امروز بیست و نهمین سالگرد شهادت دکتر‌بهشتی و یارانش در هفتم تیرماه سال 60 است. این مناسبت و مسوولیتی که شهید بهشتی در دستگاه قضایی آن زمان داشت، باعث شده است تا هفته اول تیرماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شود. بر‌همین اساس، مسوولان قوه قضاییه امروز، با حضور در بهشت زهرا(س) با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای هفتم تیر تجدید میثاق می‌کنند. دیروز هم در همایش سراسری قوه قضاییه که با‌حضور سران 3 قوه و برخی دیگر از مسوولان عالی‌رتبه کشورمان برگزار شد، به مسائل پیرامون قوه‌قضاییه پرداخته شد. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در این همایش، بخشی از سخنان خود را به بحث مهم مبارزه با مفاسد اقتصادی اختصاص داد و تاکید کرد که قوه قضاییه مقاومت ها را در پرونده مفاسد اقتصادی در هم می شکند. وی با بیان این‌که مبارزه با مفاسد اقتصادی وظیفه ذاتی قوه‌قضاییه است، تأکید کرد: در انجام وظیفه خود در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد و در مقام اجرا،‌ قاطعانه ایستادگی می‌کنیم.
کد خبر: ۳۳۷۱۷۶

به گزارش فارس، آملی لاریجانی با اشاره به کشف برخی سوءاستفاده‌های کلان گفت: حرف‌های سیاسی در این زمینه شنیدنی نیست و در این خصوص نه اسمی را اعلام کرده‌ایم و نه تبلیغی صورت گرفته است اما در میان تمام مدیران ارشد قوه قضاییه، عزم جدی برای مقابله با مفاسد اقتصادی وجود دارد و پرونده‌های متعددی در این زمینه مطرح است و مقاومت‌هایی نیز وجود دارد.

وی یادآور شد: یکی از مسوولان کشور به بنده گفت که در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی کمی مسامحه کنید، اما بنده عرض کردم که این قضیه هیچ وجهی برای مسامحه ندارد و به نفع کل نظام است که قوه قضاییه قاطعانه با مفاسد اقتصادی برخورد کند و بنده این راه را حتی اگر تنها بمانم طی خواهم کرد.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد که مفسدان اقتصادی به جزای اعمال خود خواهند رسید و قطعا اعلام رسمی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

آیت‌الله لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشور یادآور شد: تلاش بسیار گسترده‌ای برای تدوین بخشی از برنامه پنجم که مربوط به قوه قضاییه است، انجام دادیم و آن را به دولت ارسال کردیم اما متأسفانه دیدگاه‌های ما به صورت کامل در نظر گرفته نشد و فقط به صورت زمینه‌ای در کنار برنامه پنجم به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

رئیس قوه قضاییه به همین دلیل ابراز امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی بخشی از برنامه‌ پنجم را که به قوه قضاییه مربوط می‌شود، به صورت کامل و شامل در نظر بگیرد.

آملی لاریجانی به برنامه پنجساله سوم قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: برخی آمار و توقعات در این برنامه فراتر از امکانات قوه قضاییه بود که البته تعدیل شد تا برنامه قابل اجرا باشد و بتوانیم به‌وسیله آن، کاستی‌های خود را بشناسیم و امیدواریم این برنامه بزودی ابلاغ شود.

اطاله دادرسی

آملی‌لاریجانی بسیاری از اظهار نظرها را در زمینه اطاله دادرسی، برداشت شخصی ارزیابی کرد و یادآور شد: با قضاوت شخصی‌ نمی‏توان دستگاه وسیع قضایی را اداره کرد و حتما باید آمار صحیحی داشته باشیم.

وی اطاله دادرسی را موضوع بسیار مهمی خواند و گفت: کار صحیح در این زمینه به پژوهش نیاز دارد که ارکان اطاله دادرسی و کمبود نیروی انسانی بخشی از این مساله است و ترسیم صحیح اطاله دادرسی و میزان آن برای برنامه‌ریزی صحیح در آینده بسیار مهم است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم و مسوولان در ذهنشان این‌گونه شکل گرفته که برخی پرونده‌ها بیش از 4 سال یا تا حد 20 سال طول می‌کشد، گرچه این پرونده‌ها وجود دارد اما نباید چنین مواردی را به عنوان معیار در نظر بگیریم.

رئیس قوه قضاییه همچنین پیشگیری از وقوع جرم را نیازمند کار فراقوه‌ای دانست و تصریح کرد: دستگاه قضایی نمی‌تواند از وقوع جرم پیشگیری کند مگر این‌که قوای مجریه و مقننه همکاری کنند چرا که مثلا اگر قوه مجریه سیاستی اتخاذ کند که دزدی زیاد شود، قوه قضاییه چگونه می‌تواند از وقوع جرم پیشگیری کند.

دخالت دولت در قوه قضاییه، همه خدمات این قوه را از بین می‌برد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که دیگر سخنران این همایش بود نیز گفت: دولت نمی‌تواند به‌واسطه وضع برخی مقررات، حقوق مردم را محدود کند.

لاریجانی افزود: جامعه‌ای عادل است که قوانین آن در جهت به فعلیت رساندن استعدادهای مردم باشد.

وی طرح حجاب و عفاف را در جهت شکوفا ساختن استعدادها عنوان کرد و از این‌که این طرح حدود 5 سال است که خاک می‌خورد و ابلاغ نشده است، انتقاد کرد. لاریجانی تاکید کرد: مبنای کار 3 قوه مجریه، قضاییه و مقننه باید این باشد که چگونه استعدادهای مردم به فعلیت برسد تا همه به کمال ذاتی خود برسند و مسیر برای حرکت عموم در همه زمینه‌ها فراهم باشد.

وی افزود: برای اجرای عدالت باید همگی به یک فهم مشترک از مفهوم عدالت برسیم و باید قانون باشد تا همه در چارچوب آن حرکت کنند.

رئیس قوه مقننه با بیان این‌که اگر عدلیه درست باشد، نابسامانی در بقیه بخش‌ها را می‌توان جبران کرد، افزود: دخالت دولت در قوه قضاییه همه خدمات این قوه را از بین خواهد برد.

لاریجانی تصریح کرد: من چالش بیرونی را برای قوه قضاییه مهم‌تر از چالش درونی می‌دانم زیرا هنوز مزه استقلال قوه قضاییه چشیده نشده است.

رئیس مجلس تصریح کرد: ما باید فضایی را ایجاد کنیم که وقتی قوه قضاییه یک مسوولی را فرا می‌خواند او با افتخار در آنجا حاضر شود نه این‌که مسوول به هزار وسیله توسل پیدا کند که از زیر بار دادگاه فرار کند. ما اگر قوه قضاییه مستقل می‌خواهیم باید چنین فضایی را ایجاد کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مردم از قوه قضاییه امنیت اجتماعی را می‌طلبند و بسیاری از حوادثی که در کشور رخ می‌دهد همانند تجاوز به عنف یا سرقت‌های مسلحانه در حوزه اجتماعی صورت می‌گیرد که مردم به صورت ملموس با آن درگیر هستند.

نماینده مردم قم خاطرنشان کرد: قوه قضاییه باید با جدیت، قاطعیت و با سرعت با این موارد برخورد کند چرا که اگر به عنوان مثال یکی از این جرائم اتفاق افتاد و ما بعد از 2 سال مجرم را مجازات کردیم این دیگر انذار دهنده نیست اما اگر ظرف 2 هفته مجرم به مجازات رسید، بازدارنده است.

نیازمند مجریان عادل برای اجرای قوانین هستیم

رئیس جمهور هم در این همایش، عدالت را مهم‌ترین ماموریت خواند و گفت: توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها و همچنین تنظیم نظارت و برخورد با دست‌اندازی‌ها از جمله مفهوم عدالت است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که باید در جمهوری اسلامی عدالت را بر پا کنیم، خاطرنشان کرد: اولین گام در اجرای عدالت تنظیم قوانین است چرا که اگر قوانین بر پایه عدالت تنظیم نشود مشکلات قابل رفع و رجوع نیست.

احمدی‌نژاد به کثرت قوانین اشاره کرد و گفت: کثرت قوانین موضوع خوبی نیست چرا که باید یک قانون جامع به صدها قانون پر از گریزگاه ترجیح داده ‌شود.

رئیس جمهور گام دوم را اجرای درست دانست و افزود: حتی اگر قانون جامع و کاربردی داشته باشیم، افرادی که درک و اشراف درستی از قانون نداشته باشند، قانون را معطل می‌کنند، به همین دلیل نیازمند مجریان عادلی هستیم که قانون را به درستی اجرا کنند.

وی افزود: ما نیازمند به یک قدرت و دست قوی برای اعمال عدالت و اجرای قوانین و تامین عدالت هستیم که البته این نقش نیز در جمهوری اسلامی ایران به قوه قضایی سپرده شده است.احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که قوه قضاییه تضمین اجرای عدالت و قانون است، تصریح کرد: تنها قوه‌ای که در قانون اساسی به اجرای عدالت ذکر شده، قوه قضاییه است.

رئیس جمهور خطاب به دستگاه قضا گفت: کار شما کار بسیار سنگینی است به همین دلیل ممکن است فردی دچار انحراف و تحت‌تاثیر شیطان قرار بگیرد.

احمدی‌نژاد اجرای عدالت را ماموریت آرمانی و الهی دانست و گفت: دولت با همه توان پشتیبان قضات و دستگاه قضایی خواهد بود چرا که در این زمینه تمامی لوایح قضایی در دولت به سرعت تصویب می‌شود.

وی به افزایش بودجه دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: افزایش بودجه که البته شاید به مقدار نیاز نیز نباشد باعث اطمینان خاطر دستگاه قضایی و قضات می‌شود.

بختیاری، وزیر دادگستری هم پیش از سخنان احمدی‌نژاد گزارشی را از عملکرد وزارتخانه متبوعش ارائه کرد.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور نیز طی سخنانی در همایش سراسری قوه قضاییه به ارائه گزارش کمیسیون بررسی ارتقای امنیت عمومی و مقابله با جرایم سازمان یافته پرداخت.

بیشترین نقض حقوق بشر در آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد

ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه هم که در همایش سراسری قوه قضاییه شرکت کرده بود در حاشیه این همایش در واکنش به ادعاهای مطرح شده در نشست گروه جی هشت علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر نقض حقوق بشر گفت: بالاترین نقض حقوق بشر در آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، رئیسی افزود: اخیرا در شورای حقوق بشر سازمان ملل، گزارش نمایندگان ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ارائه شد و به رغم خواست نظام سلطه و آمریکا و صهیونیست‌ها که سعی می‌کردند محرومیتی علیه ایران مطرح شود، خوشبختانه گزارش ایران مورد تایید قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها