رییس‌جمهور در مصاحبه با شبکه پی‌بی‌اس:

جایگاه ایران درجهان بسیارممتاز است

رییس جمهور با بیان اینکه اقتصاد ایران رو به پیشرفت است و تحریم‌ها نمی‌تواند خللی در این مسیر ایجاد کند، اظهار داشت: بدون تردید تحریم‌ها به انگیزه کار مضاعف در ایران تبدیل می‌شود و حتماً روند پیشرفت ملت ایران را تسریع خواهد کرد.
کد خبر: ۳۵۴۴۲۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی نژاد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی ایران از تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: اینکه شرایط ایران بخصوص در دوره تحریم‌ها رو به بهبود باشد یک واقعیت است. نه اینکه در ایران مشکلاتی وجود نداشته باشد در همه جا مشکلاتی وجود دارد. در خود آمریکا طی ماه گذشته 93 هزار نفر خانه خود را از دست دادند و 4 میلیون بی‌خانمان هستند.

رییس جمهور افزود: از روزی که تحریم‌ها اعلام شده بورس ایران حدود بیست درصد رشد داشته است و این علامت فعال بودن و نشاط اقتصادی و سرمایه‌گذاری است. اتحادیه بورس جهانی در گزارشی بورس ایران را فعال‌ترین و موفق‌ترین بورس دنیا اعلام کرده است.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص وجود اجماع در تحریم علیه ایران اظهار داشت: همه می‌دانند که بانیان اصلی قطعنامه یعنی آمریکا و انگلیس با فشار این قطعنامه را علیه ملت ایران صادر کردند البته اصل تحریم و قطعنامه یک موضوع است اما آنچه در بیرون اتفاق می‌افتد موضوع دیگری است.

رییس‌جمهور افزود: حداقل نه نفر از پانزده نفری که به قطعنامه رأی مثبت دادند اعلام کردند که این قطعنامه را قبول ندارند و تحت فشار به آن رأی دادند و بی‌تردید آن چیزی که تحت فشار تصویب شود فاقد اعتبار و اثرگذاری خواهد بود و این یک واقعیت است و با برخی ادعاها نمی‌توان ماهیت آن را تغییر داد.

موضوع هسته‌ای ایران یک موضوع سیاسی است

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در مورد گزارش اخیر آژانس بین المللی اتمی مبنی بر اعمال محدودیت از سوی ایران در خصوص بازرسان آژانس گفت: مأمورین آژانس در حد قانون و مقررات به تأسیسات هسته‌ای کشورمان دسترسی دارند و دوربین‌های این سازمان در تمام مراکز هسته‌ای ایران نصب شده است. طبیعی است که اگر بیش از قانون تقاضایی صورت بگیرد نباید به آن پاسخ داد. ضمن اینکه امروز همه دنیا متوجه شده‌اند که موضوع هسته‌ای ایران یک موضوع سیاسی است و جنبه فنی و حقوقی ندارد.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد:‌ بی‌تردید اگر ایران به دنبال بمب اتم بود قدرت‌های سلطه‌گر به گونه دیگری با ایران حرف می‌زدند و چه بسا تسلیم می‌شدند اما از آنجایی که مطمئن هستند ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست، چنین برخوردهایی را انجام می‌دهند.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه موضوع هسته ای بهانه‌ای برای اعمال فشار به ملت ایران است، گفت: آیا زمانی که صدام به ایران حمله کرد در ایران بمب اتم وجود داشت که آمریکا از صدام حمایت کرد. موضوعاتی از این قبیل نشان می‌دهد که موضوع هسته‌ای بهانه‌ جدیدی برای تداوم فشارها علیه ملت ایران است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: امسال در نشست اصلاح ان‌پی‌تی تصمیم گرفته شد که رژیم صهیونیستی معاهده ان‌پی‌تی را بپذیرد و به بازرسان آژانس اجازه بازرسی دهند، اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. ضمن اینکه از تأسیسات هسته‌ای آمریکا نیز بازرسی به عمل نمی‌آید در حالی که در اساسنامه بین المللی اتمی در موضوع خلع سلاح بر برخورداری همگانی از انرژی هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه تأکید شده است.

دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد: امروز دولت آمریکا چنین خیال می‌کند که به عنوان یک کشور هسته‌ای این ظرفیت را دارد که می‌تواند از طریق آن فشارهای سیاسی را علیه ملت ایران اعمال کند و این در حالی است که آنها باز هم در اشتباه هستند.

رییس جمهور در پاسخ به اینکه چرا از مطرح کردن نام اسراییل خودداری می‌کنید، اظهار داشت: ما این رژیم را یک رژیم نژادپرست می‌دانیم، رژیمی که روزانه مشغول جنایت بوده و سه سال است که از ورود غذا ، آب و دارو به مردمی که در غزه در محاصره هستند جلوگیری می کند و مدام همسایگان خود را به حمله نظامی تهدید می کند .

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات مربوط به سازش اظهار داشت : تاکنون چند بار این نوع مذاکرات و گفت و گوها انجام شده است ولی موفقیت و نتیجه ای به دنبال نداشت . اگر واقعا ریشه مشکل پیدا نشود آن مشکل نیز حل نخواهد شد . کسانی که قصد دارند گفت و گو کنند باید مشخص شود که نماینده چه کسی هستند مردم فلسطین تنها یک بار رای خود را ابراز داشته است و آن در انتخاباتی بود که منجر به پیروزی حماس شد همان گروهی که آمریکا و اروپایی ها آنرا تحریم کردند .

رییس جمهور افزود: اگر سرنوشت 5 میلیون فلسطینی آواره و حق مالکیت مردم فلسطین به رسمیت شناخته نشود مشکل فلسطین حل نخواهد شد .

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به اینکه عده ای بر این باور هستند که ایران مانع موفقیت مذاکرات سازش است ، اظهار داشت : ایران چه مانعی می تواند در روند این مذاکرات داشته باشد در حالی که در آن حضور ندارد. استدلالی که این عده مطرح می کنند مانند استدلالی است که آمریکا در عراق و افغانستان به آن اشاره می کنند. آمریکا هر بار که در این مناطق با شکست مواجه می شود آنرا به ایران نسبت می دهد و هیچ گاه به این موضوع فکر نمی کنند که شاید روش آنها اشکال داشته باشد .

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اعمال محدودیت برای برخی از سران جریانات پس از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت : در این خصوص باید دو نکته بیان شود اول اینکه در ایران واقعا آزادی در سطح بسیار بالایی قرار دارد عده ای که در انتخابات نامزد شده بودند و رای نیاوردند منطق حکم می کند که به رای اکثریت احترام بگذارند ولی اینها چنین کاری نکردند ومشکلاتی به وجود آوردند یعنی افرادی را تشویق کردند که با پلیس و نیروی انتظامی درگیر شوند ، آیا اگر کسی در آمریکا با پلیس درگیر شود چنین فردی مورد تشویق قرار می گیرد ؟

دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد : متاسفانه رسانه ها و مسئولین آمریکایی هم این افراد و جریانات را مورد تشویق و حمایت قرار دادند ولی با این همه رقبا و مخالفین من همچنان آزاد هستند و به راحتی دیدگاه ها و نظرات خود را در جامعه بیان می کنند . اگر هم مشکلی وجود داشته باشد دستگاه قضایی طبق قانون رسیدگی می کند و قاضی هم مستقل از رییس جمهور و دولت است .

رییس جمهور گفت : اگر تحقیقاتی دراین خصوص وجود دارد به دستگاه قضایی مربوط می شود اما ارتباطی به فضای سیاسی کشور ندارد چرا که حتی ممکن است کسی از رییس جمهور هم شکایت کند که شخص رییس جمهور باید نسبت به آن شکایت پاسخگو باشد چرا که قانون اساسی همه را در برابر قانون مساوی گرفته است .

جایگاه ایران درجهان بسیارممتاز است

دکتر احمدی نژاد گفت : مسئولین آمریکایی که مدعی دمکراسی هستند به بهانه صادر کردن دمکراسی به عراق و افغانستان باعث کشته شدن صدها هزار نفر و میلیون ها آواره شده اند ، ظاهراً منظور مسئولین آمریکایی از دمکراسی و حاکمیت اکثریت با چگونگی تامین منافع آمریکا معنا می شود .به طور طبیعی وقتی در ایران اکثریت مردم به فردی رای دادند باید کسانی که از دمکراسی حرف می زنند به آراء اکثریت احترام بگذارند .

رییس جمهور خاطر نشان کرد :این پذیرفتنی نیست که ایجاد محدودیت در آمریکا هیچ گونه مشکلی نداشته باشد اما اگر همان اتفاق در ایران و یا کشور دیگری بیافتد هیاهو و جنجال رسانه ای را به دنبال داشته باشد این گونه تبعیض ها پذیرفتنی نیست به طور مثال فردی که 50 سال در کاخ سفید مشغول فعالیت بوده صرفا به خاطر یک اظهار نظر از کار برکنار می شود . اگر همان اتفاق در ایران می افتاد بی تردید با جنجال و تبلیغات گسترده رسانه های غربی مواجه می گردید .

دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد : اشاره به موضوع دیگری که قطعا در سوالاتتان وجود دارد تبعیض و برخورد دوگانه دولت آمریکا را بیش از پیش آشکار می کند و آن موضوع خانم محمدی است که به مشارکت در قتل شوهرش متهم شده است . در حالی که هنوز حکم نهایی او صادر نشده و پرونده اش در مراحل رسیدگی است رسانه های غربی جار و جنجال و تبلیغات منفی فراوانی به بهانه ای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته اند در حالی که هم اکنون خانم دیگری با همین شرایط در یک از ایالت های آمریکا به اتهام قتل شوهرش 7 سال است که در زندان به سر می برد و 3 روز دیگر اعدام خواهد شد. اگر چه پزشک وی گفته است که این خانم اختلال روانی دارد اما قاضی آن را نپذیرفته است . اما با این وجود در رسانه های غربی هیچ خبری از این خانم و حقوق بشر مطرح نمی شود .

رییس جمهور در پاسخ به اینکه آیا مخالف سنگسار هستید یا نه ؟ تصریح کرد : نمی دانم مشکل شما احمدی نژاد است یا خانم سکینه محمدی ؟ اما اصولا درباره ایشان حکم سنگسار مطرح نبوده است و این موضوع از اساس یک خبر ساختگی است . خبر جعلی سنگسار را فردی در آلمان مطرح کرده است و بارها از سوی دستگاه قضایی ایران تکذیب گردید منتهی رسانه های تبلیغاتی آمریکا مدام به این موضوع دامن می زنند در حالی که اگر واقعا به دنبال حقوق بشر هستند نباید تفاوتی بین انسان ها وجود داشته باشد . امروز 53 خانم دیگر آمریکایی در انتظار اعدام هستند که فهرست اسامی آنها را برایتان ارائه می دهم تا شاید کمپین حقوق بشر برای دفاع از آنان نیز در آمریکا به راه بیافتد.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد : شخصا با هر نوع کشتن و اعدام چه از طریق سم به انسان و چه با شوک الکتریکی و یا هر روش دیگری مخالفم .

رییس جمهور خاطر نشان کرد : در بعضی از کشورها فرد را با شمشیر اعدام می کنند که اتفاقا این کشورها با دولت آمریکا ارتباط نزدیکی دارند و خانم کلینتون هم هیچ گاه علیه آنها موضع گیری نمی کنند .

رییس جمهور در پاسخ به اینکه وزیر خارجه آمریکا به نقل از مخالفین دولت ایران نسبت به افزایش نفوذ نیروهای نظامی اظهار نگرانی کرده است ، گفت: این سوال شما بدان معناست که خانم کلینتون از دولت قانونی ایران که به دنبال انتخابات 85 درصدی و با اکثریت قاطع آراء روی کار آمده است حمایت می کند . در اینجا به عنوان یک دوست اطلاع می دهم که این گونه اظهار نظرها به ضرر دولت آمریکاست و از آمریکا چهره ای غیر منطقی ، مخالف دمکراسی و مداخله گر در افکار عمومی نشان می دهد . سپاه و ارتش متعلق به ملت ایران و فرزندان ملت هستند و سخنانی مبنی بر نظامی شدن ایران بدین معناست که 75 میلیون جمعیت ایران نظامی شده است .

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جایگاه ایران در حال تنزل است ، تصریح کرد : اتفاقا امروز جایگاه ملت ایران در همه بخش ها در حال ارتقاء است و کسانی که چنین ادعایی مطرح می کنند باید بدانند که واقعیت ها با سخنان آنها تغییر نمی کند . امروز واقعیت آن است که جایگاه ایران در منطقه و جهان بسیار برجسته و ممتاز است .

رییس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات دولت آمریکا گفت : در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همگان شاهد بودند که بین آقای اوباما و خانم کلینتون در موضوع سیاست خارجی اختلاف وجود داشت اما آیا عجیب نیست که پس از انتخاب آقای اوباما خانم کلینتون به عنوان وزیر خارجه وی منصوب می شود و آیا با چنین شرایطی می توان انتظار داشت که شرایط اصلاح شود .

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه ملت ایران همیشه آماده گفت و گو بوده است ، اظهار داشت : سال گذشته اعلام کردند که در مجمع عمومی سازمان ملل و در حضور رسانه ها با آقای اوباما آماده گفت و گو و مناظره هستند و این فرصت بزرگی برای وی بود و بارها اعلام کرده ایم که سیاست آمریکا در افغانستان اشتباه است و حاضریم نسبت به اصلاح آن کمک کنیم . همه این موضوعات فرصت هایی برای اصلاح رفتار آمریکاست اما متاسفانه الان استفاده نمی شود .

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اظهار نگرانی تونی بلر در حضور رهبران کشورهای عربی نسبت به خطر ایران ، اظهار داشت : تونی بلر باید به خاطر اقداماتی که علیه بشریت انجام داده است ، محاکمه شود نه اینکه بتواند اظهار نظر کند ،‌ وی با دروغ اینکه در عراق سلاح هسته ای وجود دارد آمریکا را وارد باتلاق عراق کرد و به واسطه آن میلیون ها نفر کشته و آواره شدند و امروز کار به جایی رسیده است که به جای اینکه به عنوان جنایتکار محاکمه شود به اظهار نظر می پردازد ، بی تردید اگر کسانی که در عراق جنگ به راه انداختند محاکمه می شدند ، امروز امثال تونی بلر جرات جسارت پیدا نمی کردند.

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره ارتباط ایران و عراق گفت: دو کشور روابط فرهنگی عمیق و دوستانه ای با یکدیگر دارند و از وجود ناامنی در عراق همه بخصوص ایران متضرر می شود. امروز در حالی که نیروهای نظامی آمریکا در عراق حضور دارند ایران را به ایجاد ناامنی متهم می کنند و این نیز از همان معادلات غلطی است که باید اصلاح شود . اگر در عراق دولت قدرتمندی روی کار بیاید به نفع همه خواهد بود دولت آمریکا نباید مانع از روی کار آمدن چنین دولتی باشد آنها متوجه نیستند که روی کار آمدن یک دولت مقتدر و مردمی در درجه اول به نفع آمریکا خواهد بود و می تواند چهره این کشور را در دنیا و در بین افکار عمومی تغییر دهد .

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در ایجاد رابطه با کشورها نگاه به گذشته ندارد اظهار داشت : باید ریشه اصلی مشکلات را شناسایی و مورد بررسی و حل و فصل قرار دهیم .

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دلایل مخالفت ایران و آمریکا خاطر نشان کرد : بالاخره در این خصوص برخی ادعاهایی مطرح می شود که البته درست باشد آنرا می پذیریم اما وقتی آقای بوش در عراق یک میلیون انسان بی گناه را می کشد ، اما هیچ گونه صدایی در آمریکا نسبت به تضییع حقوق بشر شنیده نمی شود و این نشان دهنده تناقض و دوگانگی است و وقتی تناقض باشد سایر ادعاها نیز قابل پذیرفتن نخواهد بود .

دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد : سی سال پیش که صدام به ایران حمله کرد نه بهانه ای با نام حماس حزب الله وجود داشت و نه از بمب اتم خبری بود در آن زمان آمریکا با چه استدلالی از صدام علیه ملت ایران حمایت می کرد . بدیهی است که اگر حتی از کودکان دبستانی نیز سوال شود که آیا مشکل ایران و آمریکا وجود بمب اتم است خواهند گفت که این مساله تنها یک بازی است . ایران قبلا تحت تسلطه آمریکا قرار داشته و امروز چون مستقل شده است آمریکا از آن ناراحت است .

رییس جمهور تصریح کرد : باید به ملت ایران و انتخاب ملت ایران و نظام و قانون اساسی ملت ایران احترام گذاشته شود ملت ایران ملتی بزرگ و آگاه است و برای پیشرفت و آزادی نیازی ندارد خانم کلینتون به عنوان وکیل و وصی ظاهر شود . البته هر چقدر که امثال خانم کلینتون در اوضاع داخلی ایران دخالت می کنند محبوبیت دولت در عرصه داخلی و بین المللی افزایش پیدا می کند ولی این موضوعات مشکلی را درباره خاورمیانه حل نمی کند آنها باید یاد بگیرند که به ملت ها احترام بگذارند .

دکتر احمدی نژاد گفت : در ایران بیشترین مخالفت و انتقاد از دولت انجام می شود و این نشانه ای از دمکراتیک بودن جمهوری اسلامی ایران است . در سراسر خاورمیانه حتی یک کشور پیدا نخواهید کرد که در آن همه آزادانه از دولت انتقاد کنند اما هیچ گاه دولت آمریکا از چنین کشورهایی انتقاد نمی کند .

رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت های آمریکا از فرصت ها به خوبی استفاده نمی کند اظهار داشت : فرصت هایی که ایران در اختیار آمریکا گذاشته است استثنایی است ایران در شرایط برابر حاضر به تفاهم و گفت و گو است اما پاسخ به اعتماد ایران اگر قطعنامه و زورگویی باشد هیچ گونه نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه دولت ایران به حکومت داری با نگاه دولت آمریکا متفاوت است، اظهار داشت : ما در ایران حکومت را برای خدمت به مردم و تامین آسایش و رفاه آنان می خواهیم نظام ایران نظامی سرمایه داری نیست که به دنبال سود حداکثری و تامین منافع شرکت ها و کارخانجات تسلیحاتی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها