قیمت اینترنت در ایران همچنان گران است

کاهش20 درصدی قیمت پهنای باند اعمال نشد

بیش از 3 ماه از تصمیم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای کاهش 20 درصدی تعرفه پهنای باند اینترنت و ابلاغ آن به شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گذرد اما ارائه‌دهندگان اینترنت معتقدند که این تخفیف تاکنون اعمال نشده است.
کد خبر: ۳۷۱۶۱۳

به‌گزارش مهر، مصوبه کاهش نرخ تعرفه خدمات مبتنی بر اینترنت اوایل مرداد ماه امسال و با هدف توسعه استفاده از خدمات مبتنی بر اینترنت و کاهش نرخ خدمات مرتبط از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکت ارتباطات زیرساخت ابلاغ و وعده داده شد که این کاهش قیمت‌ها به‌صورت دوره‌ای تداوم یابد.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مقرر کرده بود این تخفیف‌ها در صورتی به متقاضیان تعلق بگیرد که با ارائه مستندات و تعهدات لازم، مشخص شود که اثر این تخفیف به کاربران آنان منتقل خواهد شد.

با اعمال کاهش 20 درصدی تعرفه پهنای باند برای عرضه‌کنندگان اینترنت در کشور پیش‌بینی شده بود که قیمت نهایی اینترنت برای کاربران خانگی 8 تا 10 درصد ارزان‌تر شود اما ارائه‌کنندگان اینترنت در کشور با انتقاد از سازوکارهای وزارت ارتباطات برای اعمال این کاهش نرخ پهنای باند اعلام کردند با وجود بروکراسی حاکم بر مجموعه وزارت ارتباطات، شرکت‌های اینترنتی تاکنون از تخفیف نرخ پهنای باند منتفع نشده‌اند و امیدشان به یاس تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر این‌که کاهش 20 درصدی نرخ پهنای باند در کشور تاکنون اجرایی نشده است، گفت: «این مصوبه تنها به ایجاد انتظار برای کاهش قیمت اینترنت در میان کاربران نهایی دامن زده است.»

محمودرضا خادمی اضافه کرد: «این شرط و شروط‌ها به‌هیچ‌وجه عملی نیست و با این شرایط کاهش نرخ پهنای باند هیچ‌گاه به نتیجه نخواهد رسید.»

وی با بیان این‌که تاکنون هیچ شرکتی از این تخفیف قیمت بهره نبرده است، تاکید کرد که این مصوبه باید بازنگری و تصحیح شود.»

گفتنی است در طبقه‌بندی کشورها از نظر سرعت اینترنت خانگی که Speedtest.net در 6 ماهه نخست سال 2010 از میان 152 کشور بررسی کرده ایران پس از کشورهایی مانند ونزوئلا، نیجریه، بولیوی و عراق، با سرعتی برابر 61/0 مگابیت بر ثانیه در رتبه 144 قرار گرفته و این در حالی است که به‌طور متوسط اینترنت خانگی پرسرعت ADSL با سرعت تنها 128 کیلوبیت برثانیه با قیمت متوسط حدود 20 دلار در ماه ارائه می‌شود.

در همین حال باید گفت که درآمد متوسط یک خانواده ایرانی بنا بر اعلام بانک مرکزی 730 هزار تومان در ماه است و بر اساس همین آمار متوسط هزینه‌های ماهانه هر خانواده ایرانی حدود یک میلیون تومان در ماه اعلام شده است.

همچنین طبق آخرین آمار ارائه شده، ضریب نفوذ اینترنت در ایران حدود 9/34 درصد است که اکثر کاربران اینترنت در کشور را مشترکان سرویس اینترنت دایل‌آپ تشکیل می‌دهند و سهم ADSL در ضریب نفوذ اینترنت بسیار اندک ارزیابی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها