با نزدیک شدن به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ آب، طرح تفکیک کنتورهای آب مصرفی خانوارها در مجتمع‌های مسکونی هنوز به اجرا درنیامده و تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته که در این صورت مدیریت مصرف آب با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد این در حالی است که مسوولان عدم اجرای چنین طرحی را کمبود اعتبار لازم عنوان می‌کنند. از سال‌ها پیش که شهرها با افزایش رو به رشد جمعیت مواجه شدند و پدیده آپارتمان‌نشینی بویژه در شهرهای بزرگ فراگیر شد، اغلب خانه‌های مجتمع‌های آپارتمانی جایگزین خانه‌های ویلایی شدند و از این رو یکجانشینی چندین خانواده در ساختمان‌های چند طبقه منجر به این شد تا در بسیاری از امور اشتراک داشته باشند ازجمله در آب مصرفی.
کد خبر: ۳۶۲۹۹۰

مجتمع‌های آپارتمانی عموما از یک کنتور مشترک آب استفاده می‌کنند که در ابتدای در ورودی آنها قرار دارد که تا پیش از طرح هدفمندی یارانه‌ها حساسیتی را برنمی‌انگیخت، اما جدی شدن هدفمندی یارانه‌ها و احتمال افزایش قیمت آب موجب شده تا صاحبان کنتورهای اشتراکی پیگیر وضعیت تفکیک کنتورها باشند.

با فرا رسیدن فصل هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی که آب نیز جزو آنهاست، هرچند ممکن است افزایش قیمت آب در سال اول اجرا نشود نیاز به جداسازی کنتورهای آب خانواده‌ها به منظور مدیریت مصرف بیش از گذشته ضروری‌تر شده است.براساس این گزارش در قانون بودجه سال جاری به دولت اجازه داده شد تا در زمینه نصب کنتورهای مجزای آب مصرفی هر خانوار و همچنین نصب کنتورهای هوشمند برق اقدام کند. اقدامی که تاکنون شکل اجرایی به خود نگرفته است و به گفته یک مقام آگاه در این زمینه وزارت نیرو و شرکت آ ب و فاضلاب کشور با کمبود اعتبار برای اجرای آن روبه‌رو ست.حال خانوارهایی که با رعایت الگوی مصرف در مجتمع‌هایی زندگی می‌کنند که خانوارهای پر مصرف در کنار آنها وجود دارد باید جور پرمصرف‌ها را در یک قبض اشتراکی متحمل شوند و براساس عرف موجود نیز بهای مندرج در قبوض آب در واحدهای مسکونی به تعداد نفرات هر واحد تقسیم می‌شود یا به طور مساوی به تعداد ساکنین محاسبه و پرداخت می‌شود.

موضوعی که مورد اعتراض قرار گرفته و در آستانه اجرای افزایش قیمت آب امکان بروز برخی اختلاف‌ها نیز وجود دارد.

طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار است بهای آب مصرفی مشترکان به قیمت تمام شده تولید آب محاسبه شود و طی 5 سال به صورت پلکانی قیمت آب افزایش یابد.

مسوولان آب و فاضلاب کشور اذعان کرده‌اند که آمادگی نصب کنتورهای مجزای آب در ساختمان‌‌ها را دارند و این در صورتی است که تاسیسات آب سرد و گرم از در اصلی آب مستقل باشد.

به گفته مسوولان در سیستم گرمایش مرکزی، آب وارد یک مخزن می‌شود و در بین تمام واحدها در جریان است و مصرف آب هر واحد را جداسازی نمی‌کند به همین دلیل فقط واحدهایی می‌توانند از امکان کنتور مستقل استفاده کنند که دارای سیستم مستقل گرمایش (پکیج)‌ باشند که در حال حاضر تنها 4 درصد از خانوارهای تهرانی از این امکان بهره‌مندند.

براساس این گزارش، طبق هماهنگی‌های ایجاد شده بین وزارت نیرو و وزارت مسکن و شهرسازی نصب کنتورهای تفکیک‌شده آب برای ساختمان‌های نوساز امری الزامی شده است اما در حال حاضر این الزام در بسیاری از ساختمان‌های در حال ساخت نیز رعایت نمی‌شود.

به گفته مدیران آب و فاضلاب کشور هزینه نصب کنتورهای مستقل در ساختمان‌های دارای شرایط کمتر از 100 هزار تومان است.

همچنین ساختمان‌هایی که امکان نصب کنتور مستقل ندارند می‌توانند از کنتورهای مستقل آپارتمانی نصب شده در ورودی ساختمان که مصرف هر واحد را تفکیک می‌کنند استفاده کنند .هزینه نصب هریک از این کنتورها کمتر از 20 هزار تومان و درصد خطای آن فقط 5 درصد اعلام شده است.

طبق اظهارات مدیرکل دفتر بهبود بهره‌وری و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو طی 50 سال اخیر مصرف آب کشور از رشد 10 برابری برخوردار بوده که این میزان افزایش علاوه بر رشد جمعیت ناشی از افزایش سطح رفاه عمومی بوده است.

به گفته علی‌اکبر قبادی، استاندارد جهانی، توزیع آب در 500 متری محل سکونت است، اما در ایران توزیع در منازل مردم دسترسی به آب تعریف می‌شود.قبادی تاکید کرد: دو شبکه‌ای شدن آب در تهران پرهزینه است، اما تلاش می‌شود آب شرب از آب بهداشتی تفکیک شود، به طوری که در حال حاضر تفکیک آب در شهرک‌ها و مناطق تازه ساخت تهران در حال اجراست.این گزارش حاکیست، در تهران بیش از 9500 کیلومتر لوله‌گذاری در شبکه آب وجود دارد که لوله‌کشی مجدد برای تفکیک تصفیه آب مستلزم پرداخت هزینه‌های بسیار بالاست.مسوولان آب معتقدند، بالا بودن مصرف آب در کشور به دلیل پایین بودن بهای آن است که پیش‌بینی می‌شود با افزایش قیمت و فروش آب به نرخ تمام شده، کاهش مصرف را به دنبال داشته باشد.

طبق آمار رسمی وزارت نیرو طی سال آبی گذشته در بخش‌های مختلف 97 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب در کل کشور آب مصرف شده که نسبت به سال آبی پیش از آن یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

زیبا اسماعیلی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها