آلودگی هوای تهران ازنیمه شرایط «هشدار» گذشت

در حالی جلسه کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای از لحظاتی پیش آغاز شد ، اطلاعات دریافتی از مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد بر میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها نسبت به روز گذشته افزوده شده و شاخص کیفیت هوای تهران از نیمه شرایط «هشدار» فراتر رفته . یک آلاینده دیگر در تهران نیز به شرایط هشدار رسیده و 2 آلاینده هم همچنان در «آستانه هشدار» قرار دارند.
کد خبر: ۳۶۹۳۵۳

از سوی دیگر ایستگاه آزادی به لحاظ آلاینده منوکسیدکربن به شرایط «اضطرار» رسیده است، پایداری جوی و افزایش پتانسیل آلاینده‌ها همچنان ادامه دارد و امکان دسترسی تهرانی‌ها به نقشه آلودگی هوا از طریق تلفن همراه فراهم شده است.

به گزارش (ایسنا)، بر اساس اعلام مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوای تهران و بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده شده است و بدین ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط «هشدار» است در حالی که ایستگاه آزادی به لحاظ آلاینده منوکسیدکربن در شرایط «اضطرار» قرار دارد.

از سوی دیگر گزارش هواشناسی حاکی از آسمانی صاف و غبارآلود است که به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا در شرایط «هشدار» باقی بماند.

بر اساس اطلاعات رسیده هم‌اکنون میزان آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در تمامی ایستگاه‌های مورد سنجش فراتر از حد مجاز بوده و در پارک رازی، پارک سلامت، پارک قائم، دانشگاه علم و صنعت در «آستانه شرایط اضطرار» قرار گرفته است.

همچنین میانگین غلظت آلاینده منوکسیدکربن نیز در تهران افزایش یافته و در آستانه ورود به شرایط «هشدار» است از سوی دیگر در میدان آزادی نیز این آلاینده به شرایط «اضطرار» رفته است و میزان همین آلاینده در ایستگاه استانداری در «آستانه شرایط اضطرار» و در ایستگاه‌های پونک، میدان فتح، پارک رازی، پارک قائم، پاسداران و پردیسان در شرایط «هشدار» قرار دارد.

گزارش‌های رسیده حاکی است میزان آلاینده دی اکسید نیتروژن نیز در شرایط «هشدار» قرار گرفته به شکلی که میزان این آلاینده از 37 ایستگاه مورد سنجش تنها در سه ایستگاه پایین‌تر از حد مجاز است و در سایر ایستگاه‌ها در شرایط «هشدار» قرار دارد.

از سوی دیگربه لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز میانگین غلظت این آلاینده در «آستانه شرایط هشدار» قرار داشته و در ایستگاه‌های اتوبان محلاتی، پارک رز، آزادی، و قلهک در شرایط «هشدار» بوده و در آزادی از «نیمه شرایط هشدار» نیز فراتر رفته است.

اطلاعات دریافتی حاکی است کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران از دقایقی پیش آغاز شده و قرار است در خصوص وضعیت آلودگی هوا تصمیم‌گیری کند.

مدیر کل هواشناسی استان تهران:

پایداری جوی و افزایش پتانسیل آلاینده‌ها همچنان در پایتخت ادامه دارد

سرعت باد در حدی نیست که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش غلظت آلاینده‌ها داشته باشد

مهندس جباری، مدیر کل هواشناسی استان تهران نیز با اشاره به اینکه هم اکنون دید در تهران 4 هزار متر است به ایسنا گفت: نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد وضعیت پایداری جوی تا پایان هفته فعلا ادامه داشته و تغییری در این وضعیت دیده نمی‌شود لذا افزایش چگالی آلاینده‌ها تا پایان هفته پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به سرعت بسیار پایین وزش باد در تهران گفت: این سرعت در حدی نیست که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش غلظت آلاینده‌ها در تهران داشته باشد.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست:

کلیه فعالیت‌های عمرانی شهرداری متوقف شده است

شهروندان هرگونه روشن کردن آتش و آلودگی هوا را به سامانه 137 اطلاع دهند

مهندس حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست نیز با اشاره به آماده باش سامانه 137 و آتش نشانی تهران به ایسنا گفت: از صبح امروز کلیه فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران متوقف شده و به سامانه 137 نیز اعلام شده است که محل‌هایی که اقدام به سوزاندن لاستیک و غیره می‌کنند را سریعا به محیط زیست استان تهران جهت پلمپ معرفی کنند.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارها تا کنون دو مرکز که اقدام به ایجاد آلودگی می‌کردند به محیط زیست استان تهران جهت پلمپ واحد معرفی شدند.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست در عین حال از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه رشد کردن آتش در تهران مراتب را جهت برخورد با واحدهای مختلف از طریق سامانه 137 به شهرداری تهران اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خبر داد:

فراهم شدن امکان دسترسی شهروندان به نقشه آلودگی هوا از طریق تلفن همراه

دکتر یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز از فراهم شدن امکان دسترسی شهروندان به نقشه آلودگی هوا از طریق تلفن همراه خبر داد.

وی افزود: در پی افزایش آلودگی هوا در تهران و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران امکان دریافت آخرین نقشه پراکندگی آلودگی هوا در پایتخت بر روی تلفن همراه فراهم شد.

مدریعامل شرکت کنترل کیفیت هوا افزود: بر این اساس شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت http://mobile.tehran.ir و ورود به بخش نیازمندیهای روز، از آخرین وضعیت آلودگی هوا مطلع شوند.

وی در عین حال با اشاره به افزایش میزان آلاینده‌ها در پایتخت از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان خواست از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب کرده و بقیه افراد فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند.

معاون عمرانی استاندار تهران:

احتمال تعطیلی روز یکشنبه در جلسه امروز برررسی می‌شود

مهندس محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به این که با اعلام اینکه وضعیت آلودگی هوای تهران افزایش داشته است، به ایسنا گفت: هنوز آلودگی هوا به مرز «اضطرار» نرسیده است.

وی اضافه کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی، هوای تهران در شرایط پایداری قرار دارد و حتی کمترین میزان وزش باد در شهر تهران مشاهده نمی‌شود.

معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به اینکه جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران با توجه به پیش‌بینی وضعیت پایدار جوی امروز مجددا برگزار می‌شود، گفت: با توجه به افزایش ترافیک و متعاقب آن افزایش آلودگی هوا، احتمال دارد در جلسه امروز تصمیمات دیگری از جمله تعطیلی تهران در روز یکشنبه اتخاذ شود.

وی با تاکید بر اینکه میزان آلودگی هوای تهران در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد، افزود: بر این اساس احتمال تعطیلی به دلیل آلودگی هوا در تهران در نیمه دوم سال وجود دارد.

هشدار مدیرخدمات اجتماعی انجمن ام.اس:

هوای آلوده، حملات عصبی مبتلایان به ام.اس را تشدید می‌کند

این بیماران در هوای آلوده از تردد در سطح شهر خودداری کنند

فاطمه هاشمی، مدیر خدمات اجتماعی انجمن ام اس نسبت به تشدید حملات عصبی در مبتلایان به ام . اس در پی افزایش آلودگی هوا هشدار داد و از بیماران خواست در روزهای آلوده هوا از تردد در سطح شهر خودداری کنند.

وی به ایسنا گفت: از آنجا که در بیماری ام .اس سیستم عصبی درگیر می‌شود، هوای آلوده در مبتلایان به این بیماری اثر می‌گذارد و منجر به تشدید حملات عصبی خواهد شد؛ چرا که بدن این بیماران نسبت به افراد دیگر حساس‌تر است. هرچند ممکن است بیماران خود متوجه نشوند که حمله عصبی در آنها مربوط به آلودگی هوا است.

وی تاکید کرد: بیماران مبتلا به ام .اس نباید در وضعیت هوای آلوده از منزل خارج شوند. هوای آلوده برای این بیماران «سم» است. بر این اساس انجمن ام.اس نیز تلاش دارد تا در این روزها اقدامات مربوط به این بیماران را به صورت تلفنی انجام دهد تا بیماران مجبور نباشند برای انجام کارهای خود از منزل خارج شوند.

هاشمی گفت: استرس و آلودگی دو فاکتور مهم برای تشدید حملات عصبی مبتلایان به ام اس هستند و لازم است بیماران از در معرض قرار گرفتن این دو فاکتور خودداری کنند.

به گفته وی، مبتلایان به بیماری ام.اس منع غذایی ندارند و تمام توصیه‌هایی که برای دیگر افراد در روزهای آلوده هوا توصیه می‌شود، برای این بیماران نیز توصیه می‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها