ایجاد بخش آزمون در نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای

یکی از موارد مهمی که باید در طراحی نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای مورد توجه قرار گیرد، طراحی بخش آزمون برای بررسی بازخورد آموزشی نرم‌افزار و نمایش نتیجه آن به کاربر برای تکرار یا ادامه پروسه آموزش است.
کد خبر: ۳۶۷۳۰۱

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که حتما در طراحی بخش آزمون نرم‌افزار، باید به آن دقت کنیم، افزون بر ظاهر کاربرپسند آن، امکان طراحی سوالات متنوع و استفاده از آنها در آزمون بصورت تصادفی و نمایش نتیجه آزمون به کاربر پس از پایان آن است. در صورتی که بخواهیم همه پارامترهای مورد نظر را در بخش آزمون پیاده کنیم، لازم است به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی تسلط کافی داشته باشیم ولی به‌جای طی مراحل پیچیده آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی، می‌توانیم از نرم‌افزارهای مفیدی که در این زمینه وجود دارند (مانند موارد زیر) استفاده کنیم:

Adobe Captivate

Advanced eLearning Builder

Tanida Quiz Builder

WondershareQuizCreator

اما ایرادی که معمولا در بیشتر این نرم‌افزارها به‌چشم می‌خورد، عدم پشتیبانی کامل از زبان فارسی توسط آنهاست. در میان نرم‌افزارهای معرفی شده، نرم‌افزاری که تقریبا بدون مشکلی خاص، قابلیت‌های مورد نیاز برای طراحی بخش آزمون بصورت فارسی، همراه امکانات فوق‌العاده جالب، فراهم می‌آورد، نرم‌افزار WondershareQuizCreator است.

آخرین نسخه این نرم‌افزار نگارش 4 با حجم 11مگابایت و قیمت 170 دلار ارائه شده که متاسفانه با وجود امکانات بسیار جالبی که در بخش طراحی آزمون به آن اضافه گردیده، در برخی قسمت‌ها بصورت کامل از زبان فارسی حمایت نمی‌کند و باید برای استفاده از آن، از نرم‌افزارهای فارسی‌نویس استفاده کنیم. اما نگارش 2 (4‌‌‌/‌‌‌0‌‌‌/‌‌‌4‌‌‌/‌‌‌2)، این نرم‌افزار بصورت کامل از زبان فارسی حمایت می‌کند و می‌توانیم از آن در طراحی بخش آزمون نرم‌افزارهای خود استفاده کنیم.

به‌کمک این نرم‌افزار و در چند مرحله ساده می‌توانیم، آزمون دلخواه خود را درست کرده و سوالات دلخواه خود را در حالت‌های متنوع، در قالب آزمون الکترونیکی نمایش دهیم. ویژگی‌های جالب این نرم‌افزار عبارتند از:

1ـ‌ گردآوری نتیجه آزمون و ارسال آن به پایگاه اینترنتی مورد نظر

2ـ‌ گزارشگیری آنلاین

3ـ‌ امکان استفاده از صوت و عکس و فیلم در طراحی سوالات

4ـ‌ اجرای آزمون در محیط کاربری بر پایه فلش با قابلیت فارسی‌سازی محیط و ویرایش کامل

5ـ‌ وارد کردن سوالات از محیط اکسل

6ـ‌ تنظیم نحوه دسترسی کاربران به سوالات با نام کاربری و رمز عبور

7ـ‌ امکان ادغام چندین آزمون و ایجاد یک آزمون واحد

8ـ‌ نمایش لیست سوالات، سوالات پاسخ داده شده و باقی مانده در هنگام آزمون

9ـ‌ نمایش پاسخ آزمون، پاسخ‌های درست و نادرست و نتیجه آزمون بلافاصله بعد از آزمون

10ـ‌ ایجاد خروجی بصورت فایل اجرایی، فایل فلش و خروجی به نرم‌افزارهای ورد و اکسل مجموعه آفیس.

کل فرآیند طراحی آزمون توسط این نرم‌افزار در 3 مرحله خلاصه می‌شود:

1ـ‌ تنظیم خصوصیات آزمون (Quiz Properties)

2ـ‌ افزودن سوالات (Add Questions)

3ـ‌ تولید آزمون (Quiz Publishing)

به‌کمک این نرم‌افزار کوچک ولی قدرتمند، می‌توانیم به 7 روش مختلف سوال طرح کنیم:

1ـ‌ درست و نادرست True‌‌‌/‌‌‌False

2ـ‌ چند گزینه‌ای Multiple Choice

3ـ‌ جای خالیFill in the Blank

4ـ‌ جورچین Matching

5ـ‌ مرتب‌کردنی Sequence

6ـ‌ انتخاب تصویر Click Map

7ـ‌ پاسخ کوتاه Short Essay

پس از طراحی پرسش‌ها می‌توان تنظیمات برنامه را به‌گونه‌ای انجام داد که در هنگام اجرا هم خود پرسش‌ها و هم جای پاسخ‌های آنها بصورت تصادفی تغییر یابند تا کاربر در هر بار اجرا با پرسش‌های متفاوتی روبه‌رو شود.

آخرین مرحله از طراحی آزمون تولید و انتشار توسط قسمت Quiz Publishing این نرم‌افزار است که امکان تولید خروجی برای صفحات وب، بصورت فایل فلش، فایل اجرایی و خروجی برای استفاده در ورد یا اکسل مجموعه آفیس فراهم می‌شود.

ویژگی‌های دیگر این برنامه به شرح زیر می‌باشد:

امکان تعریف امتیاز و سطح دشواری هر پرسش، چاپ پرسش‌ها، ثبت نتایج در بانک اطلاعاتی، تعریف رمز ورود برای کاربران در سطوح مختلف، امکان تعریف کادرهای محاوره‌ای متفاوت برای پاسخ‌های درست و نادرست جهت ایجاد تعامل با کاربر، تنظیم حداقل قبولی آزمون و نمایش خودکار درصد پاسخ‌های صحیح و اشتباه، تنظیم زمان آزمون، نمایش خودکار پاسخ‌های صحیح در پایان آزمون، مدیریت کامل ظاهر از لحاظ نوع فونت، رنگ، اندازه و... امکان طراحی محیط آزمون بصورت فارسی در داخل خود برنامه.

برای دریافت نسخه محدود این نرم‌افزار به نشانی زیر بروید:

http:‌‌‌/‌‌‌‌‌‌/‌‌‌clicklinks.ir‌‌‌/‌‌‌30712a

نوید حاتمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها