احتمال ورود دوباره گرد و غبار همواره مردم استان‌های غربی کشور را نگران می کند هرچند مدتی است این مهمان ناخوانده تاخیر داشته است ، یکی از استان هایی که از این پدیده نامیمون همواره رنج می برد، استان ایلام است. مردم استان ایلام که تاکنون از هر گونه امکانات رفاهی- تفریحی بی‌بهره بوده اند و تنها دلخوشی آنان هوای تازه و لطیف کوهستان است، اکنون از این نعمت خدادادی نیز محروم شده‌اند و با معضلی به نام گردوغبار دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۳۵۳۸۴۰

به گفته مازیار سلیمان‌نژاد، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام زمانی که جهت باد به سمت ایران در حرکت است، جریانات گردوغبار استان‌های جنوبی و غربی از جمله ایلام را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و اثر بروز این پدیده در خسارات فیزیکی، بیولوژیک، اقتصادی و اجتماعی بر مردم استان غلبه می‌کند. وی می‌افزاید: کاهش میدان دید و جلوگیری از نفوذ نور و کاهش تابش اشعه خورشید از جمله خسارات فیزیکی این پدیده است که تاثیر روی گیاهان و کاهش فتوسنتز؛ ایجاد حساسیت‌های تنفسی، ایجاد انواع بیماری‌های گوارشی، پوستی و قلبی، تشدید خسارات ناشی از آفات و بیماری‌های گیاهی را نیز نادیده نباید گرفت. سلیمان‌نژاد می‌افزاید: بروز تصادفات بر اثر کاهش میدان دید، لغو پروازها، کاهش تولید گیاهان؛ افزایش هزینه‌های درمان، مصرف زیاد آب برای شستشوی گردوغبار از جمله خسارات اقتصادی این معضل به‌شمار می‌رود. وی خسارات اجتماعی این پدیده را شامل تعطیلی مدارس، ادارات، افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی، تعطیلی مراکز، بازار و فروش و اختلال در زندگی روزمره شهرندان عنوان می‌کند. سلیمان‌نژاد با اشاره به این‌که بر اساس آمارهای استخراج شده، پیک آلودگی هوا در این استان از سال 86 تاکنون بی‌سابقه بوده و به تمامی فصول سال نیز کشیده شده است، می‌افزاید: مالچ‌پاشی کانون‌های تولید گردوغبار راه‌حل فوری و کوتاه‌مدتی است که مانع از فرسایش ذرات خاک و جابه‌جایی آنها می‌شود؛ البته مالچ‌پاشی موقت است و بعد از چند سال نیاز به تجدید دارد؛ لذا کاشت گونه‌های گیاهی بومی و سازگار با منطقه در کانون‌های تولید گردوغبار راهکار اساسی و بلندمدت رفع این معضل است.

به گفته پرویز رضازاده، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در سال‌های 85 و 86 بیش از 104 و 156 مورد گردوغبار طی سال در کشور مشاهده شده که براساس مطالعات انجام شده تغییر شرایط منطقه بین‌النهرین (کشور عراق در محدوده دجله و فرات) علت اصلی تشدید ناگهانی پدیده گردوغبار است. وی می‌افزاید: تغییر آب رودخانه و کاهش مقدار بارش با رخداد 2 خشکسالی متوالی سبب شده است پایداری خاک بستر رودخانه دجله و فرات کاهش یابد که به همین علت سطح آب دریاچه‌ها و باتلاق‌ها محدود شده و به بستر گردوغبار و تولید گردوخاک برای منطقه تبدیل شده است که در این خصوص استفاده از آب‌های موجود در منطقه با نگاه به توسعه پایدار مهم‌ترین راهکار رفع این معضل است.

یکی از اهالی این شهرستان در گفتگو با مهر می‌گوید: زمانی جنگ جان مردم این خطه را به خطر انداخت که هنوز بقایای تهاجم ارتش بعث هر روز خانواده‌ای را مصیبت زده می‌کند، اما مردم این خطه به عنوان مرزدار و مرزنشین همه را تحمل می‌کنند، اما اضافه شدن این پدیده دیگر قابل تحمل نیست.

علی محمدی ادامه می‌دهد: دیگر برای مردم قصرشیرین این پدیده یک پدیده موقت یا مهمان نیست، بلکه این مهمان دیگر جا خوش کرده و خود میزبان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها