
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
از این گونه افاضات فاضل نمایانه اما پوچ و بیمایه، در جلسات ادبی واخیرا در مقالات نقد فراوان دیده میشود. حکم اندازیهایی که بیش از دانش و مطالعه، به شنیدههای پراکنده و تقلیدهای ناآگاهانه اتکا دارد. منتقد محترم و کارشناس جلسه ادبی، فرصت ندارد که به یک کتاب معتبر و مرجع، نگاهی بیندازد تا دریابد که حشو چیست و چه انواعی دارد و در شعر چه نقشی ایفا میکند؟ چنانکه وقتی با شعری مواجه میشود که دچار پریشانی نحوی و نگارشی و معنایی است، آن پریشانی را ساختارشکنی میپندارد و افاضه میفرماید که؛ ساختارشکنی از رهاوردهای هنر مدرن است و با این خبط بزرگ، سرایند? شعر و مخاطبان را به پریشانگویی سوق میدهد.
بی آن که حتی یک مقاله ساده درباره ساختارشکنی خوانده باشد تا مفهوم آن را به اجمال دریابد. منتقد محترم و کارشناس جلسه شعر، معتقد است که زبان فارسی، همین زبان روزنامهها و رسانههاست و شعر هم باید به همین زبان باشد تا شعر امروز نامیده شود.
شاعر جوان که با بیم و امید به جلسه شعر آمده است تا محصول ذوق و هنر خود را عرضه بدارد و از تجربه بزرگان بهره جوید، وقتی با این احکام شگفت و پر از ادعا مواجه میشود، با انفعال و تسلیم، میکوشد که شعرش را با پسند محفلنشینان سازگار کند و پس از چندی، دیگر این شاعر نیست که به مکاشفه در جهان کلمات میپردازد بلکه این پسند ناهموار منتقد و مسوول جلسه و یاران اوست که بر شعر و اندیشه و ذوق شاعر سایه اقتدار و هراس افکنده است.
آن گاه که شاعر جوان به رنگ محفل درآمد و شعرش، پاسخگوی نیازهای خودبینانه استاد جلسه شد، در جمع مریدان پذیرفته میشود و استاد خرسند است که یک استعداد خلاق را کشف و خنثی کرده است به نحوی که دیگر از جانب این استعداد نوظهور، هیچ خطری اقتدار استاد را تهدید نمیکند و آن جوان ناگزیر است همواره زیر سایه الطاف و راهنماییهای استاد و مراد خود، شعر بنویسد.
وبلاگ ترنم شعر و ادب فارسی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: