بخشنامه ضمانت خانوادگی لغو شد

رئیس کل بانک مرکزی منتفی شدن بخشنامه ضمانت خانوادگی، اخذ مجوز برای برخورد محکم‌تر با متخلفان بازار غیرمتشکل پولی و امحای اسناد غیرضروری بانکی پس از گذشت 10 سال را از مصوبات نشست سه‌شنبه شب شورای پول و اعتبار اعلام کرد. به گزارش مهر، محمود بهمنی سه‌شنبه‌شب پس از برگزاری جلسه شورای پول و اعتبار در جمع خبرنگاران مصوبات نشست سه‌شنبه این شورا را اعلام کرد و گفت: در این جلسه بانک مرکزی گزارشی در مورد بازار غیرمتشکل پولی به شورای پول و اعتبار ارائه کرد.
کد خبر: ۳۳۵۱۱۸

رئیس کل بانک مرکزی از اخذ مجوزی از شورای پول و اعتبار برای نظارت‌ها و برخوردهای محکم‌تر با متخلفان در بازار غیر متشکل پولی و موسساتی که نسبت به اخذ مجوز اقدام نکرده‌اند، خبر داد.

وی همچنین از حذف بند 14 دستورالعمل وصول مطالبات معوق (بخشنامه ضمانت خانوادگی) با توجه به انتقادهایی که نسبت به آن صورت می‌گرفت، سخن گفت و افزود: با اخذ وثایق و تضامین کافی نیازی به چنین بخشنامه‌ای نیست.

بخشنامه ضمانت خانوادگی چه بود؟

در بهمن سال گذشته بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرد که براساس آن، تولیدکنندگان برای اخذ وام باید اعضای خانواده خود را به بانک ببرند تا آنها ضمانت دهند که مطالبات معوق بانکی نداشته باشند. در پی ابلاغ این بخشنامه به بانک‌های تجاری، فعالان بخش خصوصی پیاده‌سازی آن را باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای واحدهای تولیدی در استفاده از تسهیلات بانک‌ها دانستند.

در ادامه یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌های تجاری برای اخذ ضمانت از اعضای خانواده تولیدکنندگان را قفلی جدید بر پای سرمایه‌گذاری‌های صنعتی دانست و گفت: با رئیس کل بانک مرکزی در این مورد مذاکره خواهم کرد.

پس از ابلاغ تصمیم جنجالی بانک مرکزی برای تغییر رویه سیستم بانکی در اخذ ضمانت و کشاندن پای خانواده متقاضیان دریافت تسهیلات به این فرآیند، رئیس کل بانک مرکزی به پارلمان بخش خصوصی فراخوانده شد. در این جلسه که زمستان سال گذشته در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده بود، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های کشور به اعتراض‌های بخش خصوصی در خصوص این بخشنامه پاسخ دادند. محمود بهمنی رقم مطالبات معوق بانک‌ها و تسهیلات بازگردانده نشده را نگران‌کننده اعلام کرده و گفته بود: چاره‌ای نداریم جز این‌که برای اعطای تسهیلات سختگیری بیشتری داشته باشیم.البته بانک مرکزی در پی انتقادات صریح بخش خصوصی یک گام به عقب گذاشت و ابلاغیه موسوم به ضمانت خانوادگی برای دریافت تسهیلات بانکی را اجرای مصوبه هیات وزیران دانست.

در نهایت محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی سه‌شنبه‌شب (25 خردادماه) پس از جلسه شورای پول و اعتبار به میان خبرنگاران آمد و گفت: بند 14 دستورالعمل وصول مطالبات معوق (بخشنامه ضمانت خانوادگی) با توجه به انتقاداتی که نسبت به آن صورت می‌گرفت حذف شد، برهمین اساس با اخذ وثایق و تضامین کافی نیازی به چنین بخشنامه‌ای نیست.

به این ترتیب سرانجام بخشنامه ضمانت خانوادگی برای دریافت تسهیلات بانکی پس از گذشت حدود 6 ماه لغو شد تا خواسته بخش خصوصی کشور هم محقق شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها