یک هفته با محیط زیست

سازه‌های غیراستاندارد در سواحل

این روزها بحث بر سر ساخت و سازهای خارج از استاندارد در سواحل کشور بویژه در سواحل دریای خزر در بندر کاسپین بالا گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این ساخت و سازها و فعالیت‌های ناسازگار با محیط زیست در سواحل شمالی و جنوب کشور اگرچه در حال انجام است، اما به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پشتوانه علمی ندارد.
کد خبر: ۳۳۵۹۲۶

به این ترتیب به نظر می‌رسد از آنجا که به گفته مسوولان بیش از 70 درصد از آلاینده‌های دریایی بخصوص در منطقه خلیج فارس با منشأ خشکی هستند باید در زمینه‌ پایش و مدیریت یکپارچه سواحل و بهره‌گیری مناسب از منابع و ذخایر و مقابله با آلایندگی‌ها چاره‌اندیشی شود و ضرورت دارد با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی در حوزه دریا و مشخص کردن استانداردهای ملی در فعالیت‌های دریایی همه‌ ارگان‌ها به وظایف و تکالیف خود عمل کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه نبود مدیریت ساخت و ساز در سواحل کشور را یکی از چالش‌های زیست‌محیطی دریایی عنوان می‌کند و معتقد است فعالیت‌های توسعه‌ای که حیاتی و اجتناب‌ناپذیرند، پشتوانه‌های پژوهشی ندارند.

کارشناسان معتقدند مهم‌ترین مشکل در ساخت و ساز اجرای فعالیت‌های ناسازگار بامحیط است، در حالی که باید از فعالیت‌های نوین در ساخت و سازها استفاده شود در شمال و جنوب کشور نواقص زیادی وجود دارد.

در حالی که امروزه بسیاری از کشورهای دنیا از زیبا و تمیز نگه داشتن سواحلشان استفاده کرده و خیل ‌عظیمی توریست را برای تماشا به سواحل خود می‌کشند واقعا چه توجیهی در پس نابودی این همه ارزش زیستی پذیرفتی است.

از سوی دیگر در روزهایی که به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی بحث بر سر حفاظت از منابع تنوع زیستی داغ است، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت نحوه بهره‌برداری از منابع آبزی اعلام می‌کند خاویار قابل استحصال به 7 تن کاهش یافته، در حالی که میزان صید آن روزی 300 تن بوده است و این یک هشدار جدی برای دست‌اندرکاران است که به بهر‌ه‌برداری غیر مسوولانه و بیش از ظرفیت از منابع آبی توجه کنند.

دبیر‌کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی محیط زیست نگرانی خود را در رابطه با کاهش غیر‌قابل توجیه تنوع زیستی در سطح جهان اعلام کرد و گفت: این امر مرگ تدریجی زمین را سبب می‌شود.

از این رو باید برای مقابله و جلوگیری از کاهش تنوع زیستی در سطح جهان اقدامی سریع صورت گیرد. در غیر این صورت تا چند دهه آینده شاهد از بین رفتن حیات کامل در زمین خواهیم بود.

حمیده سادات هاشمی/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها