معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولیدات محصولات دامی، شیر و مرغ بیش از اهداف پیش‌بینی شده است، اما در تولید گوشت قرمز از برنامه عقب هستیم. به گزارش خبرنگار ما، سعادت‌الله عباسی دیروز در یک نشست خبری افزود: در بحث گوشت قرمز به لحاظ این که در سال 86 و 87 با پدیده‌هایی چون سرمازدگی و خشکسالی روبه‌رو بودیم، بسیاری از دامدارها به دلیل کمبود علوفه دام‌های مولد خود را راهی کشتارگاه‌ها کردند که همین مساله باعث شد تا تولید گوشت قرمز در سال 88 و 89 با کاهش روبه‌رو شود.
کد خبر: ۳۴۹۱۶۴

وی با اشاره به این که در تولید مرغ و شیر به خودکفایی رسیده‌ایم، گفت: ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ در سال 83 حدود 44 درصد بود که پارسال به 47 درصد رسید و با مذاکراتی که صورت گرفته، برنامه صادرات را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.

عباسی افزود: تولید شیر خام در سال 84، حدود 7 میلیون و 100 هزار تن بود که سال گذشته به 9 میلیون و 500 هزار تن رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال 10 میلیون تن شیر خام تولید شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که با رفع خشکسالی امسال بسیاری از دامداران دام کمتری را به کشتارگاه‌ها فرستادند، گفت: به دلیل کاهش کشتار از سوی دامداران، گوشت قرمز مورد نیاز داخل با مقدار اندکی واردات جبران شد.

وی با اشاره به این که خودکفایی در تولید محصولات اساسی به ویژه بخش دام مهم‌ترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: اجرای طرح‌های اصلاح نژاد، کاهش جمعیت دام‌های کم بازده، افزایش جمعیت دام‌های پربازده، ساماندهی دامداری‌های سنتی، بهسازی امکانات واحدهای سنتی، ارتقای بهره‌وری در واحدهای فعال و ارتقای واحدهای نیمه فعال از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که سبب بهبود جایگاه کشورمان در تولیدات دامی خواهد شد.

عباسی، مقام ایران را در تولید مرغ در آسیا اول دانست و گفت: با وجود تولید مناسب مرغ در کشور به دلیل توزیع نامناسب آن در مقاطعی واردکننده آن بودیم. وی با اشاره بر لزوم همکاری تشکل‌ها و قدرتمند شدن آنها افزود: متاسفانه در حال حاضر هیچ اتحادی بین انجمن تولیدکننده مرغ گوشتی و انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه وجود ندارد و تا زمانی که هماهنگی و اتحاد بوجود نیاید نمی‌توان 17 هزار مرغدار فعال در کشور را سازماندهی کرد.

عباسی تولید گوشت قرمز را در کشور 2 درصد از برنامه عقب دانست و گفت: بالا بودن قیمت نهاده‌ها، عدم تامین آنها، بدهی به بانک‌ها، خشکسالی و بیماری‌های مهم در سال‌های اخیر اتفاق افتاد از عوامل فاصله گرفتن ازهدف پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی همچنین در رابطه با اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: برنامه‌هایی را برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در مرغداری‌ها آغاز کرده‌ایم و با تسهیلاتی که در اختیار مرغداران و دامداران قرار می‌گیرد آنها سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی خود را به روز می‌کنند. به گفته وی 1300 میلیارد تومان برای این کار پیش‌بینی شده است که 900 میلیارد تومان آن برای مرغداری‌ها و بقیه برای دامداری‌ها هزینه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها