همه کارشناسان اعم از قضایی و پزشکی قانونی بر این عقیده‌اند که کودک آزاری جنسی پیامدی است که در نتیجه نا‌آگاهی والدین نسبت به فعالیت‌های کودکان نشأت می‌گیرد و همیشه در این موارد کودکان براحتی توسط افراد شیطان صفت اغفال می‌شوند، اینجاست که اهمیت آموزش‌های پیشگیری از سوءاستفاده جنسی، خودنمایی می‌کند.
کد خبر: ۳۶۶۷۲۸

تحقیقات نشان داده که حدود دو سوم موارد تجاوزات جنسی در مورد کودکان دختر اتفاق می‌افتد و این موارد می‌تواند در هر محیطی رخ بدهد. درست است که اکثر این حوادث توسط افراد غریبه در محیطی خارج از خانه اتفاق می‌افتد اما این به آن معنا نیست که اگر شما کودکتان را به مهمانی یا جمعی دیگر می‌فرستید پس دیگر لازم نیست نگران باشید، بلکه این موضوع می‌باید برای شما این طور جا بیفتد که حتی در یک جمع فامیلی هم می‌تواند یک بیمار روانپریش و خطرناک وجود داشته باشد و از کوچک‌ترین فرصتی برای این موضوع استفاده کند. از این‌رو از سنین 4 تا 5 سال به بعد یا حتی کمی زودتر (با توجه به رشد عقلی و فکری کودک) می‌بایست آموزش‌های لازم بخصوص به دختران داده شود.

کودکان را چگونه آموزش دهیم؟

1ـ کودکان از 5 ـ‌4 سالگی کم کم سوال‌های جنسی‌شان آغاز می‌شود، بنابراین بهتر است از این دوران، کم‌کم برنامه‌های آموزشی‌تان آغاز شود.

2ـ به کودکتان این نکته را مرتبا گوشزد کنید، تنها کسانی که مجازند به بدنتان دست بزنند، فقط پدر و مادر هستند و البته پزشکی که مادر و پدر با کودک به او مراجعه می‌کنند. حتی اگر کسی در غیاب پدر و مادر با روپوش سفید نیز به کودک نزدیک شد، کودک نباید اجازه بدهد کسی او را لمس کند.

3ـ در بیشتر اوقات، اغفال کودکان در نزدیکی منزل اتفاق می‌افتد، به عنوان مثال در محیط پارکینگ. از این‌رو کودکان در این محل‌ها باید بیاموزند که هرگز با افراد غریبه هم سخن نشوند و حتی اگر کسی می‌خواهد آنها را به گوشه و کناری ببرد تا به آنها چیزی بدهد، شروع به جیغ و داد کنند.

4ـ کودکان باید نقاط حساس بدنشان را بشناسند، بنابر این باید به زبان ساده به آنها آموزش دهید و از آن مهم‌تر، بگویید که به هیچ‌وجه به هیچ کس اجازه ندهند که این نقاط را ببیند. هرگز جلوی کنجکاوی‌های کودکان را در خصوص نقاط حساس بدنشان نگیرید. آنها حق دارند با بدنشان آشنا شوند، از این‌رو خودتان بکوشید که با زبان ساده، این نقاط را توصیف کنید.

5ـ سوءاستفاده‌گران جنسی، اعتماد کودک را با دادن یک جایزه جلب می‌کنند، بنابر این به کودکتان آموزش دهید که از گرفتن هر نوع جایزه و هدیه از افراد غریبه جدا خودداری کند.

دکتر احسان شریفی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها