همزمان با نزدیک شدن به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برخی پدیده‌ها از جمله تبلیغات مواد و دستگاه‌های کاهنده مصرف انرژی در سطح شهرها حالت مشهودتری به خود گرفته است. به گزارش «جام‌جم»، اخیرا تبلیغات گسترده‌ای در سطح شهرها، فضای اینترنتی و رسانه‌ها دیده می‌شود که در آن از عرضه دستگاه‌های کاهنده مصرف برق، بنزین، گاز و آب سخن گفته شده است. سوال این است که آیا اساسا این دستگاه‌ها کارایی لازم در زمینه کاهش مصرف انرژی را دارند یا خیر؟
کد خبر: ۳۵۵۰۰۵

براساس مشاهدات خبرنگار ما، برخی از افراد به نمایندگی از شرکت‌ها در جایگاه‌های عرضه سوخت اقدام به فروش و عرضه کالاها و اجناسی از قبیل مکمل بنزین، قرص کاهنده مصرف یا تبلیغ نصب تجهیزات و لوازم فنی روی خودرو به منظور کاهش مصرف سوخت می‌کنند.

بیژن حاج‌محمدرضا، ‌رئیس سندیکای جایگاه‌داران در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه این لوازم و کالاها از نظر فنی و علمی توجیه یا کارایی دارند به خبرنگار جام‌‌جم می‌گوید: این شرکت‌ها تحت نظارت وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی اقدام به واردات این گونه لوازم می‌کنند و هیچ یک از این کالاها ساخت داخل نیست و ما در این زمینه نمی‌توانیم توضیح دهیم که آیا این وسایل کارایی علمی و فنی درست دارند یا نه.

وی اضافه می‌کند: اما از آنجایی که ما به عنوان سندیکای جایگاه‌داران سوخت با وزارت نفت در ارتباط بوده و همکاری داریم وزارت نفت هیچ یک از این لوازم و تجهیزات را برای کاهش مصرف بنزین تایید نمی‌کند.

زیرا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی معتقد است بنزین عرضه شده از سوی این شرکت نیازی به استفاده از قرص‌ها یا مکمل‌ها برای کاهش مصرف یا آسان‌سوزی ندارد.وی با اشاره به این که وزارت نفت نیز سال قبل با صدور اطلاعیه‌ای عرضه چنین وسایلی را ممنوع و قابلیت کاهش مصرف آنها را تکذیب کرد و ما نیز تا جایی که بتوانیم در جایگاه‌ها نسبت به عرضه و فروش این گونه لوازم جلوگیری می‌کنیم و مسوولان جایگاه‌ها نیز در این زمینه کاملا آشنایی داشته و توجیه هستند.

حاج‌محمدرضا در پاسخ به این سوال که به‌تازگی در جایگاه‌ها تعداد زیادی از عرضه این‌گونه لوازم مشاهده شده، تصریح کرد: برخی از شرکت‌هایی که اقدام به فروش این تجهیزات می‌کنند تاییدیه و سندهایی را که عمدتا از سوی وزارت صنایع داده شده ، مدیران جایگاه‌ها ارائه می‌کنند و حتی در برخی موارد گفته شده که آزمایش‌های مختلفی در زمینه استفاده از این وسایل روی تاکسی‌ها صورت گرفته و بر اساس این تاییدیه‌ها جایگاه‌داران اجازه عرضه لوازم مذکور را به این شرکت‌ها می‌دهند.

براساس این گزارش، کالاها و تجهیزات گوناگونی در تبلیغات به چشم می‌خورد که در آن تاکید شده با نصب این سیستم‌ها روی خودرو می‌توان 15 تا 18 درصد مصرف سوخت را کاهش داد و کاملا الکترونیکی و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است و ادعا شده که این تجهیزات موجب افزایش قدرت موتور، افزایش شتاب لحظه‌ای و کاهش صدای موتور و چند ویژگی فنی دیگر می‌شود.اظهارات رئیس سندیکای جایگاه‌داران در حالی است که ناصر رئیسی‌فر، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در گفتگو با خبرنگار جام‌جم با تایید عرضه قرص‌های کاهنده مصرف سوخت می‌گوید: برخی از قرص‌هایی که در جایگاه‌های عرضه سوخت فروخته می‌شود دارای تاییدیه پژوهشگاه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و گفته شده که باعث بالا رفتن اکتان بنزین شده که به روان‌سوزی و کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند.

وی تاکید می‌کند: مستندات ارائه شده از سوی شرکت عرضه‌کننده منجر به صدور اجازه فروش این لوازم در جایگاه‌ها شده است.رئیسی‌فر در همین حال در خصوص ضرورت نظارت بر تبلیغ و فروش این گونه لوازم در جایگاه‌ها می‌گوید: درستی، علمی و فنی بودن این تجهیزات به عهده واحدهای کنترل کیفی است و ما مسوولیتی در این زمینه نداریم و بعضا اجناسی که استاندارد ملی ندارند ممنوعیت فروش هم برای آنها نیست، در بازار عرضه می شوند لذا ما نمی‌توانیم به دلیل خصوصی بودن جایگاه‌ها از عرضه آنها جلوگیری کنیم.

همچنین یکی دیگر از تجهیزاتی که در زمینه کاهش مصرف برق تبلیغ می‌شود، دستگاه‌هایی است که در تبلیغات آن آمده با نصب آن کنار کنتور برق واحدهای مسکونی، ‌تجاری و صنعتی می‌توان مصرف برق را کاهش داد، اما تاکنون از سوی مسوولان درستی این لوازم تایید نشده است. در تبلیغات این لوازم آمده که وسایل مزبور موجب افزایش کارایی دستگاه، کاهش یا حذف نویز و شوک الکتریکی روی وسایل حساس می‌شود. هر چند برخی لوازم و تجهیزات برقی خانگی که دارای چنین ویژگی هستند و وسیله کاهنده مصرف برق روی کالای مربوطه نصب شده و دارای برچسب انرژی است مورد تایید شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت یا وزارت نیرو قرار دارد.

مجید نامجو وزیر نیرو نیز پیشتر گفته بودکه دولت از مخترعان وسایل کاهنده انرژی حمایت می‌کند. نامجو با اشاره به این که استقبال مردم از وسایل کاهنده انرژی مستلزم اصلاح شدن قیمت برق است، گفته است: وزارت نیرو از هر مخترعی که اثبات کند تکنولوژی جدیدی با هدف کاهش مصرف آب و برق اختراع کرده است، حمایت می‌کند. این اظهارات وزیر نیرو در حالی است که تجهیزاتی که در بازار به فروش می‌رسد، عمدتا وارداتی است و نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه پژوهش و اختراعات در این زمینه را ضروری می‌سازد. زیر نیرو همچنین تاکید کرده در حالی که قیمت آب تقریبا مجانی است، هیچ مصرف‌کننده‌ای سراغ شیرهای کاهنده مصرف آب که قیمت آن 140 هزار تومان است، نخواهد رفت.براساس این گزارش، وزارت نیرو اخیرا اقدام به عرضه لوازم و تجهیزاتی کرده است که می‌تواند مصرف آب را در واحدهای مسکونی تا 30 درصد کاهش دهد که روی شیرهای آب و دوش حمام نصب می‌شود و باعث کاهش فشار آب می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: «سابا» سازمان بهره‌وری انرژی ایران نیز به تولیدکنندگان لوازم‌کاهنده مصرف برق در بخش روشنایی وام بلاعوض اعطا می‌کند.

این تسهیلات بیشتر در زمینه تولید تجهیزات روشنایی‌های LED و لامپ‌های پیشرفته است. همچنین به گفته محمد بهزاد تاکنون 100 میلیون لامپ کم‌مصرف در کشور عرضه شده که 2 هزار مگاوات مصرف برق را کاهش داده است. نکته قابل توجه در این زمینه توجه به تولیدات داخل به منظور ارتقای کیفیت لوازم ساخته شده کاهنده مصرف انرژی و ساماندهی بازار فروش و عرصه تولید است که ضروری است دولت بویژه وزارتخانه‌هایی که با این موضوع ارتباط نزدیک و تنگانگ دارند وارد عمل شده و بازار این دستگاه‌ها را از آشفتگی خارج سازند. برخی تولیدکنندگان داخلی می‌گویند در این زمینه تولیداتی دارند که دارای تاییدیه استاندارد و ثبت تولید صنایع است اما توجهی به این گونه موارد نمی‌شود.

با این حال گسترش تبلیغات، عرضه و فروش این لوازم در آستانه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که موجب افزایش قیمت سوخت می‌شود، ابهام‌برانگیز است و ممکن است عده‌ای در سایه این قانون دست به منفعت‌طلبی یا سودجویی بزنند که نظارت و دقت بیشتر مسوولان را می‌طلبد.

زیبا اسماعیلی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها