در نشست سه‌شنبه 25 خرداد شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، نمایندگان 56 کشور عضو تحت فشار و لابی آمریکا بیانیه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رساندند.
کد خبر: ۳۳۷۸۹۷

این بیانیه در حالی صادر شد که موضوع ایران در دستور کار اعلام شده شورای حقوق بشر نبود و طرح این مساله بر‌خلاف آیین‌‌نامه صورت گرفت. به طوری که نمایندگان مصر، پاکستان، نیجریه، کوبا و چین به انتشار این بیانیه اعتراض کردند و طرح آن را خلاف آیین‌نامه اجلاس دانستند.

در این بیانیه که توسط نروژ در مقر شورای حقوق بشر قرائت شد، از ایران خواسته شده تا تعهدات خود در قبال اعلامیه وین و همچنین توصیه ‌نامه‌‌های جامعه بین‌المللی در بررسی دوره‌ای وضعیت حقوق بشر را اجرا کند.

این بیانیه همچنین در حالی صادر شد که چند روز پیش از این شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 1929 را علیه برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده بود. تنظیم و تدوین بیانیه‌ای تازه توسط ایالات متحده آمریکا علیه جمهورى اسلامى ایران در زمینه عدم رعایت آزادى‌ها و حقوق بشر، تنها چند روز پس از تصویب قطعنامه 1929 شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران، نشان از هجمه وسیع محور واشنگتن و بروکسل علیه تهران دارد؛ هجمه‌ای که می‌کوشد تا مرزهای‌های تقابل را هر چه بیشتر توسعه دهد.

تصویب بیانیه‌ها و قطعنامه‌هایی در مورد حقوق بشر و حقوق زنان و کودکان، اعطای جوایز حقوق بشری با رویکردی سیاسی، فشار روی نهادهایی همچون شورای حقوق بشر و دیده‌بان حقوق بشر برای ارائه گزارش‌های جهتدار علیه ایران و دیگر اقدامات ریز و درشت دیگر همه و همه سناریوهایی بوده است که در راستای حفظ فشار سنگین سیاسی با چاشنی تنش و سایش و برای مهار ایران صورت گرفته است.

نگاهی به رویکرد غرب در یک سال اخیر و پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم گویای این امر است که به موازات اعمال فشار بر برنامه هسته‌ای ایران، پرونده حقوق بشر نیز احیا شده است؛ پرونده‌ای که پیش‌بینی می‌شد با به قدرت رسیدن دموکرات‌ها در کاخ سفید دوباره مفتوح شود. چرا که جورج بوش پسر نگاهی متفاوت و افراطی به مسائل امنیتی و نظامی داشت، اما با کنار‌رفتن تیم وی ـ که دنیا را تنها از منظر لوله اسلحه می‌دید ـ نوع رویکرد ایالات متحده نیز دچار تغییرات اساسی شد. به واقع تیم نومحافظه‌‌کار بوش پسر چه به لحاظ رفتاری و چه به لحاظ افکاری اعتقاد چندانی به بارورسازی پروژه‌های حقوق بشری نداشت، اما این روند با به قدرت رسیدن باراک اوبامای دموکرات تغییر یافت. دموکرات‌ها برخلاف جمهوریخواهان همواره با اعمال قدرت نرم در راستای پروژه مهار ایران گام برداشته‌اند.

کارنامه سیاه حقوق‌بشری غرب

نگاهی چند باره بر کارنامه کشورهای غربی، عموما و آمریکا خصوصا، در زمینه حقوق‌بشر می‌تواند هر چه بیشتر در تبیین رویکرد دوگانه آنها پیرامون این مفهوم راهگشا باشد.

ابعاد داخلی و بین‌المللی نقض حقوق‌بشر توسط ایالات متحده چنین نشان می‌دهد که کاخ سفید با ادعای گسترش دموکراسی، حقوق‌بشر، مبارزه با تروریسم، دولت قانون و... به دنبال مشروعیت‌بخشی به اقدامات خود می‌باشد. در حقیقت آمریکا عملکردی دوگانه داشته و آن دسته از کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی را که با منافع سیاسی، اقتصادی و... واشنگتن متضاد بوده، امضا نکرده است.

شاید بر این مبناست که بسیاری معتقدند سیاست‌های آمریکا برای ‌محقق‌ ساختن‌ حقوق‌بشر فاقد آینده‌نگری است. نبود این آینده تا جایی نمود می‌یابد که بی‌توجه به اقدامات یکجانبه‌اش راه را بر مشروعیت و حقانیت نهادها و سازمان‌های بین‌المللی به قیمت تامین منافع و مصالح خویش می‌بندد. طبق‌ گزارش‌ سال‌ 2004 شورای‌ روابط اسلام‌ و آمریکا که‌ مقر آن‌ در واشنگتن‌ است‌، بیشترین‌ تعداد موارد نقض ‌حقوق‌ مدنی‌ مسلمانان‌ در ایالات‌ متحده‌ ثبت ‌شده‌ که‌ نسبت‌ به‌ سال‌ 2003 بیش از 50 درصد افزایش‌ نشان‌ می‌داد. در سال‌ 2003 شکایات‌ مسلمانان‌ علیه‌ نهادهای‌ مجری‌ قانون‌ تنها 7درصد از کل‌ شکایات‌ را تشکیل‌ می‌‌داد در حالی‌که‌ این‌ رقم‌ در سال‌ 2004 به‌ 26 درصد رسیده است. بیشترین‌ افزایش‌ در آمارهای‌ سال‌ 2004 مربوط به‌ بازداشت‌‌های غیرقانونی‌، حبس‌، جستجو و مصادره‌ اموال‌ و بازجویی‌ است‌. در همین سال اقدامات‌ خشونت‌‌آمیز علیه ‌مسلمانان‌ این‌ کشور حدود 70 درصد افزایش‌ یافته‌ است.

جدای از برخورد تبعیض‌آمیز دولت ایالات متحده با اتباع مسلمان خود، این کشور هنوز هم دچار عصبیت‌های نژادپرستانه بوده و حقوق شهروندی شهروندان آمریکایی را نیز نقض می‌کند. در حالی که ایالات متحده خود را پیشرو و سردمدار رعایت حقوق‌بشر در جهان دانسته و همواره با ارائه گزارش‌هایی دیگر کشورها را ناقض حقوق‌بشر در جهان معرفی می‌کند بنا به‌ گزارش‌ سازمان‌ عفو بین‌الملل‌ از هر 9 شهروند آمریکایی‌، در مورد یک‌ نفر پرونده‌‌سازی‌ نژادی‌ صورت‌ گرفته‌ و سازمان‌‌های فدرال‌ و دولتی‌ به‌ بهانه‌ مبارزه‌ با تروریسم‌ از این ‌شیوه‌ تحقیرکننده‌ و تبعیض‌آمیز و البته خطرناک‌ استفاده‌ کرده‌اند. این در حالی است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نوامبر ???? طی قطعنامه‌ای، از بین بردن تمامی اشکال تبعیض را تصویب و اعلام نموده است و رسما ضرورت لغو سریع تمامی اشکال تبعیض را در سراسر جهان و تأمین تفاهم و احترام به حیثیت بشر را تأیید می‌نماید و مقرر می‌دارد که به منظور جلوگیری از تبعیض بر اساس نژاد و رنگ پوست، بویژه در زمینه حقوق مدنی، برخورداری از تمامی حقوق مربوط به تابعیت، تعلیم و تربیت، مذهب، استخدام و اشتغال و... باید کوشش خاص به عمل آید، اما در عمل تبعیض و احساس بدبینی نسبت به اتباع بیگانه در ایالات متحده گسترش یافته است.

مضاف بر این برخی تبعیض‌ها و نگاه رنج‌آور در قبال مهاجران و اتباع دیگر کشورها بویژه در انگلیس و اتحادیه اروپا نشان‌دهنده تبعیض پنهان در این جوامع است. این تبعیض‌ها در موارد متعددی چون درگیری‌های خیابانی مهاجران در حومه‌های شهرهای بزرگ سوئد و فرانسه خود را بارها نشان داده است. دفتر تحقیقات فدرال آمریکا در گزارشی از آمار خشونت‌ها در سال 2007 اعلام کرد که حدود یک میلیون و 41 هزار گزارش جرم و خشونت ثبت شده است که این رقم در مقایسه با سال پیش از خود رشد 9/1 درصدی را نشان می‌‌دهد. همچنین موارد قتل رشد 8/1 درصد و موارد سرقت رشد 2/7درصدی را در مقایسه با سال 2005 نشان می‌‌دهد. از سوی دیگر، سیاه‌‌پوستان آمریکایی شاهد رشد موارد خشونت‌آمیز در حق خود با رشد 23 درصدی در مقایسه با سفیدپوستان و یک قربانی از هر هزار نفر بوده‌اند. در آمریکا در هر 22/2 ثانیه یک جرم واقع می‌‌شود و در هر 9/30 ثانیه یک مورد قتل اتفاق می‌‌افتد و در هر 7/5 ثانیه یک مورد تجاوز به عنف صورت می‌گیرد و در هر 5/1 دقیقه یک فقره سرقت رخ می‌‌دهد. براساس آمار منتشر شده وزارت دادگستری آمریکا در سال 2007 درباره زندانیان، شمار زندانیان آمریکایی در 30 سال گذشته 500 درصد افزایش یافته است. به طوری که در پایان سال 2006 ، 2 میلیون و 260 هزار نفر در زندان‌‌های آمریکا محبوس بودند. جدای از آمریکا کارنامه حقوق‌بشری دیگر متحدان واشنگتن در این سوی آب‌های سرد آتلانتیک و در حوزه اتحادیه اروپایی هم چندان درخشان نیست. سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سال 2010 خود درباره اوضاع حقوق‌بشر در جهان انگشت اتهام خود را به سوی فرانسه نشانه رفت و این کشور را به دلیل نقض حقوق‌بشر در موارد متعدد به باد انتقاد گرفت. فرانسیس پرین، سخنگوی عفو بین‌الملل فرانسه از تصویب لایحه ممنوعیت استفاده از روبند در پارلمان فرانسه انتقاد کرد و گفت که حقوق بین‌الملل بسیار واضح و شفاف است و فرانسه احتمالا با محکومیت دادگاه‌های مختلف در داخل و دادگاه حقوق‌بشر اروپا از خارج مواجه خواهد شد.در گزارش سالانه عفو بین‌الملل همچنین از دولت ایتالیا به دلیل نژادپرستی و از کشورهای غربی به صورت کلی به دلیل ممانعت از بازخواست اسرائیل در مجامع جهانی انتقاد شده است. سازمان عفو بین‌الملل تاکنون بارها به کشورهایی چون انگلیس، آمریکا، سوئد، آلمان و فرانسه در مورد مواردی چون نقض حقوق پناهجویان به بهانه مبارزه با تروریسم، خشونت علیه زنان، همکاری با سیا، استراق سمع در جهت محدودسازی آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان، شکنجه پناهجویان و شرایط بد زندان‌ها انتقاد کرده است، ولی این انتقادات با بی‌توجهی این کشورها همراه شده است. مضاف بر این‌که دولت‌های غربی که با سیطره روی نهادها و رسانه‌های ارتباط جمعی مدیریت افکار عمومی جهان را در ید اختیار خود دارند، همواره نگاهی انتخابی و گزینشی به بازتاب چنین گزارش‌هایی دارند.

ارسلان مرشدی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها