وزیر نیرو با تاکید بر این که وزارتخانه‌اش تلاش دارد فرهنگ خاموشی را از برق در کشور حذف کند، تصریح کرد: برای تابستان خاموشی نخواهیم داشت، اما برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است تا مصرف و تولید بخوبی مدیریت شود و از تابستان گرم امسال بخوبی عبور کنیم. به گزارش «جام‌جم» مجید نامجو روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: تابستان امسال تابستانی گر م است. امسال گرما 2 ماه زودتر از سال‌های قبل آغاز شد و به همین دلیل مصرف آب و برق در کشور افزایش یافته است.
کد خبر: ۳۳۸۸۲۴

وی در خصوص دلایل فنی برخی خاموشی‌ها در بعضی نقاط کشور از جمله تهران گفت: مشکلی در زمینه تولید و توزیع برق در کشور وجود ندارد، بلکه به دلیل افزایش بیش از اندازه مصرف برق در برخی نقاط شبکه دچار افت فشار می‌شود و ما مجبور می‌شویم برای آسیب نرسیدن به شبکه منطقه ناشی از مصرف برق در یک نقطه کوچک، برق را قطع کنیم.

وزیر نیرو در خصوص برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای جلوگیری از خاموشی‌ها گفت: خاموشی برنامه‌ریزی شده نداریم بلکه در دولت تدابیری اندیشیده شده که با هماهنگی وزارت صنایع، بخشی از برق مصرفی صنایع را به روزهای کم‌مصرف منتقل کنیم.نامجو در همین حال تاکید کرد: هم‌اکنون سازمان برق کشور با تمام آمادگی توان خود را به کار بسته تا از تابستان گرم عبور موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

وی یکی دیگر از تدابیر وزارتخانه متبوعش را استفاده از نیروگاهی برق آبی با حداکثریت ظرفیت خواند.

وی درباره وضعیت نگران‌کننده مصرف برق کولرهای گازی گفت: استفاده از این نوع کولرها در مناطقی که رطوبت بیشتری دارند، مناسب است و استفاده از آن در مناطقی با رطوبت کم مناسب نیست و توصیه می‌شود مردم خودشان در این باره رعایت کنند.نامجو همچنین درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها و سناریوهای پیشنهادی وزارت نیرو به دولت در زمینه افزایش قیمت آب و برق اظهار کرد: وزارت نیرو سناریوهای خود را به کارگروه تحول اقتصادی ارائه کرده و هم‌اکنون به دلیل ایفای مسوولیت توسط کارگروه در خصوص قانون یارانه‌ها، این وزارتخانه از اعلام پیشنهادهای خود معذور است.

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به این که تصمیمات گرفته شده به گونه‌ای خواهد بود که بر مردم فشاری وارد نشود، پیشنهادهای وزارت نیرو در دست بررسی است و قانون یارانه‌ها در این زمینه از نیمه دوم سال اجرا خواهد شد.

وی پیش‌بینی کرد: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف برق کاهش یابد.وزیر نیرو در پاسخ به سوالی درباره رعایت صرفه‌جویی آب و برق در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی و شناسایی پرمصرف‌ها گفت: در این زمینه چند وزارتخانه از وزارت نیرو تذکر گرفته‌اند و دستگاه‌های دولتی پرمصرف برای ما مشخص هستند؛ اما نمی‌توانیم اسامی آنها را اعلام کنیم. وزیر نیرو در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران، با اشاره به تکلیف اجرای جداسازی کنتورهای آب در قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: براساس تحقیقات به عمل آمده فقط 5 درصد مشترکان مستقر در آپارتمان‌ها می‌توانند از چنین مزیتی بهره‌مند شوند و امکان جداسازی در همه ساختمان‌ها وجود ندارد.

مژدگانی برای پرمصرف‌ها !

پیش از این گفته شده بود 15 تیر ماه روز آغاز اعمال جریمه برای مشترکان پرمصرف برق خواهد بود؛ اما مجید نامجو، وزیر نیرو روز گذشته در پاسخ به سوالی اعلام کرد که این جریمه اجرا نخواهد شد.نامجو دلیل عدم اجرای تصمیم از قبل اعلام شده را تقاضای مستندات آن از سوی رئیس جمهور اعلام کرد و گفت: قرار است رئیس جمهور با جمع‌بندی تمام نظرات کارشناسی، این مجوز را صادر و ابلاغ کند.وزیر نیرو تاکید کرد: این افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف جدای از بحث قانون هدفمندی یارانه‌هاست و وزارت نیرو نیز باید مطابق هرگونه قانون برای اعمال جریمه حرکت کند. طبق اعلام مسوولان ارشد وزارت نیرو 30 درصد برق مصرفی کشور توسط دهک آخر جامعه یعنی دهک دهم که قشر ثروتمند جامعه است، مصرف می‌شود. در حال حاضر در برخی نقاط از جمله شهر تهران به دلیل مصرف بیش از اندازه و فشار به نیروگاه‌ها خاموشی و قطع برق وجود دارد، آیا لازم نیست اهرم جدی‌تری همچون افزایش قیمت اقشار ثروتمند برای جلوگیری از مصارف بی‌رویه این انرژی به کار گرفته شود؟

زیبا اسماعیلی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها