تب برنزه ‌کردن پوست این روزها به حدی داغ است که افراد دیگر به عاقبت رفتن به اتاقک‌های داغ سولاریوم فکر نمی‌کنند، فقط می‌خواهند رنگ پوستشان تغییر کند، هر چه بادا باد. مسوولان هم هیچ برنامه مشخصی برای کنترل این پدیده اعلام نمی‌کنند. سولاریوم یک دستگاه جدید برای برنزه ‌کردن پوست است که چند سالی است وارد کشور ما شده و در همین مدت کم طرفداران پر و پا قرصی را پیدا کرده است.
کد خبر: ۳۳۵۳۷۳

این دستگاه برنزه ‌کردن پوست شامل تختی است که در دیواره‌های آن لامپ‌های اشعه ماورای بنفش ‌ تعبیه شده و هنگامی که بدن درون این وسیله قرار می‌گیرد، در این دستگاه که حاوی لامپ‌های مشابهی است بسته می‌شود.

در حقیقت اتاقک سولاریوم از یک تشک خورشیدی ساخته شده است که در آن لامپ‌های UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پایین به بدن اشعه تابانده می‌شود.

مجتبی امیری، متخصص پوست و مو در گفتگو با فارس با اشاره به گرایشی که برخی جوانان به برنزه ‌شدن دارند، می‌گوید: برنزه‌ شدن پوست چه به صورت استفاده از دستگاه‌های سولاریوم یا نور آفتاب، زمینه ابتلا به سرطان‌های پوست و نوع خطرناک آن که به ملانوما معروف است را فراهم می‌کند.

به گفته وی، سرطان پوستی ملانوما بر اثر تماس‌های مکرر با اشعه ماورای بنفش خورشید یا بر اثر مواجه‌ شدن با شدت بالای اشعه که در دستگاه‌های سولاریوم به کار می‌رود، اتفاق می‌افتد.

استفاده محدود از سولاریوم در اروپا

این متخصص پوست ادامه می‌دهد: استفاده از سولاریوم که حاوی اشعه‌های A و B است، عوارضی را به دنبال دارد به همین دلیل امروزه کمتر دیده می‌شود جوانان کشورهای غربی از آفتاب یا دستگاه‌های سولاریوم برای برنزه ‌شدن پوست استفاده کنند، اما متاسفانه از زمانی که در آن کشورها مصرف آفتاب و سولاریوم محدود شده، در ایران استفاده از این دستگاه‌ها رایج شده است.

وی عنوان می‌کند: برخی افراد تصور می‌کنند استفاده از دستگاه سولاریوم مضرات نور خورشید را ندارد و اقدام به استفاده از آن می‌کنند؛ این در حالی است که دستگاه‌های برنزه‌ کردن پوست مانند نور خورشید برای پوست مضر هستند.

به گفته امیری، پیری پوست، افزایش چین و چروک‌های پوست و شلی و افتادگی پوست از عوارض استفاده از سولاریوم است که در درازمدت خود را نشان می‌دهد و کسانی که بیشتر در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرند، نسبت به سایرین، 20 سال زودتر گرفتار پیری پوست همچون بروز لکه‌های پوست، کک و مک، کدر شدن پوست، چین و چروک پوست و ضخیم شدن سطح پوست می‌شوند.

کارشناسان پوست بر این باورند که اگر استفاده از سولاریوم در درازمدت ادامه پیدا کند و دفعات تکرار تماس با اشعه UV زیاد شود، اثر تجمع رنگدانه‌ها باعث ایجاد سرطان پوست و قبل از سرطان، باعث از بین رفتن قوام پوست می‌‌شود .

عوارض چشمی خطرناک سولاریوم

امیری می‌افزاید: با توجه به خطراتی که اشعه ماورای بنفش خورشید دارد در برخی کشورها استفاده از این اشعه ممنوع شده است و افراد باید به هنگام شنا بدن خود را بپوشانند.

وی می‌گوید: درخصوص این مساله حتی سازمان بهداشت جهانی استفاده از پوشش بلند و پوشاندن تمام پوست و استفاده از کلاه‌های لبه‌دار و کلاه‌هایی که پشت گردن را نیز بپوشاند برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید توصیه می‌کند.

این متخصص پوست و مو ادامه می‌دهد: متاسفانه سولاریوم در ایران بدون هیچ‌گونه نظارتی به فعالیتش ادامه می‌دهد و زمینه ابتلا به سرطان‌های پوست بویژه ملانوما را فراهم می‌کند و نیز به قرمز شدن پوست، سوختگی‌های پوستی، آسیب‌های عروقی، اختلال ایمنی و عوارض چشمی مانند آسیب قرنیه، شبکیه، ملتحمه یا آسیب توام قرنیه و شبکیه می‌انجامد. این آمار در حالی است که بیشتر مشتریان از عینک‌های ایمنی استفاده می‌کنند اما بازهم گرفتار عوارض آن می‌شوند.

هشدارهای سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی نیز به دلیل عوارض ناخوشایند سولاریوم قوانینی برای کنترل این پدیده تعریف کرده و به چند گروه درباره برنزه‌کردن پوستشان هشدار داده است.

این هشدارها ابتدا متوجه افرادی است که معمولا موهای بور و چشم‌های روشن دارند و اشعه ماورای بنفش، به پوست آنها بیشتر از بقیه آسیب می‌‌رساند.

اما دومین گروه، افراد زیر 18 سال هستند که نباید از دستگاه‌های سولاریوم استفاده کنند یا حمام آفتاب بگیرند و نیز کسانی که کک و مک و خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه‌ آفتاب سوختگی در بچگی و در هر مرحله‌ای از زندگیشان داشته‌اند.

افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنند، باید قبل از برنزه ‌کردن با پزشک معالج‌شان مشورت کنند. همچنین سازمان بهداشت جهانی به زنان توصیه کرده است که در هنگام برنزه‌کردن از لوازم آرایشی استفاده نکنند، زیرا ممکن است اشعه‌ ماورای بنفش برایشان ایجاد حساسیت کند.

به هر تقدیر اگر امروز مدگرایی به حدی رسیده است که فرد حتی از قید سلامت خود هم می‌گذرد و تن به دستگاه سولاریوم می‌دهد در گذشته نیز در برخی کشورها که ادعای فرهنگ و تمدنی درخشان مانند یونان باستان و روم دارند، زن‌ها برای این‌که سفیدتر به نظر برسند، صورتشان را با سرب رنگ می‌‌کردند، تا جایی که حتی به دلیل این کار مسموم می‌شدند.

به نظر می‌رسد متولیان امر با توجه به عوارض شدید سولاریوم باید به طور جدی ممنوعیت استفاده از سولاریوم را در باشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها اعلام کنند و با متخلفان برخوردهای جدی را داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها