طرح سری نتانیاهو و پاسخ روشن سوریه

رسانه‌های صهیونیستی از طرحی سری سخن می‌گویند که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای صلح با سوریه آن را پیشنهاد کرده است.
کد خبر: ۳۵۴۹۵۵

گفته می‌شود این طرح در سفر اخیر جورج میچل فرستاده ویژه آمریکا به سوریه در اختیار مقامات دمشق گذاشته شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از منابع صهیونیستی، نتانیاهو در جریان دیدار اخیر خود (ششم ماه ژوئیه) در واشنگتن طرحی را به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کرد که در آن پیشنهاد کرده است سوریه نیزمانند مصر در برابر تحویل بلندی‌های جولان به عادی‌سازی روابط با این رژیم روی آورد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این زمینه از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه خواسته است از سیاست‌های انورسادات، رئیس‌جمهور معدوم مصر تبعیت کند.

سادات در نوامبر 1977 تصمیم گرفت به تل‌آویو سفر کند و بعد از آن در سال 1979 توافق‌نامه صلح با رژیم صهیونیستی را در مقابل عقب‌نشینی کامل اسرائیل از شبه جزیره سینا‌ امضا کرد.

براساس طرح نتانیاهو شرط دیگر این رژیم در صورت ارائه نقشه‌های مناطقی که باید از آن عقب نشینی کند آن است که در صورت ازسرگیری مذاکرات صلح میان دمشق و تل‌آویو، اسد باید به ائتلاف سیاسی و نظامی‌اش با ایران پایان داده و حمایت نظامی و سیاسی از حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد را متوقف کند. جورج میچل در سفر به دمشق این طرح را ارائه و پاسخ منفی و روشن سوریه را دریافت کرد.

خالد العبود، دبیر مجلس مردم سوریه با اشاره به تحرکات سیاسی اخیر دولت آمریکا و سفر فرستاده ویژه آن به منطقه و دیدار وی از دمشق و بیروت آن را در جهت تبلیغات انتخاباتی آینده آمریکا دانست و گفت:‌ اوباما نیاز دارد به محافل داخلی در آمریکا نشان دهد که همگان را به سر میز مذاکرات آورده و دستاوردی در زمینه سازش کسب کرده است.

از سوی دیگر سفر دو روز پیش رئیس‌جمهور ایران به سوریه نشان داد که پیوند عمیق بین ایران وسوریه و جانبداری آن دو از گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین یک راهبرد حیاتی و طولانی مدت است و با این ترفندها نمی‌توان خللی در آن به وجود آورد.

نکته دیگری که توخالی بودن وعده‌های صهیونیست‌ها را نشان می‌داد خبرهای مربوط به فروش موشک‌های جدید روسیه به دمشق و تلاش رژیم صهیونیستی برای خنثی کردن این معامله بود.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص ، با اشاره به ناکامی این رژیم نوشت: بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه طی سخنانی گفت با وجود تلاش‌های دیپلماسی شدید، اسرائیل در منصرف کردن روسیه از فروش موشک‌های پیشرفته به سوریه شکست خورد ه است.

نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی که در نشست هفتگی کابینه رژیم‌صهیونیستی صحبت می‌کرد، افزود: برنامه روسیه برای فروش موشک‌های ضد ناو پی ـ‌ 800 به سوریه، مساله‌ای چالش‌برانگیز برای اسرائیل خواهد بود.

سوریه در سال 2007 قراردادی را برای خرید موشک‌های کروز مافوق صوت پی ـ‌ 800 یاخونت از روسیه به امضا رساند.

تل‌آویو تاکید دارد این تسلیحات خطر چشمگیری را برای ناوگان دریایی اسرائیل در دریای مدیترانه به وجود خواهد آورد و تعادل استراتژیک منطقه را برهم می‌زند. /خبرگزاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها