جمعه شب و در دومین دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی، غنا به مصاف اروگوئه خواهد رفت

برزیل ـ هلند؛ لذت تماشای یک فوتبال ناب در قاب تلویزیون

با صعود 8 تیم اسپانیا، آلمان، آرژانتین، برزیل، هلند، غنا، اروگوئه و پاراگوئه به مرحله یک چهارم نهایی، جام جهانی نوزدهم حسابی غربال شد تا دعوای مدعیان در راه فتح جام بالا بگیرد؛ دعوایی که دیگر کوچک و بزرگ و قوی و ضعیف نمی‌شناسد، در راه پیروزشدن و رسیدن به سرمنزل مقصود باید جنگید و از فرصت‌ها استفاده لازم را به‌عمل آورد. نزنی، می‌خوری و این قانون نانوشته فوتبال است. 4 نماینده از آمریکای جنوبی، 3‌نماینده از اروپا و یک نماینده از قاره سیاه، 8 تیم مرحله یک چهارم نهایی را تشکیل می‌دهند؛ مرحله‌ای که درپایان آن 4 تیم دیگر باید چمدان‌هایشان را بسته و با جام وداع کنند؛ دیدارهایی که طی روزهای جمعه و شنبه آینده به تصویر کشیده می‌شود و طبق قرعه غول‌ها در این مرحله به هم خورده‌اند تا در موازنه قوا، برتری به سمت برزیلی‌هایی باشد که در مسیر راهیابی به فینال تنها هلند را پیش روی خود می‌بینند. چرا که در سمت دیگر جدول از بین آلمان، آرژانتین و اسپانیا یکی باید به فینال برسد.
کد خبر: ۳۳۷۸۳۸

 گرچه اسپانیا با عبور از سد پرتغال، در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف پاراگوئه خواهد رفت و کار به نسبت ساده‌تری را برای حضور در مرحله نیمه نهایی پیش روی خود می‌بیند، اما آلمان و آرژانتین باید در جنگی تمام عیار، یکی قربانی صعود دیگری شود تا درمرحله بعد نیز رقیب اسپانیایی شوند که مرحله به مرحله انسجام تیمی‌اش را بازیافته و نویدگر ارائه اسپانیایی رویایی در بازی‌های آینده می‌شوند. در این بین اروگوئه و غنا، خنثی‌ترین بازی جام را در مرحله یک چهارم نهایی جام نوزدهم برگزار خواهند کرد تا تیم پیروز، حریف برنده دیدار برزیل و هلند شود.

کارلوس دونگا سرمربی برزیل با نمایش‌های مقتدرانه اخیر سله سائو از زیر بار انتقادها خارج شده و راحت‌تر از پیش می‌تواند تفکرات خود را در جهت عبور از سد حریفان به قصد راهیابی به فینال طراحی کرده و به اجرا بگذارد. دونگا که مربی حسابگری است، تا اینجای کار نشان داده که بی‌گدار به آب نمی‌زند و از پیش، حساب احتمالات را کرده و تیمش را در زمین آرایش می‌دهد.

هر چند حریف روز جمعه برزیل (دیداری که از ساعت 30/18 آغاز می‌شود) می‌تواند محک اساسی و مناسبی از توانایی‌های فنی دونگا و قدرت برزیل به دست دهد، اما یقینا هلند اگر هوشمندانه عمل کند و سرمربی تیمش (مارویک) آرایش مناسبی از لاله‌های نارنجی را در زمین ارائه کند و وظایف تک تک بازیکنان را به آنان گوشزد کند، می‌تواند با نیفتادن در مثلث برمودای برزیل، این تیم را در راه صعود، به دردسر و چالشی اساسی انداخته و چه بسا سند شکست تیم دونگا را صادر کند.

بی‌شک هلند اگر از سوی نیمکت فنی خود خوب هدایت شود، می‌تواند جلوی پیشرفت برزیل را بگیرد. برای این کار نیز هلند نباید در حفره‌ای بیفتد که شیلی در آن افتاد و غرق شد. این درست که برزیل از قدرت تیمی خوبی برخوردار بوده و بازیکنانش نیز با میدانداری و رهبری کاکا می‌توانند در روزنه‌های دفاعی هر تیمی رسوخ کنند، اما همین برزیل قدرتمند نیز می‌تواند شکار شود.

مهمتر از همه چیز صلابت خط دفاعی برزیل است که به رهبری کاپیتان لوسیو، تسخیر ناپذیر جلوه می‌کند و پشت سر همه اینها نیز یک دروازه‌بان آماده و ششدانگ (خولیو سزار) نقطه اطمینان تیم دونگا شده است تا این یکدستی در تمام خطوط برزیل، طی ادوار جام‌های قبلی نیز به چشم نیامده باشد.

با همه اینها همین تیم قدرتمند برزیل نیز می‌تواند به مخاطره افتاده و به نوعی به بن بست تاکتیکی برسد. کره شمالی در بازی اول تا حدودی این مساله را به تصویر کشید که می‌توان با یک بازی فشرده و پیچیدن به پای برزیلی‌ها، قدرت بازی‌سازی را از آنان گرفت و اجازه نداد نبض سله سائو طبیعی بزند. تصور کنید که تیمی با جایگاه هلند و بازیکنانی شناخته شده چون وسلی اشنایدر، آرین روبن، فان پرسی، فان بومل، فان درفارت، درک کوئیت و... می‌توانند ضمن پرهیز از بازی باز و شناور همیشگی و با جایگیری در نقاط کور و خلاهای دفاعی تیم برزیل بویژه در ضد حملات، ستون دفاعی منظم برزیل را به هم ریخته و شانس خود را برای گلزنی امتحان کنند. تصور کنید اگر هلند بتواند گل اول را بزند، می‌تواند در ضد حملات و با بازیکنان سرعتی خود، خطرات زیادی را روی دروازه برزیل تدارک ببیند.

البته همه اینها تحلیل‌های روی کاغذ است، چرا که اصولا در فوتبال هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و چه بسا یک اشتباه از سوی بازیکنان دوتیم، رویا‌های برزیل و هلند را بر باد دهد.

آفریقا می‌خواهد نفس بکشد

در دیگر بازی مرحله نیمه نهایی که از ساعت 23 روز جمعه آغاز خواهد شد، اروگوئه با غنایی دیدار می‌کند که حالا چشم و چراغ قاره سیاه در جام جهانی است. غنا که تیمی دونده و انرژیک تا به اینجای کار نشان داده است، تیم با تجربه‌ای است که اکثر بازیکنانش با حضور در لیگ‌های اروپایی مجرب هستند و می‌توانند با انرژی مضاعف هواداران آفریقایی خود، هر تیمی را به دردسر بیندازد. گرچه اروگوئه نیز تیم سرد و گرم چشیده‌ای است که نمی‌خواهد فرصت حضور در مرحله نیمه نهایی را به سادگی از دست بدهد. دیگو فورلان مهاجم گلزن اروگوئه همچنان از نقاط اتکای سرمربی تیمش در راه پیروزی به حساب می‌آید که البته در کنار او حضور جوانی دونده و گلزن به نام سوارز می‌تواند تهدید کننده هر تیمی به حساب آید. با توجه به شناختی که از دو تیم می‌رود، این دیدار حتی می‌تواند به وقت اضافه نیز کشیده شود که بطور طبیعی در چنین شرایطی، غنا می‌تواند امیدوار باشد که اروگوئه را نیز به سرنوشت آمریکا دچار کند.

حجت اله اکبرآبادی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها