بازار داغ مسکن‌ها در کشور ما سبب شده که بیماران هر روز به دنبال این دارو باشند تا شاید دردشان تسکین یابد، فارغ از این که مصرف چشم بسته آنها سبب بروز عوارضی می‌شود که شاید تحمل درد قبلی آسان‌تر باشد و متاسفانه این داروها بدون تجویز پزشک براحتی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. در این بین ناپروکسن جزو قوی‌ترین مسکن‌ها به شمار می‌رود که عوارض بسیاری برای مصرف‌کنندگانش دارد.
کد خبر: ۳۶۳۵۶۰

این دارو را با نام‌های متفاوتی همچون آرتروسین، لارافلکس، نیکوپرن، پرانوکسن و... می‌شناسند و بهتر است بدانید همه آنها ناپروکسن هستند و اگر برخی داروخانه‌ها برای بازار گرمی از آن به عنوان ترکیب جدید یاد می‌کنند باز چیزی از عوارض آن کم نمی‌کند. ناپروکسن جزو داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی است و دردهای روماتیسمی، عضلانی، کمردردها و... را تسکین می‌دهد. بهتر است از فرم‌های روکشدار این دارو استفاده کنید که با عنوان entric coated عرضه می‌شود. از آنجا که این دارو برای مخاط معده بسیار مضر است و خاصیت خورندگی دارد، توصیه می‌شود که همراه غذا میل شود و اگر هم مشکلاتی از قبیل زخم‌های معده شما را آزار می‌دهد با مقداری شربت‌های آنتی‌اسید میل شود. اثر این دارو در معده تدریجی است و تا چند روز در خون می‌ماند، از این‌رو جزو موثرترین داروهای خوراکی در تسکین دردهای مفصلی روماتیسمی و عضلانی است.

ناپروکسن، فقط زیر نظر پزشک

1 ـ در صورت ابتلا به بیماری‌های خونی و انعقادی از مصرف این دارو بپرهیزید، چرا که سیستم انعقادی بدن را بیش از پیش مختل می‌کند.

2 ـ بیشترین موضوعی که ما را از مصرف ناپروکسن می‌ترساند، بروز مشکلات معدی و روده‌ای شدید است که تا حد خونریزی‌های معده هم پیش می‌رود از این‌رو این دسته از افراد باید با احتیاط این دارو را مصرف کنند و حتی بیشتر پزشکان می‌گویند که اصلا مصرف نشود.

3 ـ مصرف ناپروکسن سبب مقادیری کرختی و خواب آلودگی در فرد می‌شود، بنابراین باید از انجام کارها و فعالیت‌هایی که نیاز به دقت دارند نظیر رانندگی یا کار با ابزارهای برنده، پرهیز شود.

4 ـ از مصرف همزمان ناپروکسن با داروهایی مانند کتوکونازول؛ وارفارین، ویتامین k و... که از طریق کبد متابولیزه می‌شود، باید پرهیز شود.

5 ـ کسانی که ناپروکسن مصرف می‌کنند حتی باید از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنند.

6 ـ در صورت بروز دردهای تیر کشنده و تیز و همچنین سوزش شدید معده می‌بایست سریع به یک پزشک مراجعه کنید تا از عواقب بعدی آن جلوگیری شود.

دکتر شاهد فدائی‌فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها