گفتگو با چند فوتبالیست درباره علت عدم صعود ایران به جام جهانی

در جستجوی زمان از دست رفته

کد خبر: ۳۳۳۲۹۷

نکیسا: رفتن به جام جهانی گناه بود!

نیما نکیسا درباره عدم صعود تیم ملی به جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی می‌گوید: اگر ما به این جام می‌رفتیم، گناه بود چون در فوتبال ما کار درست و اصولی انجام نمی‌شود. ما از سرعت ورزش دنیا عقب هستیم. اگر هم به جام جهانی می‌رفتیم،به خاطر کار علمی نبود و فقط به خاطر بضاعت و توانایی‌های شخصی بازیکنان ما بود، همان‌طور که در گذشته بازیکنانی مثل عابدزاده، دایی، خداداد و خاکپور در جام‌جهانی 1998 و پروین و حجازی در سال‌های دور باعث صعود ایران به جام‌جهانی شدند. ما به صورت علمی و آکادمیک کار نمی‌کنیم. هر ایرانی دوست دارد تیمش را در جام جهانی ببیند و غیبت ایران باعث افسوس همه ایرانی‌ها شد که چرا در این رویداد مهم نیستند. ما توان صعود به جام‌جهانی را داشتیم، اما نرفتیم. وی درخصوص بهترین خاطره‌اش از جام‌جهانی می‌گوید: همیشه گفته‌‌ام بازی کردن مقابل یوگسلاوی برای من یک روز مهم و تاریخی بود که در دوران ورزشی‌ام ثبت شد، اما پیروزی مقابل آمریکا یک افتخار بزرگ و تاریخی بود که بهترین خاطره‌ام شد.

دروازه‌بان ایران در جام‌جهانی 1998 فرانسه بدترین خاطره‌اش را این‌گونه تعریف می‌کند: باخت به آلمان به‌رغم تلاش زیادی که داشتیم، بدترین خاطره‌‌ام بود. شرایط اردویی، بچه‌ها را خسته کرده بود. ما 80 روز در یک کمپ دربسته و شرایط محدود بودیم، وگرنه می‌توانستیم آلمان را اذیت کنیم.وی درباره تیم‌های فینالیست و قهرمان جام‌جهانی امسال می‌گوید: احساسم این است که برزیل و اسپانیا اگر در مراحل پایین‌تر به هم نخورند، به فینال می‌رسند. کار خیلی سخت است، اما فکر می‌کنم اسپانیا قهرمان می‌شود. نکیسا در مورد تیم و پدیده مسابقات امسال می‌افزاید: صربستان از اروپا می‌تواند پدیده شود. کره شمالی هم از آسیا صعودکرده و تیم مجهولی است و می‌تواند پدیده جام لقب بگیرد. اگر لیونل مسی به مسابقات برسد، وزنه بزرگی برای آرژانتین است و تمام تیم‌ها روی او حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. مسی، پدیده جام‌جهانی 2010 خواهد بود.

میرزاپور: ضرر کردیم

ابراهیم میرزاپور دروازه‌بان باتجربه سایپا درباره نرفتن تیم ملی به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی می‌گوید: نرفتن تیم ملی به جام جهانی برای فوتبال هر کشوری ضررهای بسیاری دارد. اگر به جام جهانی صعود می‌کردیم، مانند سال 2006چند بازیکن ما به اروپا ترانسفر می‌شدند و یک موفقیت بزرگ برای فوتبال ما بود. احساس می‌کنم با این غیبت، از فوتبال دنیا عقب افتادیم و اگر به جام جهانی صعود می‌‌کردیم، فوتبال ما پیشرفت خوبی می‌کرد. من هم مانند تمام ایرانی‌ها از این اتفاق ناراحت شدم، چون آرزوی هر ایرانی است که تیم کشورش را در جام جهانی ببیند. حیف بود که این شور و اشتیاق از ایرانی‌ها گرفته شود.

وی درباره این که تیم ما توانمندی حضور در جام جهانی را داشت یا نه، می‌گوید: فوتبال ما در این چند ساله تغییرات زیادی در کادر فنی تیم ملی داشت و اگر تیم ملی ایران دارای ثبات بود، شایستگی حضور در جام جهانی را داشتیم. تیم‌هایی مثل نیوزیلند و کره شمالی به جام جهانی رفتند، اما مشکلاتی داشتیم که نتوانستیم به این تورنمنت بزرگ برویم. ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی بهتر و مدیریت قوی و حمایت از سرمربی تیم ملی به جام جهانی بعدی برویم.

بهترین خاطره میرزاپور از حضور در جام جهانی هم چنین است: بازی کردن مقابل تیم‌های مطرح دنیا آرزوی هر فوتبالیست ایرانی است. بازی مقابل پرتغال و مکزیک برایم خاطره‌انگیز و جالب بود.

بدترین خاطره دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی 2006 آلمان هم جالب است: فکر کنم عدم صعود به دور بعدی مسابقات، بدترین خاطره‌ام بود. ما شایستگی‌ صعود به دور دوم را داشتیم، اما با بدشانسی نتوانستیم به دور بعدی مسابقات صعود کنیم.

او درباره تیم‌های فینالیست و قهرمان جام جهانی 2010 هم می‌گوید: همه تیم‌ها قوی شده‌اند و کار سخت است. اسپانیا و آرژانتین اگر در مراحل پایین‌تر به هم نخورند، فینالیست می‌شوند. البته انگلیس و برزیل هم می‌توانند به فینال برسند. به نظر من اسپانیا قهرمان می‌شود.

میرزاپور درخصوص تیم و بازیکن پدیده جام‌جهانی امسال هم می‌افزاید: تیم‌های آفریقایی می‌توانند پدیده مسابقات امسال باشند که بستگی به شرایط آنها هنگام بازی‌ها دارد. الجزایر و آفریقای جنوبی ناشناخته‌اند و می‌توانند پدیده شوند. میلیتو، مهاجم تیم ملی آرژانتین هم فصل خوبی با اینترمیلان داشت و می‌تواند پدیده جام‌جهانی 2010 باشد.

معدنچی: فقط غصه می‌خوریم

مهرزاد معدنچی در مورد صعود نکردن تیم ملی به جام جهانی می‌گوید: «فکر می‌کنم در بازی آخرمان مقابل کره جنوبی، وقتی که نتیجه نگرفتیم و به جام جهانی نرفتیم، لحظات خیلی سختی بود و روز به روز که به شروع جام جهانی نزدیک می‌شویم، هضم آن برایمان سخت‌تر می‌شود، چون جام جهانی برای هر فوتبالیستی مهم است و دوست دارد در این تورنمنت بزرگ بازی کند. صعود نکردن ایران به جام جهانی خیلی ناراحت‌کننده بود و برای من هم خیلی بد شد، چون اگر به این مسابقات می‌رفتم، می‌توانستم برای دومین بار در جام جهانی بازی کنم. حالا هم جز غصه خوردن کاری نمی‌شود کرد».

وقتی از او می‌پرسیم تیم ما پتانسیل صعود به جام جهانی را داشت یا نه، می‌گوید: بله. ما تیم خیلی خوبی داشتیم، اما برخی اشتباهات و بدشانسی‌ها باعث شد به این جام نرویم. به هر حال وقتی یک تیم نتیجه نمی‌گیرد، شاید فکر کنیم بعضی‌ها مقصر هستند، اما همه مقصریم. حق ما بود که به جام جهانی برویم چون تیم خیلی خوبی داشتیم و ضعیف‌تر از کره شمالی نبودیم.

هافبک تیم الاهلی امارات در مورد بهترین خاطره‌‌اش از جام جهانی می‌گوید: من مقابل پرتغال بازی کردم. آن زمان 4 سال جوان‌تر بودم و سن کمتری داشتم، اما تجربه خیلی خوبی بود زیرا پرتغال تیم خیلی قوی و خوبی بود و تا دقیقه 60 که گل اول را خوردیم هم خوب کار کردیم.

او درباره بدترین خاطره اش می‌گوید: فوتبال ما طوری است که فقط حضورمان در جام جهانی مهم است و شکست در این بازی‌ها نمی‌تواند تلخ باشد، چون فقط به شرکت در جام جهانی قانع هستیم، خاطره تلخی هم در جام جهانی نداشتم.

او درباره فینالیست‌های امسال و قهرمان جام جهانی 2010 هم می‌گوید: فاصله تیم‌ها خیلی به هم نزدیک شده و برزیل، آرژانتین و انگلیس خیلی قوی هستند و نمی‌شود پیش‌بینی کرد، ولی این تیم‌ها جزو تیم‌های قدرتمند جام جهانی 2010 محسوب می‌شوند، دوست دارم برزیل قهرمان شود، اما کار راحتی ندارد.

معدنچی در مورد این که کدام تیم و بازیکن پدیده جام جهانی امسال می‌شوند، می‌گوید: 4 سال قبل کریستیانو رونالدو تجربه الان را نداشت، مسی هم اگر به این مسابقات برسد، پدیده جام جهانی خواهد بود. فکر می‌کنم اسپانیا هم تیمی است که پدیده مسابقات خواهد بود.

رضایی: افسوس برای تمام ایرانیان

رحمان رضایی، مدافع سابق تیم ملی درباره نرفتن تیم ملی به جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی می‌گوید: وقتی نرفتن ما قطعی شد، احساس خیلی بدی داشتم. این اتفاق افسوس تمام ایرانیان در سراسر دنیا را به همراه داشت که چرا تیم‌ ما در آفریقای جنوبی نیست، اما حسرت خوردن فایده‌ای ندارد، هرچند جز حسرت خوردن کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم. الان به این مساله فکر می‌کنیم که چرا ما نیستیم و چرا کره‌شمالی هست؟ چرا ما باید از تلویزیون این رویداد بزرگ را تماشا کنیم، اما تیمی مثل کره شمالی که از نظر کلاس فوتبال خیلی پایین‌تر از ایران است، باید در این تورنمنت بزرگ فوتبال شرکت کند. باید فوتبال ما درست شود تا این حسرت‌ها دیگر نباشد و بتوانیم در هر دوره از جام‌جهانی حضوریابیم.

وی درخصوص این که آیا فوتبال ما پتانسیل حضور در جام‌جهانی را داشت یا نه،‌ می‌گوید: صددرصد توان حضور در این مسابقات را داشتیم و قطعا بالاتر از کره‌شمالی بودیم و باید به این مسابقات می‌رفتیم. کلاس فوتبال ما خیلی بالاتر از این حرف‌هاست و حالا فقط باید افسوس بخوریم که چرا به جام جهانی نرفتیم. ما باید یکی از تیم‌های صعودکننده از قاره آسیا می‌بودیم. دلایل زیادی برای عدم صعود ما به جام‌جهانی وجود دارد و در این مدت همه آنهایی که عاشق فوتبال هستند، لمس کرده‌اند که نرفتن به جام‌جهانی چقدر سخت است، اما در این روزها که تیم‌های شرکت‌کننده، یکی‌یکی وارد آفریقای جنوبی می‌شوند، حسرت ما بیشتر از قبل می‌شود.

او در ادامه می گوید: از حضور در جام‌جهانی 2006 آلمان خاطرات خوشی نداشتیم، چون تیم ما مشکلات داخلی داشت و تیم ملی تحت تاثیر این مشکلات قرار گرفت اما همین که در این مسابقات بازی کردیم خوب بود. ما جلوی پرتغال که تیم صاحب نامی بود هم خوب کار کردیم و حتی موقعیت گلزنی داشتیم. به نظرم ما مقابل پرتغال خیلی خوب بودیم، اما بهترین خاطره‌ام مربوط به دور مقدماتی مسابقات است و گلی که به کره شمالی زدم و 3 امتیاز حساس گرفتیم تا راه صعود ما به جام‌ جهانی هموارتر شود.

او درباره بدترین خاطره یادآور می‌شود: خاطره بدی ندارم، اما باید حداقل یک بازی را می‌بردیم، ولی نتوانستیم این کار را بکنیم. برای من باورکردنی و قابل درک نبود که چرا نتوانستیم یک بازی از 3 بازی خودمان را در جام جهانی 2006 آلمان ببریم. من روی این موضوع خیلی فکر کردم و به نتیجه‌ای نرسیدم. با آن تیم خودم انتظار داشتم که حداقل یک بازی را ببریم و با دست پر به ایران برگردیم.

مدافع ثابت تیم ملی در جام جهانی 2006 آلمان درباره تیم‌های فینالیست و قهرمان جام جهانی 2010 می‌گوید: امسال باید بازی‌های بسیار زیبایی را شاهد باشیم، چون قدرت‌های فوتبال در دنیا به هم نزدیک شده‌اند، اما تمرکز همه روی برزیل و اسپانیاست که از نظر کلاس و سطح تاکتیکی و فنی در حال حاضر جزو بهترین‌های جهان هستند و فکر می‌کنم این دو تیم به فینال برسند. پیش‌بینی قهرمان جام هم خیلی سخت است، اما فکر می‌کنم برزیل قهرمان این دوره شود.

رضایی درخصوص تیم و بازیکن پدیده امسال هم می‌گوید: اصلا نمی‌توانم بگویم کدام تیم پدیده می‌شود، چون شناخت کافی از تیم‌های حاضر در جام جهانی امسال را ندارم، اما فکر می‌کنم ساحل عاج بتواند پدیده مسابقات شود. مایکون، مدافع تیم ملی برزیل هم می‌‌تواند جزو بهترین‌ها ‌و پدیده جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی شود. البته این‌ها نظر شخصی من است و قطعا بازیکنان زیادی هستند که آماده درخشش در جام جهانی‌اند تا در دنیای فوتبال مطرح شوند.

گل‌‌محمدی: سردرگم بودیم

یحیی گل‌محمدی، کاپیتان سابق تیم ملی درباره دلایل عدم صعود تیم ملی به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی می‌گوید: ما برنامه‌ریزی درستی نداشتیم و سردرگم بودیم. در انتخاب مربی مشکل داشتیم و خیلی راحت می‌توانستیم به عنوان تیم اول و سرگروه به این مسابقات صعود کنیم، اما بی‌تجربگی فدراسیون فوتبال و انتخاب‌های نادرست و عدم ثبات مربیان باعث شد نتوانیم به جام جهانی 2010 صعود کنیم. البته از نظر بازیکن کارآمد و سطح بالا هم در تنگنا بودیم و بازیکنانی نداشتیم که بتوانند بار تیم ملی را به دوش بکشند. حق‌مان نبود که به جام جهانی آفریقای جنوبی برویم و این اتفاق شاید تلنگری باشد برای فوتبال ما تا با آینده‌نگری بیشتری کار کنیم و برای دوره‌های بعد عملکرد بهتری داشته باشیم. در مجموع تمام افرادی که به نوعی در تیم ملی نقش داشتند، ضعیف بودند.

وی در مورد این که آیا پتانسیل صعود به جام جهانی را داشتیم یا نه، می‌گوید: مجموعه کل تیم و امکانات و برنامه‌ریزی که داریم، با کره جنوبی، ژاپن و عربستان قابل مقایسه نیست. به لحاظ امکانات آنها از ما خیلی پیشرفته‌تر هستند و ما نیاز به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت داریم که آنها در گذشته داشته‌اند و الان نتیجه‌اش را می‌گیرند، ولی ما برنامه‌ریزی نداشتیم. تیم ملی ایران همواره بازیکنان خوبی داشته و دارد و اگر 3 دوره در جام جهانی شرکت کردیم، به خاطر حضور بازیکنان خوب بوده است. فوتبال ما برنامه‌ریزی طولانی‌مدت می‌خواهد تا موفق شود.

بهترین خاطره کاپیتان سابق تیم ملی از حضور در جام جهانی همراه با افتخار است: مسلما بهترین خاطره من گلزنی مقابل مکزیک بود که گل مساوی را زدم. لحظه خیلی خوبی بود و احساس فوق‌العاده‌ای داشتم که نمی‌توانم آن را تعریف کنم. یکی از قشنگ‌ترین لحظات زندگی‌ام بود.

و بدترین خاطره یحیی: لحظه‌ای که ما گل دوم را از مکزیک خوردیم، بدترین خاطره‌ام از جام‌جهانی بود. اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که به این راحتی گل بخوریم، اما برخی اشتباهات زنجیره‌ای باعث شد خیلی راحت خودمان یک گل تقدیم حریف کنیم که باورش خیلی سخت بود.

او درباره تیم‌های فینالیست و قهرمان این دوره می‌گوید: برزیل، اسپانیا، فرانسه و آرژانتین شانس زیادی برای حضور در فینال دارند. فکر کنم اگر آرژانتین بدشانس نباشد، از بین آرژانتین و برزیل یکی قهرمان خواهد شد.

گل‌محمدی در مورد تیم و بازیکن پدیده جام‌جهانی 2010 هم می‌گوید: فکر کنم غنا موقعیت خیلی خوبی دارد تا پدیده مسابقات شود. شاید استرالیا هم چشم‌ها را به خودش خیره کند. از نظر من میلیتو، مهاجم تیم ملی آرژانتین که فصل بسیار خوب و رویایی با اینترمیلان داشت هم می‌تواند پدیده جام‌جهانی امسال شود.

تیموریان: برایم یک کابوس بود

آندرانیک تیموریان، هافبک ملی‌پوش فولام در مورد احساسی که بعد از حذف تیم ملی ایران از جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی داشت، می‌گوید: لحظات خیلی بدی بود. برای من مثل یک کابوس گذشت و اصلا باور نمی کردم به این راحتی بلیت حضور در آفریقای جنوبی را از دست بدهیم و آن بلیت را به کره شمالی دادند تا در جام‌جهانی شرکت کند. برای من از همه سخت‌تر بود، چون فصل خوبی در فولام نداشتم و این جام‌جهانی می‌توانست دوباره مرا احیا کند و به سطح اول فوتبال اروپا برگرداند، اما متاسفانه این شانس و فرصت بسیار بزرگ را از دست دادیم. می‌دانم که تمام مردم ایران از این اتفاق ناراحت شدند، اما ناراحتی و حسرت ما وقتی بیشتر می‌شود که این بازی‌ها را از تلویزیون ببینیم.

وی در مورد این که آیا پتانسیل صعود به جام‌جهانی را داشتیم یا نه، می‌گوید: قطعا این توانمندی را داشتیم چون تیم ما به لحاظ بازیکنان و کلاس بازی، خیلی فراتر از تیم‌هایی مثل کره شمالی است، ولی متاسفانه در آن مقطع مشکلاتی پیش آمد که نتوانستیم به جام‌جهانی صعود کنیم. امیدوارم برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم تا بتوانیم در دوره‌های بعدی جام‌جهانی شرکت کنیم و بزرگ‌ترین رویداد دنیا را براحتی از دست ندهیم.

بهترین خاطره آندرانیک از حضور در جام‌جهانی هم چنین است: حضور در جام‌جهانی 2006 آلمان بزرگ‌ترین اتفاق زندگی من بود. قبل از آن در ابومسلم بازی می‌کردم، اما برانکو در جام‌جهانی مرا در ترکیب اصلی تیم ملی گذاشت. خوب می‌دانستم که شانس بسیار بزرگی به من داده شده و از این فرصت به بهترین شکل استفاده کردم و با نمایش خوبی که در مسابقات داشتم، پیشنهادات خوبی برایم رسید و در نهایت راهی لیگ انگلیس شدم.

و بدترین خاطره تیموریان: این‌که نتوانستیم در جام‌جهانی آلمان یک بازی را ببریم، خیلی بد بود. من فکر می‌کنم حداقل یک پیروزی در این مسابقات حق تیم ما بود، اما نتوانستیم به آن چیزی که لیاقتش را داشتیم، برسیم.

او در مورد تیم‌های فینالیست و قهرمان جام‌جهانی 2010 هم می‌گوید: کار خیلی سختی است که در این باره صحبت کنیم، اما فکر می‌کنم انگلیس، اسپانیا، برزیل و آرژانتین شانس صعود به فینال را دارند. آرژانتین اگر بدشانس نباشد، می‌تواند قهرمان شود.

تیموریان در مورد تیم و بازیکن پدیده مسابقات هم اضافه می‌کند: فکر می‌کنم تیم‌های آفریقایی امسال شگفتی بیافرینند و غنا و آفریقای جنوبی می‌توانند پدیده مسابقات شوند. در بین بازیکنان هم میلیتو از آرژانتین می‌تواند پدیده جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی شود.

مهدی نوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها