مسوول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت شهرستان نی‌ریز از ابتلای 30 نفر از اهالی روستاهای اطراف دریاچه بختگان به سالک خبر داد.
کد خبر: ۳۶۳۶۴۸

به گزارش مهر، محمدعلی حیدری افزود: این تعداد افراد مبتلا به سالک تا مهر ماه شناسایی شدند که این میزان ابتلا نسبت به مدت مشابه سال 88 افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که آمار دقیق مبتلایان به سالک در دی‌ماه اعلام خواهد شد، افزود: بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند کودکان زیر 10 سال را شامل می‌شود و دلیل آن نیزعدم توانایی در دفاع از خود است.

مسوول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت شهرستان نی‌ریز در خصوص اقدامات انجام شده برای مقابله با این بیماری نیز بیان کرد: توزیع پشه‌بند آغشته به سم، تخریب اماکن مخروبه، آموزش اهالی و... ازجمله اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیماری سالک بوده است.

حیدری یکی از دلایل افزایش این بیماری را خشکی دریاچه بختگان عنوان کرد و گفت: در زمانی که دریاچه پر آب بود به دلیل کشت‌های اطراف آن جوندگان از کشت‌های مذکور تغذیه می‌کردند، ولی اکنون شرایط تغییر کرده و خشکی دریاچه باعث شده حشرات و جوندگان به سوی جمعیت‌های انسانی روی آورند.

وی افزود: در صورتی‌که حقابه دریاچه بختگان اختصاص یابد تا حدودی مشکلات حل می‌شود و شاهد شیوع چنین بیماری‌هایی نیز نخواهیم بود.

مسوول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت شهرستان نی‌ریز عنوان کرد: تاکنون در این مناطق پشه مالاریا وجود نداشت، اما بیماری‌های اسهالی و عفونت‌های روده‌ای افزایش داشته که این موضوع نیز به استفاده از منابع آب غیر سالم مربوط می‌شود چراکه روستاهایی وجود دارد که منبع‌های آب غیر سالم داشته یا برخی از روستاها نیز هفته‌ای دو ساعت آب دارند.

پارک ملی و پناهگاه حیات‌‌وحش بختگان با وسعت هر یک به ترتیب 117 هزار و 47 هکتار و 242 هزار و 223 هکتار در 70 کیلومتری غرب نی‌ریز فارس قرار گرفته است.

دریاچه‌های طشک و بختگان از بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین دریاچه‌های کشور محسوب می‌شوند که در سال‌های پرباران گسترش یافته و به هم می‌پیوندند.

طی چند ماه گذشته وقوع خشکسالی‌های مستمر باعث شد که دریاچه بختگان به کلی خشک شود و این امر باعث ازدیاد پشه و جوندگان و در نهایت شیوع بیماری‌هایی نظیر سالک شده است.

سالک بیماری عفونی پوستی بدون درد و تب است که ضایعه آن حدود یک سال طول می‌کشد و سپس بهبود می‌یابد و جای زخم بر جای می‌گذارد.

لیشمانیا در بدن موش زندگی می‌کند. یک نوع پشه بسیار کوچک به نام پشه خاکی موش را می‌گزد و این انگل وارد بدن پشه می‌شود. این پشه کوچک که قدرت پرواز زیادی هم ندارد چنانچه شخصی را نیش بزند، این موجود تک سلولی یعنی لیشمانیا وارد پوست شخص شده و بیماری سالک را به وجود می‌آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها