در آستانه آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، قیمت و چگونگی افزایش قیمت چند حامل انرژی به طور رسمی اعلام شد. به گزارش «جام‌جم»، براساس اظهارنظرها و وعده‌های پیشین مسوولان که آبان ماه را آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرده بودند، روز گذشته وزرای نیرو، بازرگانی و کشاورزی از اعمال برخی تغییرات قیمتی و آماده‌سازی‌ها برای اجرای این قانون حیاتی خبر دادند.
کد خبر: ۳۶۲۷۴۳

در این باره خبرگزاری‌ها به نقل از مجید‌نامجو،‌وزیر نیرو که فراگیرترین وزارتخانه مردمی را در اختیار دارد، از اضافه شدن 4 هزار تومان به قبض‌های مصرفی 70 درصد مشترکان برق در هدفمندسازی یارانه‌ها خبر دادند.

نامجو دیروز گفت: پیش از این نیز بارها گفته بودیم که مردم نگران افزایش قیمت برق نباشند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم قبض‌های برق مصرفی که قبلا 2 ماه یک‌بار صادر می‌شد، هر ماه صادر شود که بر این اساس ماهانه 4 هزار تومان در هر قبض ارسالی به شهروندان به عنوان اضافه هزینه برق لحاظ و دریافت خواهد شد.

نامجو تاکید کرد: افزایش قیمت به حدی است که مردم بتوانند این افزایش را تحمل کنند و با مبلغی که به حساب خانوارها واریز می‌شود، می‌توانند میزان مصرف انرژی برق خود را مدیریت‌نمایند.

براساس این گزارش با یک محاسبه جزئی می‌توان دریافت که تعداد قبوض برق ارسالی به مردم به جای 6 قبض در سال (هر 2 ماه یک‌بار) به 12 قبض ارسالی می‌رسد که با احتساب هر قبض 4 هزار تومان، مجموع قیمت برق در هدفمندی یارانه‌ها سالانه 48 هزار تومان افزایش می‌یابد.

در همین حال محمد بهزاد، معاون امور برق وزارت نیرو نیز گفت: اگر همه مشترکان، راهکارهای وزارت نیرو مبنی بر صرفه‌جویی در انرژی را که بسیار ساده هستند به کار بندند، می‌توانند 10 تا 15 درصد مصرف برق خود را کاهش دهند و به جای 4 هزار تومان تنها 3 هزار تومان در ماه برای قبوض مصرفی خود در سبد هزینه خانوار اعتبار صرف کنند.

به گفته وی، یکی از راهکارهای ساده استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف است.

تغییرات قبوض برق

در همین حال تغییرات قبوض برق مشترکان در نقاط مختلف کشور در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد.

به گزارش مهر، بر این اساس شکل صورتحساب‌ها در نقاط کشور یکسان خواهد شد و صورتحساب‌ها تا حد امکان ساده شده و پیچیدگی قبلی را به هیچ وجه نخواهد داشت، به نحوی که از درج موارد غیرضروری خودداری به‌عمل خواهد داد.

همچنین شفاف‌سازی لازم در قبوض برق انجام شده؛ به نحوی که هرکسی به‌راحتی می‌تواند صورتحساب برق منزل خود را محاسبه کند.

صورتحساب‌های جدید ضمن این‌که به صورت تبعیضی- پلکانی محاسبه می‌شود، لیکن در هر پله مازاد بر پله قبلی محاسبات انجام می‌شود؛ در حالی‌که در صورتحساب‌های قبلی در هر پله، قیمت و نرخ بر اساس کل پله محاسبه می‌شد؛ اما هم‌اکنون تعداد پله‌ها نیز تا حد لزوم کاهش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود پس از اجرای قانون، مصرف‌کنندگان برق نسبت به صرفه‌جویی لازم بین حداقل 10 تا 15 درصد اقدام کنند که در این صورت، مابه‌التفاوت صورتحساب‌های برق بیش از 70 درصد مشترکان، زیر 3 هزار تومان و بیش از 90 درصد مشترکان زیر 6 هزار تومان افزایش خواهد یافت؛ ضمن این‌که نرخ‌ها به نحوی است که هرچه صرفه‌جویی بیشتری در مصرف انجام شود، نرخ میانگین صورتحساب کاهش خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید: در ماه‌های گرم در مناطق مختلف کشور، همچنان صورتحساب‌ها بر اساس تعرفه‌های گرم 1 و 2 و 3 و 4 و 5 صادر و مناطق کشور به 5 منطقه تقسیم‌بندی شده و برای ادارات و ساختمان‌های دولتی، حداکثر قیمت منظور شده تا حداکثر صرفه‌جویی لازم انجام شود و دولتی‌ها بتوانند مصرف برق خود را تا حداکثر لازم مدیریت کنند.

همچنین پیش‌بینی شده است که از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، امکانات و تمهیدات لازم برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها و کاهش افت شبکه و در مجموع کاهش مصرف، اصلاح الگوی مصرف و توانمندسازی مشترکان برق به‌خصوص واحدهای تولیدی و منازل طی برنامه پیش‌بینی شده، انجام شود. میانگین قیمت تمام شده برق نیز ظرف یک برنامه 5 ساله، دریافت شده و در این مورد حمایت‌های لازم از مصرف‌کنندگان به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی صورت خواهد گرفت.

قیمت جدید سی.‌ان.‌جی

از سوی دیگر، حسین هاشمی، مدیر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره قیمت جدید «سی.‌ان.‌جی» (سوخت گاز طبیعی خودروها) در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها گفت قیمت این حامل انرژی براساس 60 درصد قیمت بنزین تعیین خواهد شد.

وی تاکید کرد با این وجود گازسوز کردن خودرو از مجاری غیرقانونی و غیرمجاز نفعی برای خودرو نخواهد داشت. وی با اشاره به ازدحام بیش از حد رانندگان برای گازسوز کردن خودروها آن هم اغلب در کارگاه‌های غیرمجاز تصریح کرد: در قانون بصراحت آمده است که قیمت سی.‌ان.‌جی 60درصد قیمت بنزین خواهد بود.

هاشمی به همین دلیل از مردم خواست تا نسبت به گازسوز کردن خودروهای خود عجله‌ای نداشته باشند.

براساس این گزارش در حال حاضر قیمت بنزین آزاد هرلیتر 400 تومان است که در صورت باقی ماندن همین رقم با اجرای هدفمندی یارانه‌ها قیمت سی.‌ان.‌جی از 40تومان به 240 تومان در هر متر مکعب خواهد رسید.

با این حال وزیر نفت نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد تاکنون قیمتی برای بنزین نهایی نشده است.

قیمت انرژی در بخش کشاورزی: بسیار ارزان

این گزارش می‌افزاید: صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی نیز در کنفرانس خبری دیروز با دادن اطمینان خاطر به کشاورزان گفت: براساس بسته حمایتی تصویب شده در دولت قیمت انرژی در بخش کشاورزی بسیار ارزان تعیین شده است تا تاثیر افزایشی در محصولات نداشته باشد.

وی در عین حال از افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم در بازارهای جهانی خبر داد.

وی تاکید کرد، اختصاص یارانه‌ها به نهاده‌هایی همچون کود، بذر و سم در بخش کشاورزی ادامه می‌یابد.

به گفته خلیلیان در بسته‌ حمایتی دولت در بخش کشاورزی، بهینه‌سازی مصرف سوخت و استفاده از نرخ‌های ترجیحی تصویب شده است.

زیبا اسماعیلی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها