بازار داغ نمایش رادیویی در تابستان

در کنار تلویزیون که تلاش می‌کند برنامه‌های متنوع و جذابی برای ایام تابستان فراهم کند، رادیو هم می‌کوشد روزهای گرم تابستان را با برنامه‌های شنیدنی، دل‌انگیزتر کند و یکی از حوزه‌هایی که در رادیو بسیار مورد توجه است، برنامه‌های نمایشی این رسانه است. دیروز محمود زنده‌نام، رئیس مرکز هنرهای نمایشی رادیو روبه‌روی اصحاب رسانه‌های مختلف نشست و درباره ویژه نمایش‌های تابستانی این مرکز و آخرین اقدامات انجام شده و نیز آثار تولید شده در این زمینه صحبت کرد. وی از راه‌اندازی 7 گروه نمایشی در ساختار جدید خبر داد و گفت: غیر از باکس‌ها و تعهداتی که به شبکه‌های رادیویی داریم، نمایش‌های رادیویی قابل توجهی براساس متون اقتباسی یا اورژینال تولید شده است.
کد خبر: ۳۳۳۲۲۳

زنده‌نام درباره تولیدات رادیو نمایش گفت: تقریبا 400 قسمت نمایش طنز کوتاه و نیز شاهکارهای نمایشی روسیه آماده شده است، همچنین برنامه دریچه‌ای به جهان نمایش با استفاده از آثار نمایشی آرشیو رادیو و نیز نمایش‌های چندقسمتی در قالب یک نمایش آماده شده تا شنونده در یک برنامه بتواند شاهکارهای ادبی جهان را بشنود. از درام‌نویسان مطرح جهان هم مجموعه 250 قسمتی آماده پخش شده است.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی درباره متون آماده شده برای تولید نمایش رادیویی هم گفت: تاکنون متن 500 ساعت نمایش رادیویی آماده شده است و شاهکارهای ادبیات جهان نیز در ادامه سری‌های قبلی در 200 قسمت تولید شده است. «چکاد» هم نام برنامه‌ای است که با موضوع شاهنامه در 120 قسمت 30 دقیقه‌ای آماده پخش شده است.

برنامه کوچه‌های بی‌صدا هم درباره محله قدیمی تهران در 100 قسمت مرحله تحقیق و نگارش را سپری می‌کند. یک مجموعه پلیسی نیز در 60 قسمت در حال تولید داریم.

وی افزود:‌ درباره علما و شعرای بزرگ اسلام نیز مجموعه‌ای داریم که در مرحله تحقیق و نگارش است که رو به پایان است. برنامه‌ای نیز درباره توابین ویژه محرم داریم که در 30 قسمت 30 دقیقه‌ای تولید می‌شود.

«سرداران دلیر» نیز نام مجموعه‌ای درباره دفاع مقدس است که در 52 قسمت به زندگی شهدای دفاع مقدس و رزمندگان و سردارانی که جان خود را در مسیر دفاع از ایران فدا کردند می‌پردازد که از جمله آنها می‌توان به شهید همت، بابایی و باکری اشاره کرد.

توجه بیشتر به کودکان و نوجوانان

زنده‌نام همچنین درباره برنامه‌های تابستانی رادیو نمایش گفت: برنامه‌های تابستانی بیشتر روی نوجوانان و کودکانی که اوقات فراغت بیشتری پیدا می‌کنند می‌پردازد و مجموعه بچه‌های تابستان 90 قسمت است که کار تحقیقی خوبی روی آن انجام شده و مجید حمزه کارگردانی آن را برعهده دارد که با شروع تابستان در قالب نمایش 30 دقیقه‌ای آماده پخش است. علاوه بر این، برنامه‌ یک جهان جام نیز نمایش رادیویی است و درباره کشورهایی است که در جام جهانی فوتبال بازی دارند و موضوع فوتبال در زندگی آدم‌های این کشورها دستمایه این نمایش شده است. این برنامه از شبکه ورزش ساعت 30/18 به سردبیری مرضیه رشیدبیگی و کارگردانی فریدون محرابی روی آنتن می‌رود.

مدیر مرکز نمایش‌های رادیو در ادامه سخنان خود به رادیو پارک اشاره کرد و گفت: پس از استقبال از غرفه مرکز هنرهای نمایشی در نمایشگاه کتاب با مسوولان شهرداری به توافق رسیده‌ایم که دو پارک را برای نمونه انتخاب و نمایش‌ها را شبانه در آنها اجرا کنیم که یکی از آنها پارک پردیسان است. برنامه دیگری که در نظر داریم از تابستان شروع کنیم و برای آن با شبکه جوان به توافق رسیده‌ایم؛ برنامه‌ای که هر بار با نمایش‌هایی با حضور مهمانان خاصی ضبط می‌شود برای مثال یکی از نمایش‌ها به موضوع ازدواج و اختلافات زناشویی می‌پردازد که چند مهمان را دعوت می‌کنیم و نمایش را در حضور آنان ضبط می‌کنیم و نحوه اجرا مورد نقد و بررسی مخاطبان قرار می‌گیرد. ما عکس‌العمل‌های مخاطبان را دریافت و اگر ضعفی وجود داشته باشد مستقیم توسط همکاران ارائه می‌شود.

عرضه سی‌دی‌های نمایش رادیویی

وی خاطرنشان کرد: با آقای مصطفی رحماندوست، دبیر جشنواره تئاتر نوجوان همدان نیز به توافق رسیده‌ایم که بخشی را به رادیو تئاترهای کودک و نوجوان اختصاص دهیم. ایشان نیز استقبال کرده‌اند و پیشنهاد رقابتی داده‌اند. ما نیز تصمیم گرفته‌ایم که قصه‌های کودک و نوجــوان را به صورت نمایش درآورده و در سالن‌های کودک و نوجوان اجرا کنیم. همچنین قصد داریم پس از استقبالی که از سی‌دی‌های نمایشی رادیویی در نمایشگاه‌های کتاب شد، بخشی از نمایش‌های قدیم و جدید را به صورت سی‌دی درآورده و در سطح گسترده‌ای تکثیر و عرضه کنیم. در حال حاضر نیز 12 عنوان سی‌دی تهیه شده است، هدف ما این است که رادیو صرفا از رادیو شنیده نشود. بلکه در قالب‌ها و فرمت‌های جدید بتوانیم برنامه‌های نمایش رادیو را بین مردم اشاعه دهیم.

همچنین در مراسمی که در استودیو 8 ساختمان ارگ برگزار شد، از ژاله علو، توران مهرزاد، مهین نثری، مریم نشیبا، شمسی فضل‌اللهی، صدیقه کیانفر و پری امیرحمزه تقدیر به عمل آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها