پس از برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5 روزهای یکشنبه و دوشنبه در ژنو قرار شد دور بعدی مذاکرات در استانبول ترکیه برگزار شود.
کد خبر: ۳۷۲۰۹۰

وجود برنامه‌های منسجم و هماهنگ در گفت‌وگوهای جلیلی با کاترین اشتون رئیس تیم مذاکره‌کننده 1+5 نشان‌دهنده غلبه نگاه ایران بر این اجلاس بود، بویژه آن که خبرگزاری‌های غربی نیز اذعان داشتند کشورهای 1+5 برای هماهنگی دیدگاه‌های خود با مشکلات زیادی مواجه بودند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جام‌جم» تاکید کرد: با ارزیابی خود از اجلاس ژنو دیپلماسی فشار در مقابل دیدگاه ایران جایگاهی ندارد.

وی در گفت‌وگویی کوتاه به سوالات ما در خصوص مذاکرات پیش‌رو پاسخ داد.

در مذاکرات ایران و 1+5 مباحث متعددی در زمینه‌های خلع‌سلاح، عدم اشاعه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنین موضوع ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان مطرح شد. نتایج این اجلاس را با توجه به این محورها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نوع شروع مذاکرات از سوی طرف ایرانی و گروه 1+5 نشان می‌دهد که میان دستور کار دو طرف فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد. علت آن هم این است که ایران به مذاکره‌کنندگان 1+5 اعتمادی ندارد. چون براساس روابط دیپلماتیک مذاکره برای رسیدن به توافق است، ولی کشورهای 1+5 به دنبال توافق نیستند و قصد دارند گفت‌وگوها را در قالب دیپلماسی فشار دنبال کنند.ما حتی دیدیم که این کشورها که اطلاعات محرمانه ما را از طریق آژانس در اختیار دشمنان سیاسی ایران قرار داده بودند و موجبات ترور شهید شهریاری را به وجود آوردند، هیچ موضعی در قبال این اقدام اتخاذ نکردند و تروریست‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران با دستیابی به این اطلاعات، دانشمندان ما را که طبق قانون باید تحت حفاظت حقوقی آژانس هسته‌ای باشند، ترور کردند. کشورهای 1+5 در دور قبلی گفت‌وگوها روی اختلافات داخلی ایران حساب باز کرده بودند اما حالا چنین شرایطی را در اختیار ندارند.

فضای مذاکرات بیشتر به نفع ایران بود یا 1+5؟

فضای مذاکرات نسبت به 14 ماه گذشته، به سوی جمهوری ایران چرخیده و آقای جلیلی به عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده با در دست داشتن نامه 236 نماینده مجلس که بر دستیابی به حقوق هسته‌ای کشور تاکید دارند، مذاکرات را ادامه خواهد داد.

آیا پیشرفتی در این مذاکرات حاصل شده است؟

به هر حال گام اول برای کسانی که واقعگرایانه به دیپلماسی نگاه می‌کنند این است که به منظور مذاکرات آینده دستور کار تهیه کنند و قطعا اتخاذ این روش گامی به جلو برای حل اختلافات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها