مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار حجم معاملات سه ماه ابتدای امسال بازار سرمایه را 6 هزارو 600 میلیارد تومان با رشد 250 درصدی اعلام کرد و گفت: ارزش بازار سرمایه به 72 هزار میلیارد تومان رسیده است.
کد خبر: ۳۳۷۹۹۶

به گزارش مهر، حسن قالیباف اصل امروز در نشستی خبری به تشریح اقدامات و برنامه های آتی شرکت بورس پرداخت و گفت: بازار سرمایه کشور طی سه ماهه اتدای امسال وضعیت مناسب را شاهد بود و تمام شاخصهای عملکرد بازار سرمایه رو به رشد بوده است.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران افزود: ارزش بازار سرمایه در ابتدای امسال 65 هزار میلیارد تومان بود که در هم اکنون به 72 هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد 10 درصدی را نشان می دهد

وی حجم معاملات سه ماه ابتدای سال 88 در بازار سرمایه را یکهزارو 890 میلیارد تومان که امسال در مدت مشابه به 6 هزارو 600 میلیارد تومان رسیده است، اعلام و بیان کرد: این رقم با رشد 250 درصدی مواجه شده است.

قالیباف اصل شاخص بورس را نشان دهنده بازده سرمایه گذاری در آن دانست و تصریح کرد: در ابتدای امسال شاخص حدود 12 هزارو 500 واحد بود که هم اکنون به 14 هزارو 500 واحد رسیده است، همچنین در این دوره رقم جذب سرمایه گذاری خارجی مطلوب بوده است.

وی کدهای جدید بازار سرمایه را نشان دهنده افزایش متقاضیان ورود به بازار سرمایه دانست و بیان کرد: کدهای صادر شده در سه ماهه ابتدای سال گذشته 19 هزار کد بود و در مدت مشابه امسال 24 هزار کد جدید صادر شده است که رشد 25 درصدی را نشان می دهد.

وی عنوان کرد: از لحاظ عرضه های دولتی نیز وضعیت مناسب بود و امسال 456 میلیارد تومان عرضه دولتی در بازار سرمایه داشتیم که به صورت بلوکی یا خرد عرضه شده است.  

این مقام مسئول در بازار سرمایه افزود: امسال خرید سهامداران حقیقی حدود 2 درصد بیش از فروش آنها بوده است که از نظر مبلغی معادل 46 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی با اشاره به رشد 167 درصدی معاملات خرد در بورس طی سه ماهه ابتدای سال اظهار داشت: میزان نقد شوندگی هم به عنوان یک شاخص رشد خوبی را تجربه کرده است.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه میزان P/E  بازار از 81 5.81 در ابتدای سال به 5.94 مرتبه در پایان سه ماهه نخست سال رسیده است، گفت: تا پایان سال جاری بر اساس برنامه های پذیرش و عرضه شرکتها سهام  12 شرکت در بورس پذیرفته خواهند شد که از این تعداد در سه ماهه ابتدای امسال سه شرکت در بورس پذیرفته شده اند.

وی از تجربه کشور ترکیه برای جذب ناشران جدید در بورس طی برگزاری یک همایش خبرداد و افزود: از مکانیزم آکشن برای بازگشایی نمادها استفاده خواهد شد و این موضوع در سازمان بورس تصویب شد و هم اکنون هم در تالار بورس به اجرا در می آید.

قالیباف اصل افزایش دامنه نوسان را بر توسعه و نقدشوندگی بازار سرمایه تاثیر گذار دانست و با اشاره به پایان رسیدن مقدمات انجام معاملات فیوچرز سهام در سال گذشته و نهایی شدن نرم افزار آن در سال جاری گفت: دیروز دستورالعمل معاملات و پذیرش در سازمان بورس تصویب شد و به زودی وارد فاز اجرایی معاملات فیوچرز سهام خواهیم شد.

وی اجرای اصل 44 از طریق بورس را باعث تنوع صنایع در این بازار عنوان کرد و گفت: در عین حال بازارهای رقیب جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارند به همین دلیل مردم توجه بیشتری به بورس نشان می دهند.
 
به گفته مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار 90 درصد عرضه های دولتی از طریق بورس انجام شده است و آمارها نشان می‌دهد که امسال خرید سهامداران حقیقی حدود 2 درصد بیش از فروش آنها بوده است که از نظر مبلغی معادل 46 میلیارد تومان برآورد می‌شود.
 
وی فرهنگ سازی برای جذب سرمایه‌گذاران، ایجاد تالارهای بورس در شهرستان‌ها، برنامه‌های بازاریابی کارگزاران و غیره را از اقداماتی که باعث جذب مردم و سرمایه گذاران به بورس می شود، عنوان کرد  افزود: از همین طریق سرمایه گذاران به بورس شده اند.
 
قالیباف اصل در خصوص انتشار خبر وثیقه بودن 2 درصد سهام سایپا در روز عرضه گفت: برداشتها این بود که 38 درصد سهام این شرکت در اختیار دولت قرار دارد، به علاوه سازمان خصوصی سازی متعهد شده بود تا سهام در وثیقه را آزاد کند، از همین رو 18 درصد سهام این شرکت در بازار عرضه شد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با بیان اینکه تا پیش از آزادسازی سهام وثیقه، اجازه عرضه سهام داده نشد، تاکید کرد: در جلسه‌ای با شورای رقابت،‌ مقرر شد تا پیش از عرضه سهام توسط سازمان خصوصی سازی، بررسی‌های لازم انجام و امکان عرضه آن بررسی شود.

وی در خصوص کاهش 42 درصدی کارمزدهای معاملات گفت: این تصمیم در سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته شد و شرکت نیز نظر  کارشناسی خود را به سازمان ارسال کرد،‌ زیرا امور اجرایی در اختیار شرکت بورس اوراق بهادار قرار دارد. ‌این تغییر بر روی سودآوری شرکت تاثیر گذاشته است برای تحقق سود پیش بینی شده باید تلاش شود. سود پیش‌بینی شده 45 تومان بود که تاکنون 20 تومان آن پوشش داده شده است.
 
قالیباف اصل با اشاره به پذیرش سهام سه شرکت بیمه دانا، پالایشگاه تبریز و پالایشگاه بندرعباس در بورس گفت: سهام این دو پالایشگاه هنوز در شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سپرده نشده است، این در حالی است که برای عرضه نیازمند سپرده کردن سهام هستیم تا عرضه بدون مشکل انجام شود.
 
وی خاطرنشان کرد: شرکت بیمه دانا برای عرضه سهام در بورس باید بودجه حسابرسی شده امسال و صورتهای مالی حسابرسی شده 88 خود را ارائه کند که پس از آن با گذشت 5 روز سهام این شرکت در بورس عرضه می شود.
 
قالیباف 21 درصد بازار سهام را در اختیار سهامداران حقیقی اعلام کرد و در مورد زیاندهی سهامداران مخابرات در صورت بازگشت ودایع به مردم تصریح کرد: این شرکت در حال حاضر سهامی عام بوده و دارای مجمع و هیئت مدیره است و نمی توان در مورد این شرکت اظهارنظری کرد و این سهامداران شرکت مخابرات هستند که تصمیم گیری می کنند.
 
وی ادامه داد: اگر اختیار قانونی داشته باشند، می توانند این کار را انجام دهند، در امیدنامه شرکت بحث ودایع به روشنی مطرح شده که بر اساس آن ودایع به مشتریان اختصاص دارد.
 
مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار در مورد راه اندازی معاملات آن لاین در بازار سرمایه از امروز  گفت: امروز اولین معامله آن لاین سهام در شرکت کارگزاری مفید و بر روی سهام مخابرات‌ انجام شد که امیدواریم این معاملات به توسعه بازار سرمایه و نقدشوندگی کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها