با گذشت 3 سال از انتخاب کرمان به عنوان استان پایلوت طرح دولت الکترونیک در کشور، هنوز عملیات اجرایی این طرح ملی شروع نشده است. به بیان دیگربه رغم آن‌که در سال 86 بر اساس مطالعات دفتر استراتژیک ریاست جمهوری و تصویب هیات دولت، استان کرمان به عنوان پایلوت طرح دولت الکترونیک در کشور انتخاب شد و مقرر گردید که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرف مدت 5 سال این طرح ملی را با اعتباری تا سقف 100 میلیارد تومان در این استان اجرا کند، تاکنون هیچ اقدام عملی در این استان در این ارتباط صورت نگرفته است ؛ به علاوه با کاهش بی‌سابقه سرعت اینترنت، کرمانی‌ها در دسترسی به مبانی اولیه دنیای الکترونیک نیز با مشکل مواجه هستند؟!...
کد خبر: ۳۵۹۱۵۸

با این حال سعید مهدیون، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات که مسوولیت اجرایی پروژه دولت الکترونیک در کرمان به آن سپرده شده است در آخرین اظهار نظر خود می‌گوید: ما به دنبال پیدا کردن مقصر و دلیل اجرایی نشدن این طرح طی 3 سال گذشته نیستیم و در حال حاضر فقط می‌خواهیم آن را هرچه زودتر اجرایی کنیم.

سابقه تشکیل ستاد استانی دولت الکترونیک

بعد از مصوبه دولت و واگذاری مسوولیت پیاده‌سازی طرح دولت الکترونیک کرمان به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به دستور رئوفی‌نژاد؛ استاندار وقت کرمان، ستاد دولت الکترونیک استان تشکیل شد تا جدا از وظایف وزارت ارتباطات با استفاده از بودجه استان نقاط ضعف و قوت پیاده‌سازی این طرح در استان را شناسایی و پیش‌نیازهای لازم برای اجرای آن را توسط وزارت مربوطه فراهم کند. این ستاد فعالیت خود را آغاز کرد و به ‌رغم محدودیت‌های استانی و ملی توانست با ایجاد خدمات الکترونیک یک سویه، فعالیت‌های تراکنشی مالی الکترونیک، ایجاد خدمات دو سویه الکترونیک و ارائه آموزش‌های تخصصی به کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، دو رتبه نخست کشور در نظام اداری الکترونیک را کسب کند.

چرا وزارت ارتباطات کم‌کاری کرد؟

طی 3 سال گذشته در حالی ستاد دولت الکترونیک استان کرمان با استفاده از توان و ظرفیت بومی خود توانست دستگاه‌های اجرایی استان را برای پیاده‌سازی پایلوت دولت الکترونیک کشور آماده کند که، وزارت ارتباطات طی این مدت فقط پروژه مترواترنت کرمان را برای بهره‌برداری در سال 91 پیگیری کرد و اقدامی را برای تخصیص اعتبار و مشاوره، طراحی و پیاده‌سازی اولویت‌های اصلی پایلوت دولت الکترونیک همچون مرکز داده کرمان، ایجاد خدمات الکترونیک و ارتباط ادارات با پروژه مترواترنت را انجام نداد تا این‌که در سال جاری با محول کردن مسوولیت اجرایی این پروژه برعهده یکی از شرکت‌های اقماری زیرمجموعه خود به نام شرکت فناوری اطلاعات ایران، پروسه اجرایی این طرح وارد مسیر جدیدی شد.

با قبول مسوولیت اجرایی این پروژه توسط شرکت فناوری اطلاعات ایران، مدیرعامل این شرکت به کرمان سفر کرد تا طی جلسه‌ای با حضور استاندار و برخی مدیران استان نحوه اجرای طرح دولت الکترونیک استان بررسی شود، ولی خواسته‌های مطرح شده در این جلسه باعث شد تا توافق کاملی بین طرفین صورت نگیرد.

به تعامل دستگاه‌های اجرایی استان نیاز داریم

سعید مهدیون، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ایران که بعد از این جلسه در یک نشست خبری حضور یافته بود با ابراز نگرانی از روند اجرای این طرح ملی در کرمان، تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی استان را خواستار شد. وی با اشاره به دستاورد سفر خود به کرمان گفت: طی جلسه‌ای با استاندار کرمان تفاهم‌نامه‌ای شکل گرفت که اگر چه خیلی به انتظارات ما نزدیک نبود، اما دستگاه‌های اجرایی استان موظف به همکاری شدند. بی‌شک، برای پیاده‌سازی دولت الکترونیک در کرمان مشکل فنی خرید تجهیزات و نصب آنها وجود ندارد. مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مشکل ما فرآیند بین سازمانی دستگاه‌های مختلف است که همکاری و همت آنها را می‌طلبد. وی تاکید کرد: به علاوه 2 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای دولت الکترونیک کرمان در سال جاری اختصاص داده شد تا روند اجرایی آن شروع شود. با این حال این سوال همچنان بی‌پاسخ مانده است که چرا از میزان اعتبار 100 میلیارد تومانی اختصاص یافته برای طرح دولت الکترونیک استان کرمان، تنها 2 میلیارد تومان آن، آن هم بعد از گذشت 3 سال در اختیار طرح قرار گرفته است؟

مجری طرح دولت الکترونیک چه می‌خواهد؟

علی‌رغم آن‌که مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ایران در جمع خبرنگاران از خواسته اصلی این شرکت از مدیریت استان کرمان سخنی نگفته است، ولی اسماعیل نجار، استاندار کرمان در گفتگو با جام‌جم می‌گوید: شرکت فناوری اطلاعات ایران قصد داشت مسوولیت اجرایی پروژه دولت الکترونیک را بر عهده ما بگذارد که با مخالفت مدیران استان مواجه شد. استاندار کرمان با اشاره به این‌که استانداری به عنوان یک دستگاه نظارتی و سیاستگذار نمی‌تواند پیمانکار یک شرکت زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شود، می‌افزاید: طبق مصوبه هیات دولت مسوولیت اجرای طرح پایلوت دولت الکترونیک در استان کرمان برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته شده و این وزارتخانه باید آن را انجام دهد. کما این‌که در جلسه‌ای که باحضور مدیران شرکت فناوری اطلاعات ایران برگزار شد، استانداری فقط متعهد شد با ایجاد تعامل و همکاری بین دستگاه‌های ذی‌ربط این شرکت را برای پیاده‌سازی دولت الکترونیک یاری دهد.

چشم‌انداز نامشخص

در حالی که فقط دو سال تا پایان مدت زمان تعیین شده برای اجرای طرح پایلوت دولت الکترونیک در پهناورترین استان کشور باقی مانده، مدیر راهوری این طرح ملی اطمینان می‌دهد بهره‌برداری از آن در مدت زمان تعیین شده انجام خواهد شد.

احسان طالبی بنیزی، مدیر راهوری طرح دولت الکترونیک در کرمان با اشاره به این‌که تمام دغدغه مدیران جدید طرح، اجرای هرچه زودتر آن است، می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سند اجرایی دولت الکترونیک کرمان تا 4 ماه آینده تهیه می‌شود تا تمامی فرآیندها و پروژه‌هایی که برای پیاده‌سازی پایلوت دولت الکترونیک نیاز است، بر اساس این سند تعریف و اجرا شود. وی می‌افزاید: این سند با استفاده از نظرات نخبگان استان و براساس قوانین، مقررات و اسناد موجود دولت الکترونیک در کشور و مطالعاتی که در بحث دولت الکترونیک در کشورهای پیشرفته صورت گرفته تهیه می‌شود. با شروع عملیات اجرایی این طرح مرکز داده کرمان احداث می‌شود که در حال حاضر مذاکرات آن با پیمانکار در حال انجام بوده و برای تامین فضای مورد نیاز آن با مدیریت استان در حال مکاتبه هستیم. انتظار اصلی ما این است که طرح پایلوت دولت الکترونیک استان کرمان باید به گونه‌ای اجرا شود تا بتواند قابل تعمیم به سایر استان‌های کشور باشد.

حکمت قاسم‌خانی ـ پونه شیرازی / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها