اعمال جریمه‌های وعده داده شده در قبض‌های جدید برق، برخی از مشترکین را در هفته‌های اخیر با قبض‌های نجومی مواجه کرده است. به گزارش «جام‌جم»، در روزهای اخیر بسیاری از مشترکان برق در استان‌های شمالی و تهران در مواجهه با قبض‌های چند ده هزار تومانی و حتی چند‌صد هزار تومانی از خود می‌پرسند مگر چه اتفاقی افتاده که قبض‌ها نسبت به دوره قبل چند برابر شده است. برخی هم تصور می‌کنند حتما اشتباهی رخ داده و امیدوارند که در دروه بعدی، قبض برق آنها اصلاح شود.
کد خبر: ۳۵۲۳۳۳

پاسخ این ابهامات را باید در هشدارهای یکی دو ماه قبل وزیر نیرو و معاون وی جستجو کرد. محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در امور برق اول تیر ماه امسال گفته بود که قرار است از نیمه تیر جریمه‌های سنگینی برای مشترکان پرمصرف برق اعمال شود. به گفته بهزاد، قرار بر این بود که مشترکان پرمصرف از پانزدهم تیرماه 100 درصد جریمه شوند. وی گفته بود: برای شهروندان عادی الگوی مصرف در ماه‌های غیرگرم در مناطق عادی 200 کیلو وات ساعت و در ماه‌های گرم 300 کیلو وات ساعت است، بنابراین افرادی که بیش از این میزان برق مصرف کنند بالای الگوی مصرف خواهند بود و در حقیقت الگوی مصرف را رعایت نکرده‌اند.

وی درباره نحوه جریمه دهک دهم پر مصرف تأکید کرد: قرار شد دهک دهم (ثروتمند پرمصرف) که در مناطق عادی زندگی می‌کنند به طور متوسط برای هر کیلو وات ساعت 26 تومان (میانگین قیمت برق خانگی در کشور 165 ریال است) بپردازند و در بخش محاسبه تعرفه‌های پلکانی نیز با توجه به شدت مصرف آنها این هم به صورت پلکانی افزایش پیدا کند و تا دو برابر این مبلغ یعنی 52 تومان از آنها دریافت شود.

با این حال در روز پانزدهم تیرماه اعلام شد که رئیس‌جمهور اجرای این آیین‌نامه را برای انجام بررسی‌های بیشتر متوقف کرده است، تا این‌که نهایتا در 22 مرداد وزیر نیرو از موافقت رئیس‌جمهور با جریمه مشترکان پرمصرف برق خبر داد که همین مساله ملاک تعیین قیمت برق مشترکان شد. البته نامجو در آن مقطع از احتمال تعویق اجرای این طرح تا تابستان سال آینده و یا همزمان با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد اما صدور قبض‌های سنگین برای برخی از مشترکان پرمصرف در دوره اخیر از اجرای بلافاصله این آیین‌نامه حکایت دارد.

در این میان وزارت نیرو، کولرهای گازی را مهم‌ترین عامل افزایش مصرف برق برخی خانوارها و در نتیجه اعمال جریمه‌های سنگین برای آنها می‌داند، حال آنکه برخی از مشترکانی که با قبض‌های سنگین برق مواجه شده‌اند، می‌گویند اساسا از کولر گازی استفاده نکرده‌اند.

معاون وزیر نیرو در امور برق دیروز در همین رابطه با تایید وجود قبوض برق 200 هزار تومانی برای برخی مشترکان گفت: این قبوض به دلیل مصرف بالای برق بدون محاسبه یارانه اعمال شده است.

محمد بهزاد با اشاره به تقسیم‌بندی پنج‌گانه برای الگوی مصرف برق در کشور به مهر گفت: 5 منطقه نرخ برق در کشور وجود دارد که شامل منطقه عادی، گرم1، گرم2، گرم3 و گرم 4 است. بر این اساس در مناطق عادی که تهران نیز در این دسته قرار می‌گیرد، الگوی مصرف برق در زمستان 200 کیلووات ساعت و در تابستان 300 کیلووات ساعت است.

بنابراین متوسط الگو در مناطق عادی 250 کیلووات ساعت محاسبه می‌شود. وی تصریح کرد: اگر مشترکی کمتر از 250 کیلووات ساعت در ماه، برق مصرف کند، هزینه برق وی به ازای هر کیلووات ساعت 100 ریال است، بنابراین در قبض که دوره‌ای دو ماهه را شامل می‌شود، حداکثر صورتحساب 5 هزار تومان خواهد بود؛ به این معنا که اگر مشترکی در یک دوره(2 ماه) 500 کیلووات برق مصرف کند، باید بابت آن 5 هزار تومان بپردازد.

بهزاد افزود: در قبوض مشترکانی که از 250 کیلووات بالاتر مصرف دارند، علاوه براین‌که میزان مصرف بالا می‌رود، متوسط نرخ نیز افزایش خواهد یافت؛ به نحوی که قیمت برق برای مشترکانی که بین 250 تا 350 کیلووات مصرف دارند، متوسط قیمت برق، 150 ریال بابت هر کیلووات ساعت خواهد بود. معاون وزیر نیرو ادامه داد: مشترکانی که در رنج 600 کیلووات در ماه و 1200 کیلووات در یک دوره(2 ماه)، برق مصرف می‌کنند باید به ازای هر کیلووات ساعت 400 ریال بپردازند، بنابراین صورتحساب چنین مشترکی که 1200 کیلووات در دو ماه مصرف کرده باشد، حدود 48 هزار تومان خواهد شد.

وی به ارائه تسهیلات از سوی وزارت نیرو به مشترکان در استان‌های شمالی اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو برای رفاه حال مشترکان استان‌های شمالی، دستور داده است تا رقم قبض در اقساط طولانی، امهال شود، ضمن این‌که در حال بررسی اطلاعات سازمان هواشناسی است تا با توجه به درجه حرارت و رطوبت ظرف 3 سال گذشته، گیلان و مازندران را از مناطق عادی خارج و در مناطق گرم جای دهد. بهزاد ادامه داد: در صورت نهایی شدن این بررسی و کسب مجوزهای لازم از سوی وزارت نیرو، صورتحساب مشترکان استان‌های شمالی مجدد براساس مناطق گرم صادر خواهد شد و اگر مشترکی، پول بیشتری پرداخت کرده باشد به وی بازپرداخت شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به این سوال که مشترکان تهرانی که نسبت به قبوض خود معترض هستند، باید به کجا مراجعه کنند، گفت: ادارات برق شعبه‌های مختلف شرکت توزیع برق تهران بزرگ در خدمت مردم و آماده بررسی و پاسخگویی به آنها هستند تا اگر نیاز باشد، توضیحات را ارائه دهند و حتی در موارد خاص، امکان پرداخت قبوض به صورت اقساطی نیز وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها