این فصل شده، اعتماد به نفس آنهاست. فان‌فادرفات نان تجربه حضورش در بالاترین سطح فوتبال اروپا را خورده و بیل نیز از هیچ حریفی نهراسیده است. اگر ما تا این مقطع از فصل حضور غیرمنتظره‌ای در لیگ قهرمانان اروپا داشته‌ایم در درجه اول به خاطر این عناصر بوده است. البته کل فضای تیم ما نیز مثبت بوده و نفرات تیم بسیار پرتلاش ظاهر شده‌اند. شروع مثبت ما در پیکارهای گروه اول که باعث شد با وردربرمن مساوی و بازی با توئنت را فتح کنیم و در ابتدای راه 4 امتیاز بگیریم، ما را در راهی مناسب قرار داد.»

اما شاید مهم‌ترین موفقیت تاتنهام اکتفا به باخت خفیف 3 ـ 4 در زمین اینتر و برد 1 ـ 3 در برابر همین رقیب پرستاره در بازی‌های بعدی بوده باشد که سبب شد تاتنهام از قهرمان فصل پیش اروپا بالاتر بنشیند و در جایگاه درخشان فعلی‌‌اش قرار گیرد.

ردنپ آن‌قدر واقع‌بین است که بداند پیشتازی تاتنهام در گروهش در عین این که در درجه اول محصول شجاعت و بازی فنی نفراتش مانند فان‌درفارت و گرت بیل بوده، از فرم بد اینتر نیز نشات گرفته که امسال برخلاف فصل پیش نمادی از استحکام نبوده است.

وی که تا اواخر بهمن ماه یعنی زمان شروع مرحله حذفی جام باشگاه‌های اروپا وقت دارد تاتنهام را مهیای ویژگی‌های کاملا متفاوت این مرحله کند، می‌گوید: تا آنجا که مربوط به مسابقات خانگی‌مان می‌شود وضع‌مان بد نیست و می‌توانیم روی بردهایمان در لندن حساب کنیم، اما از مرحله یک‌هشتم نهایی به بعد بیش از پیش به نتایج دیدارهای دور از خانه‌مان نیاز پیدا خواهیم کرد. ما در طول فصل مشکلات متعددی و بخصوص از نقطه‌نظر مصدومیت نفرات‌مان داشته‌ایم، اما تیم و مجموعه نفرات (و نه فقط فردها و مهارت‌های انفرادی)‌ تیم را به پیش رانده است.

ما البته مدیون گلزنی‌های غافلگیرکننده فان‌درفارت و گلسازی‌‌های کارساز گرت بیل شده‌ایم، اما از نظر من این تیم تاتنهام است که نمره قبولی گرفته است و نه لزوما، فقط افراد آن.

منبع: Evening Standard

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها