رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی از آغاز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان مقیم خارج از 20 روز آینده خبرداد و پیش‌بینی کرد تا پایان برنامه پنجم رقم سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به 12 میلیارد دلار افزایش یابد. به گزارش مهر، بهروز علیشیری در نشستی خبری به تشریح اقدامات و برنامه‌های آتی سازمان سرمایه‌گذاری پرداخت و گفت: بانک جهانی از سال 84 به بعد با هدف فعالیت بیشتر بخش خصوصی کشورها بر پروژه بهبود فضای کسب و کار متمرکز شد، بر اساس رتبه کسب و کار کشور در شهریورماه سال 88 از 142 در بین 181 کشور به 137 در بین 183 کشور ارتقا یافت.
کد خبر: ۳۵۱۵۱۶

فضای کسب و کار

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با تاکید بر این‌که باید جایگاه کسب و کار کشور 100 رتبه بهبود یابد، تصریح کرد: ایران باید در ردیف 30 کشور اول دنیا در این بخش باشد تا در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق عمل کند، تا زمانی که این فضا بهبود نیابد، حضور در عرصه‌های بین‌المللی توسط بخش خصوصی و سایر بخش‌ها امکان‌پذیر نخواهد شد، ضمن این‌که تا پایان هفته رتبه ایران توسط IFC منتشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق این جهش و رقم شروطی وجود دارد، از جمله این‌که دستگاه‌های تخصصی در بخش‌ها و پروژه‌های زیربنایی مثل سدسازی، جاده، ریل، فرودگاه و غیره از سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم استفاده کنند که در این زمینه تاکنون بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم. علیشیری از دستگاه‌ها درخواست کرد که به طور متوسط 50 میلیارد دلار پروژه توسط هر یک از آنها تعریف شود، یعنی 50 میلیارد دلار پروژه در بخش وزارت نیرو، 50 تا 70 میلیارد دلار پروژه در بخش راه و 20 تا 30 میلیارد دلار در بخش کشاورزی تعریف کنند تا سالانه تا 10 درصد آن را مصوب تلقی کنیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح مقدمات مربوط به تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان مقیم خارج، از اعطای مجوز به این صندوق تا دو ماه آینده خبرداد و با بیان این‌که عملیات ارزی صندوق تحت پوشش قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری قرار دارد، اظهار کرد: از 20 روز دیگر به مدت 2 ماه پذیره‌نویسی این صندوق انجام خواهد شد. وی سقف پذیره‌نویسی این صندوق را 500 میلیون دلار اعلام و پیش‌بینی کرد که در آینده از 5 میلیارد یورو نیز فراتر برود و گفت: صندوق حسابی در کیش باز خواهد کرد، پذیره‌نویسی مستقیما از هر مجرای بانکی به حساب صندوق واریز می‌شود. این صندوق در جذب منابع ارزی ایرانیان خارج از کشور موفق خواهد بود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره پیگیری و رفع مشکلات و موانع کلان در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور گفت: مشکلات عمده صدور پروانه کار برای سرمایه‌گذاری خارجی به وزارت کار و امور اجتماعی باز می‌گردد، در بخش تسهیلات دهی و استفاده از منابع حساب ذخیره ارزی و وام بانکی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی بر رفع مشکلات قانونی مربوط به اخذ مالیات در برخی مناطق ویژه اقتصادی و رفع مشکلات مربوط به استفاده از نام و برندهای خارجی تاکید و اظهار کرد: چهار قانون در مجلس باید اصلاح شود، با مشکلاتی در بخش قانونی نظیر قانون تجارت که بیش از یکسال است، در مجلس قرار دارد، مواجه هستیم.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی افزود: با توجه به این‌که 5 شاخص از شاخص‌های فضای کسب و کار به قوه قضاییه مربوط می‌شود، این دستگاه نیز باید همکاری‌های لازم را با سازمان سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد. یکی دیگر از مشکلات نیز به خلاء بین دارندگان پروژه‌ها در داخل و سرمایه‌گذاران خارجی باز می‌گردد.

وی با تاکید بر این‌که تحریم‌ها هیچ‌گونه تاثیری بر سرمایه‌گذاری خارجی کشور نداشته است، گفت: در تحریم‌ها کشورهای تحریم کننده بازنده هستند و محدودیت‌ها برای آنها ایجاد می‌شود، بخش خصوصی داخلی و خارج تحریم‌پذیر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها