احتمال دخالت طرف های خارجی و بین المللی در بحران قرقیزستان قوت گرفت

استمداد سازمان ملل برای کمک به حل بحران قرقیزستان

با ادامه بحران قرقیزستان و ناتوانی دولت موقت این کشور در حل آن بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد برای کمک به این کشور به منظور فایق آمدن بر عواقب ناآرامی‌های اخیر در این جمهوری، نیاز به جمع‌آوری 71 میلیون دلار کمک مالی است.به گزارش خبرگزاری «نووستی»، بان‌کی‌مون در مقر این سازمان در نیویورک به خبرنگاران گفت: «در شرایط کنونی دفتر هماهنگی کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل به ریاست جان هولمس ، معاون دبیرکل در حال فراهم‌سازی مقدمات برای ارائه کمک به دولت قرقیزستان است و برای این منظور نیاز فوری به جمع‌آوری 71 میلیون دلار کمک مالی به این جمهوری است.»
کد خبر: ۳۳۵۶۷۲

 این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف جهان در حال رایزنی درخصوص امکان مداخله در حل و فصل بحران سیاسی ـ اجتماعی در قرقیزستان هستند. میروسلاو ینچا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در این خصوص گفت: «بسیاری بر این عقیده‌اند که حضور بین‌المللی در قرقیزستان ضروری است. البته برای این منظور لازم است تا رایزنی‌هایی با کشورهای علاقه‌مند به این مساله صورت گیرد.» به گفته وی، مساله دخالت بین‌المللی در اوضاع داخلی کشورها همواره با مشکلات زیادی همراه بوده و نیاز به رایزنی‌های فراوان با کشورهای منطقه دارد. البته علی‌رغم نتیجه این رایزنی‌ها، این دولت موقت قرقیزستان است که باید درخصوص لزوم این کار تصمیم بگیرد.

درخواست مجدد از روسیه

دولت قرقیزستان روز گذشته یکبار دیگر از روسیه درخواست کرد نیروهای نظامی خود را به منظور حفاظت از تاسیسات راهبردی این جمهوری به قرقیزستان اعزام کند. این اطلاعات از سوی یک مقام بلندپایه در وزارت دفاع روسیه مورد تایید قرار گرفته است. مقامات مسکو فعلا درخصوص این درخواست قرقیزستان تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند. یک مقام آگاه در وزارت دفاع روسیه گفت: «این مساله را تایید می‌کنیم که دولت موقت قرقیزستان درخواست اعزام نیروهای نظامی روسی به منظور حفاظت از تاسیسات راهبردی این کشور را نموده است. ما این درخواست را دریافت کرده‌ایم، ولی تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه هنوز صورت نگرفته است.»

این در حالی است که دمیتری مدودوف، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در مصاحبه با یک خبرگزاری روسی هشدار داد ممکن است درگیری‌های قومی در جنوب قرقیزستان موجب شود تا نیروهایی شبیه به طالبان از این ناآرامی‌ها برای کسب قدرت سوء‌استفاده کنند.

مدودف در این هشدار معنا دار که نوعی تمایل برای دخالت نظامی را تداعی می کند، تصریح کرد: خطرناک‌ترین سناریو زمانی‌ به وجود می‌آید که افراط‌گرایان به قدرت برسند. زمانی‌که افراد اعتماد خود را به مقامات برای برقراری نظم از دست دهند، ما شاهد قرقیزستانی خواهیم بود که در راستای سناریوی افغانستان حرکت می‌کند؛ آن سناریوی دوران طالبان است که برای کشور ما روسیه و کشورهای آسیای مرکزی بسیار خطرناک خواهد بود. در یک اظهارنظر دیگر اسلام کریم‌اف، رئیس‌جمهوری ازبکستان ضمن هشدار درخصوص درگیری‌های اخیر قرقیزستان، تاکید کرد که درگیری‌های مرگبار قومی در قرقیزستان توسط یک طرف سوم تنظیم شده است تا این کشور آسیای مرکزی را به سمت جنگ با ازبکستان سوق دهد. کریم‌اف تاکید کرد: من آنچه در جنوب قرقیزستان رخ داده است را یک درگیری‌ قومی تلقی نمی‌کنم، زیرا ازبک‌ها و قرقیزها دلیلی برای این جنگ ندارند. نه ازبک‌ها و نه قرقیزها مقصران این درگیری‌ها نیستند زیرا این رخدادهای خونین توسط یک طرف سوم سازماندهی شده است.

تهدید آمریکا

در همین رابطه هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری با وزیر امور خارجه دانمارک تاکید کرد که باید از دولت موقت قرقیزستان حمایت شود. وی در این‌باره افزود: سیاست ما و جامعه بین‌المللی در راستای کمک به دولت موقت قرقیزستان برای بازگرداندن آرامش است.

رابرت بلیک، مشاور وزیر خارجه آمریکا در مسائل آسیای مرکزی هم که روز جمعه از اردوگاه‌های آوارگان قرقیزی در مناطق مرزی ازبکستان بازدید کرده، دیروز به قرقیزستان رفت.عظیم‌بیک نظراف معاون رئیس‌جمهور قرقیزستان روز جمعه نسبت به سرنوشت پایگاه ماناس به آمریکا هشدار داد و اعلام کرد که در صورت خودداری واشنگتن از همکاری با بیشکک برای استرداد ماکسیم باقی‌اف پسر رئیس‌جمهور مخلوع قرقیزستان از انگلیس، پایگاه ماناس برچیده می‌شود. آمریکا به بهانه پشتیبانی تدارکاتی نیروهای خود در افغانستان، از سال 2001 پایگاه نظامی در فرودگاه ماناس در حومه بیشکک پایتخت قرقیزستان تاسیس کرده است. آمریکا اعلام کرده در نظر دارد مبلغ 32 میلیون دلار به دولت قرقیزستان کمک مالی کند و وعده داده است تا این مبلغ را در آینده افزایش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها