نماینده ویژه آمریکا در پی ناکامی برای برگزاری مذاکرات سازش به واشنگتن بازگشت

مذاکرات سازش آغاز نشده، به تعویق افتاد

مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و دولت خودگردان که قرار بود روز سه‌شنبه از سرگرفته شود به دلیل عدم تعهد این رژیم و نارضایتی طرف فلسطینی به تعویق افتاد. به همین دلیل جورج میچل فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه که برای متقاعد کردن تشکیلات خودگردان فلسطین برای ورود به مذاکرات مستقیم با‌ تل‌آویو به منطقه سفر کرده بود بار دیگر ناکام ماند و به واشنگتن بازگشت. تاکنون 2 سال تلاش‌های میانجیگرانه جورج میچل هیچ گونه پیشرفتی درروند سازش نداشته است.
کد خبر: ۳۴۶۱۷۹

روزنامه القدس العربی با اعلام این‌که دیدار جورج میچل با محمود عباس در رام‌الله بدون نتیجه پایان یافت، نوشت:‌ صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین پس از این دیدار در یک نشست مطبوعاتی در رام‌الله گفت که کلید آغاز مذاکرات مستقیم به دست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است. وی افزود: اگر نتانیاهو توقف شهرک‌سازی و پذیرش راه‌حل 2 دولت را اعلام کند، آن‌وقت مذاکرات مستقیم فورا آغاز خواهد شد و این شروط فلسطینی نیست بلکه تعهدات ضروری اسرائیل بر اساس توافق‌های امضا شده است. وی تصریح کرد: ما مخالف مذاکرات مستقیم نیستیم، اما باید این مذاکرات بر اساس دستور کار مشخص و جدول زمانی معین باشد و اسرائیل نیز شهرک‌سازی را بویژه در بیت‌المقدس متوقف کند و اصل دو دولت در مرزهای سال 1967 و تبادل توافقی اراضی را بپذیرد. عریقات اظهار کرد: ما تمام تلاش‌های خود را با روسیه، اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل و نیز برادران عرب ادامه می‌دهیم تا به یک معادله برای از سرگیری مذاکرات جدی و نهایی دارای جدول زمانی مشخص و برنامه معین در خصوص مسائل راه‌حل نهایی دست یابیم و در نهایت با استناد به طرح صلح عربی عمل خواهیم کرد که عقب‌نشینی اسرائیل تا مرزهای سال 1967 و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی و حل و فصل تمامی مسائل نهایی را مقرر کرده است. از سوی دیگر میچل گفت که آمریکا به تحقق صلح بین فلسطین و اسرائیل و نیز صلح فراگیر بین اسرائیل، لبنان و سوریه اعتقاد دارد و ما می‌دانیم که این دیدگاه با تشکیل دولت فلسطین به عنوان بخشی از راه‌حل 2 ‌‌‌دولت محقق خواهد شد.

حرکت در کوچه بن بست

کمیته پیگیری طرح صلح عربی وابسته به اتحادیه عرب در 29 ماه گذشته میلادی با برگزاری مذاکرات مستقیم سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی موافقت کرد، اما تصمیم‌گیری درباره زمان و چگونگی آن را به این تشکیلات واگذار نمود. محمود عباس در آن زمان که از مذاکرات غیر مستقیم هیچ‌گونه حاصلی به‌دست نیاورده بود، گفت تنها تحت فشارهای بین‌المللی است که به مذاکرات مستقیم روی می‌آورد.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال نامه‌ای دولت خودگردان را تهدید کرده بود که اگر به این مذاکرات ملحق نشود روابط خود را درآینده با این تشکیلات قطع خواهد کرد. در چنین شرایطی، بی‌ بی سی به نقل از مسوولان تشکیلات خودگردان از تلاش برای آغاز مذاکرات مستقیم سازش در روزهای آینده خبر داد. بر اساس این گزارش، نبیل ابو ردینه یکی از مقامات دولت خودگردان گفت روزهای آینده تحولات مهمی در باره این مذاکرات رخ خواهد داد. منابع نزدیک به دولت خود گردان می‌گویند عباس به این شرط وارد مذاکرات مستقیم خواهد شد که از دولت‌های غربی تضمینی دراین باره به دست آورد. عباس اخیرا گفته بود تنهادرصورتی وارد این مذاکرات خواهدشد که کمیته چهارجانبه (مرکب از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) با صدور بیانیه‌ای از اسرائیل بخواهد فعالیت‌های شهرک‌سازی را متوقف و ظرف 24 ساعت طرفین به توافقی دست یابند.

مخالفت گروه‌های فلسطینی

عمده گروه‌های فلسطینی مخالف از‌‌سرگیری دوباره این مذاکرات هستند. دراین میان 2 جنبش حماس و جهاد اسلامی اعلام کرده‌اند که این گونه مذاکرات مشروعیت ندارد و طرفین به هر نتیجه‌ای که برسند برای ملت فلسطین قابل قبول واجرا نیست. روز سه‌شنبه نیز خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس یک باردیگر با بیهوده و بی‌نتیجه خواندن مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی تاکید کرد که باید منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی به روال طبیعی خود بازگردانده شود.

مشعل افزود:‌ فلسطین سرزمین ماست و موجودیت اسرائیل در آن هیچ مشروعیتی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها