دادگاه لاهه از اعلام استقلال کوزوو حمایت حقوقی کرده و اعلام کرد استقلال این کشور مطابق با قوانین بین‌المللی است. این در حالی است که صرب‌ها همچنان تاکید می‌کنند هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نخواهند شناخت.
کد خبر: ۳۴۱۶۶۴

به گزارش ایسنا، انتشار خبر به رسمیت شناخته شدن استقلال کوزوو از نظر حقوقی توسط دادگاه لاهه باعث خوشحالی اقلیت آلبانی تبار کوزوو شد. به طوری که بسیاری از آنها در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند و از طرفی رئیس جمهور آنها نیز اظهار داشت این اقدام آخرین بازمانده‌های شک و تردید در خصوص استقلال کوزوو را از میان برد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این حال بوریس تادیچ، رئیس‌جمهور صرب‌ها اظهار داشت: صربستان هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزیر خارجه صرب‌ها نیز از اقلیت صرب‌ تبار که در شمال کوزوو متمرکز شده‌اند درخواست کرد آرامش خود را حفظ کنند.

تادیچ افزود: صربستان هرگز استقلال یک جانبه کوزوو را به رسمیت نخواهد شناخت زیرا معتقد است جدایی یکجانبه و با انگیزه‌های نژادی مطابق با اصول سازمان ملل نیست.

سازمان ملل از حکم دادگاه استقبال کرد و این در حالی بود که روسیه دیگر متحد صرب‌ها اعلام کرد که موضع این کشور در قبال استقلال خودخوانده کوزوو تغییر نکرده است.

سازمان ملل نیز به سهم خود نسبت به هر گونه اقدام تحریک آمیز پس از صدور این حکم هشدار داد و از طرفی اتحادیه اروپا نیز پیشنهاد داد میانجیگر گفتگوها میان صربستان و کوزوو باشد.

هیساشی اووادا، رئیس دادگاه لاهه در صحن شلوغ این دادگاه در لاهه اظهار داشت: با 10 رای موافق در مقابل چهار رای مخالف دادگاه استقلال کوزوو را که در تاریخ 17 فوریه 2008 اعلام شد، به رسمیت می‌شناسد و اعلام می‌کند استقلال این کشور قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌کند.

وی افزود: قوانین بین‌المللی عمومی ممنوعیت و محدودیتی برای اعلام استقلال از سوی یک کشور ندارد.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز از کوزوو و صربستان خواست به سوی آینده اروپایی خود حرکت کنند.

وستروله گفت از تمام مسئولان سیاسی پریشتینا و بلگراد میخواهم در حال حاضر آینده اروپایی را مد نظر قرار دهند و با جدیت به امور همزیستی در کنار هم و در راستای منافع دو کشور بپردازند.

اسپانیا، رومانی، یونان، اسلواکی و قبرس پنج کشور اروپایی هستند که هنوز استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته‌اند.

اسلواکی اعلام کرده است که به رغم رای دیوان دادگاه بین‌المللی درباره تائید اعلام استقلال کوزوو همچنان در موضع قبلی خود خواهد ماند.

وزیر امور خارجه اسلواکی گفت: ما همچنان بر موضع قبلی خود مبنی بر خودداری از به رسمیت شناختن کوزوو پافشاری می‌کنیم.

جمعیت کوزوو نزدیک به دو میلیون نفر است که 90 درصد آنها آلبانیایی تبار‌ها هستند.

پس از این که گفت‌وگوها میان صرب‌ها و آلبانی‌تبارها با میانجیگری سازمان ملل با شکست مواجه شد، کوزوو به طور یک جانبه اعلام استقلال کرد.

پس از جنگ میان جدایی طلبان آلبانیایی کوزوو و نیروهای امنیتی صربستان در سال‌های 1998 تا 1999 که با دخالت نیروی هوایی ناتو به پایان رسید، کوزوو کشور تحت الحمایه سازمان ملل محسوب می‌شود.

صربستان همیشه کوزوو را به عنوان یکی از استان‌های جنوبی خود معرفی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها