هفت شب هفت آسمان

ملاقات هلال ماه با خوشه پروین

فردا صبح سعی کنید زودتر از خواب بیدار شوید. پیش از طلوع خورشید ماه هلال شده صبحگاهی به دیدار خوشه پروین می‌رود. ماه تقریبا ساعت چهار و نیم صبح طلوع می‌کند، و بیش از یک ساعت و نیم تا طلوع خورشید فرصت دارید، تا دیدار ماه با خوشه پروین را که اندکی بالاتر از ماه قرار گرفته را رصد کنید اندکی پایین‌تر از ماه عطارد گریز پای طلوع خواهد کرد که البته دیدن آن شاید چندان راحت نباشد.
کد خبر: ۳۳۳۸۱۳

این بامداد آخرین فرصتی است که می‌توانید هلال پایانی ماه را در آسمان با چشمان غیرمسلح ببینید. ماه پس از این مقارنه زیبا به سوی قرار ملاقات خود با خورشید می‌رود و روزشنبه ساعت 22 به نقطه مقارنه خود رسیده و هلال ماه‌نو متولد می‌شود البته علاقه‌مندان هلال باید تا شب بعد صبر داشته باشند تا در شامگاه 23 خرداد هلال شب اول ماه رجب 1431 قمری را با چشمان غیرمسلح در افق غربی و بلافاصله پس از غروب خورشید رصد کنند.

شامگاه روز سه‌شنبه 25 خردادماه در ادامه سفرش در نزدیکی سیاره زهره قرار می‌گیرد. البته اگر علاقه‌مند به منظره‌ای این‌چنینی هستید می‌توانید دوشنبه شب نیز به آسمان نگاه کنید در این شب ماه حدود 8 درجه در غرب زهر قرار دارد و شب بعد حدود 7 درجه‌ای شرق این سیاره در خشان جای می‌گیرد. این مقارنه جذاب ماه و زهره اگرچه نزدیک‌ترین حالت قرار گرفتن ظاهری این دو جرم در آسمان نسبت به یکدیگر نیست اما به هر حال چشمگیر و مسحورکننده است.

اما ماه که در مداری بیضی شکل زمین را دور می‌زند در سه‌شنبه شب در حضیض مداری خود با زمین قرار می‌گیرد. یعنی نزدیک‌ترین فاصله‌ای که با زمین در طی این دوره مداریش آن را تجربه می‌کند. البته انتظار نداشته باشید این حضیض مداری تاثیر چشمگیری بر ظاهر ماه داشته باشد. مدار بیضی ماه خروج از مرکز بسیار کوچکی دارد که باعث می‌شود تفاوت چشمگیری در اندازه ظاهری ماه به وجود نیاید.

برای کسانی که به ماه علاقه دارند این شب اتفاق دیگری نیز می‌افتد و آن این‌که ماه در نزدیکی خوشه ستاره‌ای کندوی عسل یا M44 قرار میگیرد.

در محیطی تاریک این خوشه به شکل لکه‌ای مه‌آلود با چشمان غیرمسلح نیز دیده می‌شود اما در کنار هلال ماه شاید لازم باشد از دوربین دوچشمی کوچکی برای رصد آن استفاده کنید.

مانند هفته‌های قبل باز هم یادآوری می‌کنم که هفته اول ماه قمری برای کسانی که مایل به رصد جزئیات روی سطح ماه هستند فرصت بسیار مناسبی است که هر شب می‌توانید بخش‌های متفاوتی از ماه و گودال‌های آن را رصد کنید.

مرجان مرادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها