دموکرات‌ها با از دست دادن 6 کرسی در مجلس سنا و 73 کرسی در‌مجلس نمایندگان دو سال دشوار تا انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارند

شکست دموکرات‌ها در انتخابات میاندوره‌ای آمریکا

انتخابات میاندوره‌ای آمریکا برگزار شد و همانطور که نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده بودند، کنترل مجلس نمایندگان در اختیار جمهوریخواهان‌‌قرار گرفت، اما دمو‌کرات‌ها توانستند تا 2 سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، همچنان اکثریت مجلس سنا را در دست داشته باشند. جمهوریخواهان برای به‌دست آوردن اکثریت مجلس نمایندگان و سنا به ترتیب به 39 و 10‌کرسی نیاز داشتند. به این ترتیب با پیروزی این حزب در مجلس نمایندگان، رهبری آن نیز از از اختیارات دموکرات‌ها خارج شد و نانسی پلوسی دموکرات جای خود را به جان بوهنر جمهوریخواه داد. همانطور که بوهنر در جشن پیروزی خود اعلام کرد این نتایج پیامی روشن برای اوباما و کاخ سفید داشت.
کد خبر: ۳۶۴۹۴۰

بوهنر در این رابطه گفت: آقای رئیس‌جمهور می‌دانیم که شما آخرین فرد برای تصویب لوایح هستید، اما به یاد داشته باشید که این انتخابات تنها یک پیام برای شما داشت: راه و روش خود را تغییر دهید. اگرچه به گزارش خبرگزاری‌ها اوباما پیروزی جمهوریخواهان را به بوهنر تبریک گفت و خواستار مشارکت دو حزب برای پیشبرد اهداف دولت شد، ولی این پیام بوهنر تلویحا 2 سال دشواری را نشان داد که اوباما باید در عرصه سیاسی آمریکا بگذراند. شکست دیگر اوباما در این انتخابات این بود که وی و حزب متبوعش از این پس باید علاوه بر مقابله با جمهوری خواهان به مقابله با جنبش تازه شکل گرفته حزب چای بپردازند. به عقیده کارشناسان یکی از دلایل اصلی رویگردانی مردم از دموکرات‌ها و اوباما و روی آوردن به جمهوریخواهان، وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی اوباما و عمل نکردن به آنها در عرصه سیاست داخلی و بین‌المللی است. وضعیت بد اقتصادی و آمار بیکاری 6 ‌/‌ 9 درصدی این کشور از دیگر دلایل شکست دموکرات‌ها است که کارشناسان به آن اشاره دارند. این انتخابات نشان داد که گویا زمان افول دموکرات‌ها فرا رسیده و از هم‌اکنون آنها باید تفکری جدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند.

براساس جدیدترین آمار نتایج انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا مشخص شده دموکرات‌ها در سنا 51 کرسی و جمهوریخواهان 46 کرسی به دست آورده‌اند. همچنین در مجلس نمایندگان آمریکا دموکرات‌ها 183 و جمهوریخواهان 239 کرسی را از آن خود کرده‌اند. با توجه به این آمار مشخص شد که جمهوریخواهان آمریکا رقیب دیرینه دموکرات‌های این کشور در انتخابات میاندوره‌ای کنگره توانستند اکثریت مجلس نمایندگان را تصاحب کنند اما اکثریت مجلس سنا همچنان در دست دموکرا‌ت‌هاست.

از طرف دیگر احتمال می‌رود که جان بوهنر چهره نام آشنای جمهوریخواهان به جای نانسی پلوسی برمسند ریاست مجلس نمایندگان بنشیند. طبق نتایج اعلام شده نامزدهای حزب جمهوریخواه در انتخابات روز گذشته توانستند در ایالت‌هایی همچون پنسیلوانیا، اوهایو، فلوریدا و ویرجینیا بر رقبای دموکرات خود پیروز شوند. اما نکته جالب آن‌که در ایالت ایلینویز، یعنی ایالتی که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر از آن نامزد شرکت در انتخابات سنا بود، این بار جمهوریخواهان به پیروزی دست یافته‌اند و این یک شکست سنگین برای دموکرات‌ها محسوب می‌شود. جمهوریخواهان در انتخابات فرمانداری‌ها نیز درخشش زیادی داشته‌اند به‌گونه‌ای که نتایج اولیه نشان می‌دهد هم‌اکنون کنترل فرمانداری‌های 32 ایالت آمریکا به دست جمهوریخواهان افتاده و دموکرات‌ها فقط 17 ایالت را در اختیار دارند.

در رقابت برای کسب کرسی‌های سنا نیز نامزدهای مورد حمایت گروه نوظهور حزب چای یعنی راند پل از ایالت کنتاکی و مارکو رابیو در فلوریدا براحتی توانستند به سنا راه بیابند. اما کریستین اودونل از ایالت دلوار که مورد حمایت سارا پیلین نیز بود نتوانست به سنا راه بیابد و در این ایالت دموکراتها به پیروزی رسیدند. با این اوصاف پس از انتخابات روز سه‌شنبه مجلس سنا علاوه بر دموکرات‌ها و جمهوریخواهان شاهد نمایندگان حزب دیگری به نام حزب چای است که تنها وجه اشتراک آنها با جمهوریخواهان، مخالفت شدید با برنامه‌های اوباما است. به عقیده کارشناسان با توجه به سطح بالای توقعات این جنبش نوظهور برای محدود کردن عملکرد حکومت، روشن نیست چگونه این جنبش بتواند با رهبران سنتی حزب جمهوریخواه کنار بیاید. البته یکی دیگر از مشکلات بالقوه این جنبش فقدان رهبری یکپارچه و خواسته‌های بعضا متفاوت اعضای آن است.

در همین حال گفته می‌شود باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اوایل دیروز با رهبران جمهوریخواه در کنگره آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد و پیروزی آنها را تبریک گفت. اوباما همچنین در این گفت‌وگو قول داد در راستای یافتن دیدگاه‌های مشترک برای حل و فصل مشکلات داخلی آمریکا گام بردارد. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا با میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان در سنای آمریکا نیز گفت‌وگو کرده و به مک کانل گفته است برای یافتن دیدگاه‌های مشترک با جمهوریخواهان در راستای پیشرفت آمریکا و حل و فصل مشکلات برای مردم این کشور گام بر می‌دارد.

در همین راستا روزنامه سوئیسی تاگس انسایگر با اشاره به نتایج انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا که به کسب اکثریت مجلس نمایندگان توسط جمهوریخواهان منجر شد ،این تقسیم قدرت جدید بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان را برای آینده ایالات متحده خطرساز ارزیابی کرد. این روزنامه در تحلیلی با اشاره به نتیجه انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا نوشت: تنها دو سال بعد از روی کار آمدن دموکرات‌ها در آمریکا بار دیگر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان این کشور اکثریت را به دست آوردند. نویسنده در بخش دیگری از این مطلب خاطرنشان کرد: حالا باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا باید طرز فکر خود را عوض کند و با مخالفان جمهوریخواه دوباره قدرت گرفته که ورود وی به کاخ سفید را به عنوان یک تصادف سیاسی تلقی می‌کردند و حالا می‌خواهند در سایه نفوذ سیاسی جنبش چای سخت‌تر از قبل وارد میدان شوند، رابطه سیاسی برقرار کند./ خبر گزاری ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها