در حالی که استان ایلام به دلیل داشن زیبایی های منحصر فرد طبیعی به «عروس زاگرس» شهرت دارد، ولی بخش گردشگری استان ایلام با توجه به کمبود امکانات با مشکلات متعددی رو برو است.
کد خبر: ۳۵۶۰۷۸

به گزارش مهر از ایلام، سرزمین طلوع آفتاب در غربی ‌ترین گوشه جغرافیایی این سرزمین پهناور و در مجاورت کشور عراق و استان های لرستان و کرمانشاه جای گرفته است.

استان سرسبز و کوهستانی ایلام همچون نگینی در صدف در دل کوه ‌های سر به فلک کشیده و همیشه استوار زاگرس جای گرفته و دارای جاذبه ‌های فراوانی برای جذب گردشگران است.

ایلام اگرچه جزو کوچکترین استان های کشور محسوب می‌ شود اما دارای تنوع جالب توجهی است، تا حدی که می ‌توان به راحتی چهار فصل را در آن حس کرد، فاصله کوهستان های برف پوش تا دشت های گرم و بلوط های کهنسال تا نخل های سر برافراشته تنها چند کیلومتر است.

ایلام دارای جاذبه ‌های طبیعی زیادی از جمله تفرجگاه‌ های آبی، دریاچه ‌های دوگانه سیاه گاو، رودخانه ‌های مختلفی از جمله آب آسمان آباد، آب آفتاب، چیگا، زنگوان، پیرمحمد، تلخاب و تنگ گراو و جزمان رود است.

وجود آبشارهای طبیعی از دیگر جاذبه ‌های طبیعی این استان است که تصاویر زیبا و دلنشینی را در ذهن گردشگران به یادگار می‌ گذارد.

از جمله آبشارهای معروف استان ایلام آبشار چم ‌آو و آتباف و سرطاف بوده که در فصل تابستان میزبان گردشگرانی است که در کنار این جاذبه ‌های طبیعی سر می‌ کنند.

وجود غارهای مختلفی چون غار خفاش ، زینگان ، ملک و کبوتر دان از دیگر جاذبه ‌های این استان است که در گرمای تابستان فضای دلنشین و خنکی را برای گردشگران فراهم می کند.

علاوه بر این، تفرجگاه ‌های جنگلی نیز باتوجه به انبوه درختان بلوط در ایلام جذابیت خاصی به این سرزمین بخشیده است که می ‌توان به مهمترین آنها شامل پارک جنگلی چغاسبز ، گردشگاه خوران ایوان، ششدار، تنگ دالاهوو کلم و بدره اشاره کرد.

از دیگر منابع طبیعی گردشگری استان ایلام چشمه ها هستند که به طور معمول در دامنه ارتفاعات جریان دارند.

 باتوجه به شرایط طبیعی تعداد چشمه ها در مناطق کوهستانی زیادتر و در نواحی جلگه ای کمتر است اما از تعداد واقعی چشمه ها آماری در دست نیست و به طور معمول از آب چشمه به عنوان آب زراعی استفاده می شود و چنانچه آب چشمه زیاد باشد، چشمه به طور مستقیم به باغها و مزارع هدایت می شود.

بعضی از چشمه ها به طور معمول به وسیله آبراهه هایی که در مجموع رودهای کوچکی را تشکیل می دهند و در اصطلاح محلی به آنها "گلال" گفته می شود، به منظور آبیاری کشتزارها به سوی روستاها هدایت می شوند.

موقعیت کوهستانی، تنوع آب و هوا، بالا بودن مقدار نزولات جوی و دیگر خصوصیات طبیعی باعث شده که استان ایلام از جنگل طبیعی پوشیده باشد، هرچند به مرور زمان از تراکم و وسعت اراضی جنگلی استان کاسته شده اما در حال حاضر نیز باقیمانده جنگل های استان نیز نسبت به برخی از استان های کشور قابل توجه است و چشم اندازهای زیبایی از طبیعت استان را به نمایش می گذارد.

در گذشته نه چندان دور، این استان دارای جنگل های وسیع و متراکم با درختان تنومند در مناطق کوهستانی و بیشه شمالی استان می توان مشاهده کرد که به طور عمده از گونه بلوط هستند.

نواحی جنگلی استان علاوه بر زیبایی های طبیعی، دو نوع محصول سقز و کتیرا نیز دارد که محل درآمد قابل توجهی برای مردم بومی این مناطق به شمار می رود.

مسئولان، مساحت جنگل های استان را حدود 500 هزار هکتار تخمین می زنند، پسته کوهی، کیکم، زالزالک، بادام کوهی، زبان گنجشک، شن، انجیرکوهی، ارغوان، گیلاس وحشی، مورد، کنار و ارژن (ارجن) از جمله انواع درختان این استان است.

 دره پرآب و درخت و مصفای میشخاص از روستای جعفرآباد در فاصله 30 کیلومتری ایلام شروع شده و تا ارتفاعات طولاب که در آن جنگل و باغ در هم آمیخته اند، ادامه می یابد.

درختان گردو، انواع میوه ها، چندین روستا در مسیر ییلاقی دره با مردمانی زحمتکش و مهربان، سرچشمه های خروشان چشمه ساران متعدد، نزدیک بودن این دره ییلاقی با تفریحگاه جنگلی گاوز و مزارع متنوع آن باعث نشاط و علاقه در بازدیدکنندگان از محل می شود.

در دو کیلومتری این دره ییلاقی و در طول مسیر جاده اصلی ایلام به دره شهر جنگل انبوه و زیبای مله پنجاو، زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است. دره ییلاقی میشخاص با باغات و مزارع یکی از مناطق سرسبز و دیدنی و پردرآمد استان ایلام بوده که محصولات آن کیفیت مطلوبی دارند و در داخل و خارج استان به فروش می رسد و باعث رونق اقتصادی منطقه می شود.

 تفریحگاه جنگلی تنگ دالاهو نیز از دیگر تفریحگاه های معروف و جذاب این استان بوده که در مسیر جاده اسلام آباد - ایلام در فاصله 25 کیلومتری شهر ایلام قرار گرفته و دارای جنگلهای انبوه بنه، زالزالک و بلوط و چشمه طبیعی آب است.

تفریحگاه دالاهو از وسعت قابل توجهی برخوردار است و باتوجه به مجاورت با ارتفاعات طبیعی و تفریحی و شکارگاه های منطقه و ییلاقی بودن آن، در بهار و تابستان مورد استفاده دوستداران و مشتاقان زیبایی های طبیعت قرار می گیرد.

تفریحگاه تجریان، تفریحگاه زیبا و جنگلی است که در فاصله 20 کیلومتری شهر ایلام در مسیر چوار - مورت و بولی قرار دارد و دارای چشمه های آب زلال بوده و این تفریحگاه در مجاورت تنگ زیبای موسوم به تنگ بهشت واقع شده است و با توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه از فصل زمستان تا بهار مورد استفاده قرار می گیرد.

استان ایلام منطقه ‌ای عشایرنشین است و صنایع دستی آن به ویژه گلیم نقش برجسته که شهرت ملی نیز دارد از مهمترین صنایع دستی استان محسوب می‌ شود.

این استان همچنین همانند سایر مناطق ایرانی سوغات های محلی خاص دارد که سقز محلی، شیرین بژی برساق، شیرینی کله کنجی و روغن حیوانی از جمله آنان است.اما با وجود همه این زیبایی و آثار طبیعی، بخش گردشگری استان ایلام از کمبودهای متعددی رنج می برد.

در این ارتباط کارشناس مسائل گردشگری استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر در ایلام اظهار داشت: صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنایع دنیای امروز است لذا ایلام را نیز به مثابه میوه ای نورس با داشتن جاذبه های تاریخی کهن، طبیعتی بکر و فرهنگی ناب، سرمایه ای گران برای خویش پنداشته تا مصمم وارد این صنعت شود.

علیرضا رمضانی گفت: در توسعه صنعت گردشگری به طور معمول دو مانع وجود دارد، اولین مانع کلی و شامل تمامی مناطق بوده و مانع دوم مختص به هر منطقه است.

وی بیان داشت: اولین مانع توسعه صنعت گردشگری در ایلام، بحث راه های استان است که خود نیز شامل پنج ورودی استان، جاده های بین شهری که اغلب ناهموار، غیراستاندارد و کم عرض و همراه با وجود بیش از دو هزار پیچ جاده ای است.گرچه با تلاش های وزارت راه و ترابری در ساخت بزرگراه ها و راه های ورودی و بین شهری استان پیش بینی می شود در آینده نزدیک معضل راه در استان به حداقل ممکن برسد اما در حال حاضر این عامل خود مانع جدی بر سر راه توسعه گردشگری است.

رمضانی عنوان کرد: از دیگر مشکلات فراروی صنعت گردشگری به سبب توپوگرافی خاص استان، وجود فواصل زیاد بین جاذبه های گردشگری از همدیگر است و از مرکز استان نیز بیش از 50، 100 و 200 کیلومتر تا جاذبه های گردشگری فاصله وجود دارد.

این کارشناس گردشگری، ضعف زیرساخت های گردشگری را از دیگر موانعی خواند که نقش اساسی در ارتقای صنعت توریسم و جلب گردشگر داخلی و خارجی منطقه دارد. البته این را باید متذکر شد بعد از شروع به کار اداره نوپای میراث فرهنگی و گردشگری استان با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلندمدت در این زمینه افقی روشن در بحث زیرساختهای گرشگری دیده می شود که صدور موافقتنامه ها، کلنگ زنی ها و برنامه ریزی ها گواه این مسئله است.

وی افزود: از مهمترین موانع توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام، نگرشی صرفا اقتصادی و نه فرهنگی به گردشگری است که می توان با آموزش های لازم این نگرشها را نیز برطرف کرد.برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده و عملیاتی کردن برنامه ریزی ها، داشتن آمار صحیح و مستند از منابع، مصارف، درآمدها، هزینه ها، ورود و خروج مسافر به صورت جامع لازم و ضروری است که استان ایلام فاقد چنین آمار دقیق و حساب شده است و می طلبد تا با اولویت قراردادن این ضرورت بتوان در برنامه ریزی ها و مقایسه ها با برنامه ریزی دقیق عمل کرد.

وی یادآور شد: در آخر باید گفت برای توسعه صنعت گردشگری و تبدیل دیار کهن ایلامیان به یکی از قطب های مهم گردشگری کشور و منطقه، این فرهنگ باید به وجود آید که بدون همبستگی، همراهی و مساعدت تمام نهادهای مرتبط، کارشناسان و متخصصان و به ویژه مردم خونگرم و مهمان نواز استان رسیدن به این هدف مهم میسر نخواهد شد.

داریوش قنبری نماینده مردم استان ایلام در مجلس نیز در این خصوص  گفت: گردشگری یکی از پتانسیل های استان ایلام است که کمتر به آن توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر گرد و غبار نیز میزان استقبال گردشگران از این استان را کم کرده است، خاطرنشان کرد: رسانه ملی کشور در معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری استان ایلام خوب عمل نکرده است و آثار تاریخی استان ایلام ناشناخته مانده اند.

قنبری عنوان کرد: استان ایلام دارای بیش از هزار اثر باستانی در دوره های مختلف تاریخی به خصوص دوره ساسانی است که قدمت و ویژگی های منحصر به فرد آنها کمتر از آثار تاریخی شهرهای بزرگ نیست.

این مسئول با اشاره به اینکه باید با تبلیغات بیشتر به خصوص از طریق رسانه ملی در کشور آثار تاریخی و مکان های گردشگری استان ایلام را معرفی کرد، افزود: تبلیغات نقش مهمی در جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد.

نماینده ایام در مجلس شورای اسلامی وجود هتل و اماکن گردشگری را از نیازهای جدی استان ایلام عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر اماکن گردشگری و هتل استاندارد در استان ایلام به خصوص در مرز مهران وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها