برنامه‌ریزی گسترده رسانه ملی برای ماه محرم

بیش از 40 فیلم، سریال و تله‌تئاتر در دهه اول محرم امسال از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود. به گزارش روابط عمومی سیما، پخش این برنامه‌ها از سه‌شنبه هفته جاری، 16 آذر همزمان با اول محرم با محوریت تبیین ویژگی‌های نهضت حسینی براساس معارف قرآنی و نگاه بصیرت‌مدارانه و روزآمد به واقعه عاشورا، از شبکه‌های مختلف سیما آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۳۷۱۴۸۹

برنامه‌های امسال در ساختارهای مستند، ترکیبی، میزگرد، گفت‌وگو، سخنرانی، مداحی، میان‌برنامه، کلیپ و همچنین مجموعه‌های نمایشی و تله‌فیلم و تئاتر با رویکرد پیام‌مداری و بازیابی مفاهیم سیاسی ـ اجتماعی و عبرت‌های عاشورا پیش‌بینی شده است.

یکی از رویکرد‌های پخش برنامه‌های مستند امسال، ارائه تصویر مناسب و درست از جوشش مردم برای عزاداری حسینی در محرم و رونق، گرمی و شور این محافل همراه با شعور و بصیرت است که پخش زنده عزاداری مردم شهرهای مختلف کشور بویژه زنجان، یزد و کرمان در شبکه‌های یک، 2 و 3 از جمله این برنامه‌هاست.

همچنین علاوه بر ایجاد بستر مناسب برای استفاده از مداحان جوان کشور، برای پخش برنامه‌ ذاکران شاخص اهل بیت(ع) در شبکه‌های مختلف برنامه‌ریزی خاصی شده است که براساس آن، پخش مداحی و مرثیه‌خوانی حاج‌منصور ارضی از شبکه یک،‌ حاج‌محمود کریمی از شبکه 2، حاج‌سعید حدادیان از شبکه 3، حاج‌صادق آهنگران از شبکه 4 و حاج‌محمدرضا طاهری از شبکه تهران، محور برنامه‌های عزاداری هریک از این شبکه‌هاست.

شبکه یک

براساس جدول پخش ویژه‌برنامه‌های محرم، سریال «خون‌بها» از 14 آذر، یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه شب‌ها و سریال «تا رهایی» نیز پس از پایان این مجموعه از شبکه یک روی آنتن خواهد رفت. این شبکه فیلم‌های سینمایی «روشنی صبحدم»، «ریسمان سبز» و «داستان دوست» را برای پخش در روزهای تاسوعا و عاشورا در نظر گرفته است.

بازخوانی عنصر «بصیرت در نهضت امام حسین (علیه‌السلام)» و واکاوی رفتار شخصیت‌های آن برهه، از پیام‌های مهندسی شده در برنامه‌های معارفی سیماست که براساس آن برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای حضور کارشناسی استادان حوزه و دانشگاه از جمله آقایان علم‌الهدی، ابوترابی، حسینیان، رئیسی، آقاتهرانی، طائب، پناهیان، ‌رحیم پورازغدی و حسین شریعتمداری در میزگردها و برنامه‌های گفت‌وگومحور سیما شده است. همچنین برنامه «اشک مهتاب» با اجرای فرزاد جمشیدی و پخش گزیده‌ای از سخنان ماندگار آیات عظام بهجت و دستغیب و همچنین آیت‌الله جوادی‌آملی به بررسی عبرت‌های عاشورا می‌پردازد. مستند «حریم ملکوت»، «با مومنان»، «میزگرد اشراق»، برنامه‌های «درس‌هایی از قرآن»، «آسمانی‌ها»، «سپیده و مه»، «یاد خدا» و «طرحی برای فردا» و سخنرانی‌های تحلیلی درخصوص واقعه عاشورا، سیمای شبکه یک را سیمای محرمی می‌کنند.

شبکه 2

شبکه 2 سیما نیز 2 تله‌فیلم «فرمانده» و «مقصد» از تولیدات این شبکه و فیلم‌های سینمایی «به نام خدای حسین» محصول مشترک ایران و بحرین و «حمزه و عباس» محصول مشترک ایران و سودان را برای تاسوعا و عاشورا و همچنین 2 سریال 13 قسمتی «بچه‌های مهتاب» و «بچه‌های تکیه محله ما» را برای دهه اول محرم مهیا کرده است.

برنامه «فانوس» هم با اجرای مجریان نوجوان، ابعاد سیاسی و اجتماعی نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) را برای کودکان و نوجوانان تبیین می‌کند. این شبکه همچنین با هدف ترویج فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) در فضای وب، در 10 مستند 20 دقیقه‌ای به بررسی وبلاگ‌ها و سایت‌ها، با موضوع امام‌ حسین(علیه‌السلام) می‌پردازد.

شبکه 3

به گزارش روابط عمومی سیما، پخش10 فیلم سینمایی با محوریت نهضت حسینی و همچنین پیش‌بینی برنامه چالشی «استوا» از برنامه‌های ویژه شبکه 3 در دهه اول محرم است. در این برنامه بحث‌های جدی و چالشی درباره شبهات قیام حسینی مطرح خواهد شد.

میزگرد «مصباح هدایت» نیز پاسخگوی سوالات گوناگون درخصوص نهضت حسینی و برنامه «کربلا تا اربعین»، ویژه‌برنامه پاسخ به پرسش‌های دانشجویان خواهد بود.

فیلم‌های سینمایی «سفیر»، «فرستاده» و «صنم» نیز در شب‌های تاسوعا و عاشورا از شبکه 3 روی آنتن خواهد رفت. این شبکه همچنین برنامه‌های «سمت خدا»، «آبشار عطش»، «لحظه‌های بارانی»، «نجوا»، «زمزمه عشق» و مستند «محرم در ایران» را در این ایام پخش خواهد کرد. سخنرانی‌های مذهبی حجج‌ اسلام علم الهدی، انصاریان، خاتمی، صدیقی، پناهیان، نقویان، میرباقری، فاطمی‌نیا و مدیحه‌سرایی ذاکران اهل بیت نیز در جدول پخش برنامه‌های این شبکه قرار دارد.

شبکه 4

با توجه به ساختار و مخاطبان خاص شبکه 4، سخنرانی‌های کوتاه از علامه جعفری و حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی، میزگردهای «معرفت» و برنامه‌های ترکیبی «نگاه غرب به حماسه کربلا»، «عاشوراپژوهی»، «معرفی کتب محرم»، «مقتل‌خوانی»، «آشنایی با فرهنگ عزاداری در ایران و دیگر کشورهای جهان» و «معرفی هنرمندان عاشورایی»، تدارک ویژه شبکه 4 برای مخاطبان خود است. همچنین تله‌فیلم‌های «دیگر تنها نیستم» و «ژرفا» ویژه تاسوعا و عاشورا و سریال «معصومیت از دست رفته» از این شبکه روی آنتن خواهد رفت. برنامه «اردیبهشت» نیز در 10 روز اول ماه محرم به نقش زنان در نهضت امام حسین(ع) خواهد پرداخت.

شبکه تهران

شبکه تهران نیز با اعلام پخش 10 فیلم سینمایی در دهه اول محرم، مجموعه نمایشی «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»، ویژه محرم و فیلم‌های سینمایی «توکل»، «تفاخر» و «مومو» را در روزهای تاسوعا و عاشورا پخش خواهد کرد. میزگرد «تا نیایش» و 2 مجموعه «تسبیح فرات» و «درس عاشورا» در قالب سخنرانی مذهبی از برنامه‌های این شبکه برای دهه اول محرم است. شبکه تهران برنامه‌های «شب‌های مرثیه»، «دلدادگان حسینی»، «حدیث شیدایی» و پخش مراسم عزاداری در محلات تهران و مناطق مختلف استان را نیز در نظر گرفته است.

شبکه جام‌جم

شبکه‌های 3 گانه اروپا، آمریکا، آسیای جام‌جم، برنامه‌هایی با ساختار مستند، ترکیبی، میزگرد و میان برنامه با عناوین «مشک»، «حسینیه»، «چکامه»، «معراج عشق»، «روشنا»، «شمیم» و «با کاروان عاشورایی» را برای ایرانیان خارج از کشور تدارک دیده‌اند.

شبکه آموزش

شبکه آموزش سیما، با مجموعه نمایشی «حماسه کربلا» و تولید و پخش بیش از 3900 دقیقه برنامه ویژه محرم، حال و هوایی عاشورایی خواهد گرفت. برنامه‌های «گل‌آموز»، «مقتل‌خوانی»، «صبحی دیگر»، «رادیو هفت»، «مشاعره آیینی»، «معراج عشق»، «درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی»، «حماسه کربلا»، «نغمه‌های عاشورایی»، «کیمیا»، «ایران زیبا» و «7 و 7 دقیقه» نیز با محوریت نهضت حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) از این شبکه پخش خواهد شد.

شبکه قرآن و معارف

به گزارش روابط عمومی سیما با توجه به رویکرد تبیینی و محتوایی برنامه‌های شبکه قرآن و معارف، 6 برنامه ترکیبی، 4 برنامه مستند و یک میزگرد به همراه سخنرانی‌های مذهبی، بحث‌های کارشناسی و مداحی در دهه اول محرم از این شبکه روی آنتن خواهد رفت. برنامه بررسی «کتب عاشورایی» در 60 برنامه 5 دقیقه‌ای به کتاب شناسی محرم خواهد پرداخت. «حدیث نی» برنامه دیگری ازشبکه قرآن و معارف است که درباره خطبه حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) تولید شده است. ویژه برنامه «پیرغلامان» و فیلم‌های سینمایی «مسیر عشق»، «ستاره خضراء»، «زائر حسین» و «صحرای کربلا» و سریال «شب دهم» دیگر ویژه برنامه‌هایی شبکه قرآن و معارف سیما برای محرم است.

شبکه مستند

شبکه مستند سیما که از طریق دستگاه‌های گیرنده دیجیتال قابل دریافت است، مستند 13 قسمتی «اهل سوگ» را از اول محرم پخش خواهد کرد.

این برنامه‌ها در حالی پیش‌بینی شده است که پخش سریال مختارنامه امسال حال و هوای مناسبی برای ورود به ماه محرم و تحلیل روزآمد واقعه عاشورا ایجاد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها